Solaris liderem europejskiej elektromobilności. Firma podsumowuje 2023 rok i przedstawia plany

Javier Iriarte, CEO Solaris Bus & Coach prezentuje zeroemisyjną platformę autobusów międzymiastowych Solaris

Solaris sprzedał w 2023 r. łącznie 1456 pojazdów i zajął 1. miejsce na rynku autobusów zeroemisyjnych z udziałem w rynku wynoszącym 15,2%. Producent utrzymał też 1. miejsce wśród producentów autobusów bateryjnych i wodorowych na rynku europejskim, wypracowując w latach 2012-2023 udział na poziomie 14,5%. Na konferencji prasowej Javier Iriarte, CEO Solaris Bus & Coach podsumował 2023 r. i przedstawił nowości, m.in. zapowiedział prezentację w ciągu najbliższych lat nowej zeroemisyjnej platformy autobusów międzymiastowych o trzech różnych długościach: 10,9, 12,2 i 13 m. Nowe modele będą dostępne zarówno w wersji bateryjnej, jak i wodorowej. 

W 2023 r. Solaris udowodnił, że jest organizacją dobrze przygotowaną na dynamiczne przemiany gospodarcze i zmienne otoczenie rynkowe. Firma odnotowała stabilne wyniki sprzedażowe, sprzedając łącznie 1456 pojazdów.

Javier Iriarte, CEO Solaris Bus & Coach

Warto zauważyć, że zdecydowana większość kontraktów realizowanych w 2023 r. dotyczyła dostaw pojazdów z całkowicie zeroemisyjnym lub niskoemisyjnym napędem. Pojazdy bateryjne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe po raz pierwszy w historii spółki przekroczyły 80% udziału w miksie sprzedażowym i stanowiły dokładnie 82%.

 

Dzięki konsekwentnej już od wielu lat rozbudowie oferty w segmencie pojazdów nisko- i bezemisyjnych, Solaris kolejny rok z rzędu zajął pozycję europejskiego lidera wśród producentów autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) w latach 2012-2023, osiągając na koniec 2023 r. skumulowany udział rynkowy na poziomie 14,5% [2] .

 

Opierając się na rejestracjach pojazdów w 2023 r., w minionym roku Solaris zajął pozycję nr 1 na rynku autobusów bezemisyjnych (bateryjnych i wodorowych) z 15,2% udziałem w rynku [1].

Rekordowa w historii firmy sprzedaż zaawansowanych technicznie pojazdów z napędami nisko- i zeroemisyjnymi przełożyła się na równie rekordowe przychody. W ub. roku działalność Solarisa wygenerowała przychody na poziomie 819 mln euro, co stanowi wzrost o ponad 18% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W 2023 r. Solaris dostarczył swoje produkty do klientów z 17 krajów Europy. Głównymi odbiorcami pojazdów byli przewoźnicy z Polski, Hiszpanii, Włoch, Norwegii, Niemiec, Czech, Rumunii i Węgier. Spośród wszystkich dostarczonych w ub. roku pojazdów marki Solaris, aż 690 sztuk stanowiły autobusy elektryczne. Na uwagę zasługuje również wysoka liczba sprzedanych trolejbusów i autobusów wodorowych – odpowiednio 202 sztuki i 81 sztuk.

Lider w segmencie autobusów wodorowych

Wzrost liczby sprzedanych autobusów wodorowych w ostatnim roku wyraźnie podkreśla rosnące zainteresowanie tą technologią – coraz więcej operatorów rozpoznaje w niej docelowe rozwiązanie dla transportu publicznego. Do końca 2023 r. Solaris dostarczył na rynek łącznie 180 autobusów z napędem wodorowym, umacniając pozycję europejskiego lidera w tym segmencie. Co dało firmie 44,5% udziału wśród wszystkich zarejestrowanych w Europie autobusów wodorowych w 2023 r.

