26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie

NesoBus był testowany już na ulicach kilku Polskich miast. W pierwszym wygranym przez NesoBus przetargu Rybnik zamówił już 20 takich pojazdów (fot. ZE PAK SA)

Miasto Chełm w ramach ogłoszonego przetargu wybrało Grupę Polsat Plus i ZE PAK jako dostawcę 26 zeroemisyjnych, ekologicznych autobusów wodorowych NesoBus. Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach i ostatecznie zakończy się 30 października 2025 r. To po Rybniku i Gdańsku, trzecie duże zamówienie NesoBusów w Polsce.

Urząd Miasta Chełm dostał dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na około 100,4 mln zł i zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia niecałe 112 mln zł. Zwycięska oferta spółki PCE Polski Autobus Wodorowy – wspólnej spółka Grupy Polsat Plus i ZE PAK – wynosi 97 mln zł. Dostawa autobusów zostanie zrealizowana etapami do 30 października 2025 r.

Fabrizio Cottura, prezes SIRIT Poland

NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Skonstruowali go polscy inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Warto dodać, że w tym zespole jest też spółka SIRIT Poland, producent złączy do pneumatycznych układów hamulcowych, która uczestniczy w powstaniu NesoBus już od etapu prototypowania.

Jesteśmy obecni w projekcie NesoBus od 2 lat, czyli od fazy narodzin pierwszego autobusu Neso, aż do produkcji seryjnej. Dostarczamy złączki do układu pneumatycznego, przewody i zbiorniki powietrza, a więc niemal kompletną definicję tego, czym jest układ hamulcowy. Dla NesoBus wyprodukowaliśmy specjalny osprzęt dostosowany do specyficznych potrzeb klienta. O zastosowaniu konkretnych rozwiązań dyskutowaliśmy w fazie porównawczej, kiedy nasi partnerzy potrzebowali doradztwa już na początkowym etapie produkcji autobusu. Polegała ona na wspólnej pracy i montażu w produkcji. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego projektu, ponieważ jest to kolejny dowód na to, że partnerska współpraca bogata w wiedzę ekspercką po obu stronach jest w stanie przyczynić się do wzrostu i prawdziwych innowacji” – komentuje Fabrizio Cottura, dyrektor generalny SIRIT Poland.

„Neso” – skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze

NesoBus, to 12-metrowy autobus miejski z napędem elektrycznym, w którym źródłem energii jest wodorowe ogniwo paliwowe Ballard FCmove-HD o mocy 70 kW. Energia elektryczna zasilająca napędowe silniki elektryczne zintegrowane w osi ZF AVE 130 AxTrax (2×125 kW) jest wytwarzana na bieżąco z zatankowanego w zbiornikach „zielonego” wodoru przechowywanego w 5 zbiornikach po 312 l pod ciśnieniem 350 bar. Również układ klimatyzacji i ogrzewania jest w pełni elektryczny. To ogromna różnica pomiędzy NesoBusem, a dostępnymi rozwiązaniami.

Polski autobus wodorowy ma zasięg do 450 km, a jego tankowanie trwa tylko ok. 15 minut. Autobus, w zależności od opcji wyposażenia, może zabierać do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących.

NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

Fot. PCE Polski Autobus Wodorowy