I patrząc na nowe zamówienia, które Solaris otrzymał na kolejne lata, trend ten będzie się utrzymywał. Do końca 2023 r. firma zarejestrowała zamówienia na 535 pojazdów wodorowych, z terminem realizacji w latach 2024-2026. Aby sprostać rosnącemu popytowi i zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, Solaris uruchomił właśnie nową halę produkcyjna, dedykowaną pojazdom wodorowym. Ten nowoczesny zakład ma stać się sercem produkcji autobusów na wodór i gaz, podkreślając zaangażowanie firmy w promowanie ekologicznych rozwiązań transportowych.

Solaris Urbino 12 Hydrogen w MPK Poznań (fot. Solaris)

Najważniejsze kontrakty 2023

W 2023 r. Solaris pozyskał, a także zrealizował (częściowo lub w pełni) wiele znaczących kontraktów:

  • W kwietniu Solaris dostarczył do Oslo 183 przegubowe autobusy elektryczne Urbino, realizując największe zamówienie na autobusy elektryczne w swojej historii.
  • Solaris uzyskał zamówienie na 98 elektrycznych autobusów Urbino dla Cagliari na Sardynii w ramach umowy ramowej z Consip S.p.A.
  • Duński operator AarBus zamówił 56 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18, z dostawami zaplanowanymi na 2024 i 2025 rok.
  • BVG Berlin złożyło zamówienie na 50 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 18, z dostawami w latach 2024 i 2025.
  • TPER w Bolonii zamówiło 130 autobusów wodorowych Solaris, co stanowi największe dotychczasowe jednorazowe zamówienie na pojazdy wodorowe w Europie. Pierwsze dostawy zaplanowane są jeszcze na 2024 r.
  • Azienda Veneziana della Mobilita z Wenecji złożyła zamówienie na łącznie 90 autobusów wodorowych Solaris, z dostawami od listopada 2025.
  • In-der-City-Bus GmbH z Frankfurtu nad Menem zamówiło 10 autobusów wodorowych marki Solaris, z planowaną dostawą w pierwszym kwartale 2024 r.
  • Rebus Regionalbus Rostock z Niemiec zamówił 52 autobusy wodorowe, w tym pięć modeli przegubowych, z realizacją do końca 2024 r.
  • Operator transportu publicznego w Duisburgu zamówił 25 autobusów wodorowych Solaris jako pierwszy krok do transformacji floty w całkowicie bezemisyjną do 2030 r.
  • Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) w Niemczech ogłosił swoje trzecie zamówienie na autobusy wodorowe w wersji przegubowej, planując dostawy 18 sztuk w drugiej połowie 2024 r.
  • Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), kontynuując inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny, zamówiło łącznie 36 autobusów Urbino 12 i dwa przegubowe autobusy wodorowe marki Solaris z dostawami na 2024 r.
Solaris Urbino 18 electric (fot. Solaris)

Nowości produktowe 2023

Rok 2023 przyniósł także nowości produktowe. W październiku ub. roku, podczas targów Busworld w Brukseli, Solaris zaprezentował model Solaris Urbino 18 electric – nową wersję autobusu elektrycznego, zbudowaną w oparciu o nową architekturę układu napędowego, gwarantującą przewoźnikom całodzienną operacyjność i wyjątkową wydajność przy zachowaniu niskiej masy. Wraz z premierą autobusu po raz pierwszy użyte zostały także baterie nowej generacji (wszystkie zlokalizowane na dachu pojazdu), oferujące imponujący zasięg 600 km na jednym ładowaniu [3].

W nowym modelu wyeliminowano konwencjonalną wieżę silnika, zamiast niej autobus został wyposażony w modułowy układ napędowy z komponentami umieszczonymi na dachu i z tyłu pojazdu. Rozwiązanie to maksymalizuje pojemność pasażerską, ułatwia serwisowanie i zapewnia dużą elastyczność w zakresie opcji aranżacji dachu.

Do modelu przegubowego dołączyła niedawno analogiczna konstrukcyjnie wersja 12-metrowa Solaris Urbino 12 electric. Premiera pojazdu odbyła się podczas targów MOBILITY MOVE w Berlinie w marcu 2024. Zarówno nowe Urbino 12 electric, jak i wersja przegubowa tego modelu, spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa, w tym również nowe wymogi GSR2 oraz cyberbezpieczeństwa, które zaczną obowiązywać nowo rejestrowane pojazdy od lipca 2024 r.

Solaris Urbino 12 electric (fot. Solaris)

Zrównoważony rozwój

Zrównoważony rozwój, to kluczowy element strategii Solarisa, będącej wspólnym założeniem dla całej Grupy CAF. W 2023 r firma kontynuowała realizację działań z obszaru ESG, odnotowując sukcesywną redukcję śladu węglowego od 2021 r. Misją firmy Solaris jest bowiem nie tylko rozwój alternatywnych rozwiązań dla napędów spalinowych, ale także obniżenie emisji związanych z procesami produkcyjnymi i usługowymi. Nadrzędnym celem tych wszystkich aktywności jest osiągnięcie przez Solarisa całkowitej neutralności emisyjnej w 2045 r.

Strategia na najbliższe lata

W ramach strategii rozwoju na nadchodzące lata, Solaris określił trzy kluczowe obszary działania. Są to: utrzymanie pozycji europejskiego lidera w segmencie pojazdów zeroemisyjnych, rozszerzenie oferty produktowej w obszarze pojazdów międzymiastowych na rynku europejskim oraz wejście na rynek północnoamerykański z ofertą pojazdów zeroemisyjnych.

Innowacyjność produktu, szerokie portfolio oraz elastyczne reagowanie na trendy technologiczne i potrzeby rynkowe stanowią fundament działań firmy. Dzięki temu Solaris umocnił swoją pozycję lidera na rynku europejskim, oferując aktualnie pełne spektrum zeroemisyjnych rozwiązań dla transportu publicznego, składające się z 10 modeli pojazdów elektrycznych, wodorowych oraz trolejbusów, uzupełnionych o rozległy zakres rozwiązań bateryjnych i systemów ładowania, w tym kompleksowych projektów obejmujących także opiekę nad budową infrastruktury.

Plan rozwoju spółki obejmuje również rozszerzenie produktowej oferty na inne segmenty – szczególnie na rynek międzymiastowy. W ciągu najbliższych lat Solaris zaprezentuje nową zeroemisyjną platformę autobusów międzymiastową o trzech różnych długościach: 10,9, 12,2 i 13 m. Co ważne, nowe modele będą dostępne zarówno w wersji bateryjnej, jak i wodorowej.

Zeroemisyjna platforma autobusów międzymiastowych Solaris
Zeroemisyjna platforma autobusów międzymiastowych Solaris

Rozwijając ten segment, Solaris z pewnością wykorzysta doświadczenie zebrane przy okazji pracy nad modelem 15-metrowym w wersji LE (Low Entry), który miał premierę w 2020 r.

W 2023 roku Solaris podjął także strategiczną decyzję wejścia ze swoją marką na rynki Ameryki Północnej. Oferta producenta dedykowana na rynek amerykański obejmuje wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. Pierwszym krokiem do realizacji tego celu były testy trolejbusu Trollino 12 w Kanadzie. W sierpniu ub. roku Solaris zaprezentował swój pojazd w Vancouver, zbierając bardzo pozytywne opinie lokalnych przewoźników. Testy były okazją dla północnoamerykańskich władz do zapoznania się z flagowym produktem marki Solaris, a także do zebrania cennych informacji zwrotnych.

Solaris Trollino 12 (fot. Solaris)

Podczas konferencji prasowej Solaris po raz pierwszy zaprezentował wizualizację pojazdu dedykowanego na rynek amerykański, którego komercyjna dostępność planowana jest już na 2026 r.

Wizualizacja pojazdu Solaris dedykowanego na rynek amerykański
Wizualizacja pojazdu Solaris dedykowanego na rynek amerykański

 


[1]  Na podstawie rejestracji autobusów bateryjnych/elektrycznych i wodorowych w 2023 r., źródło: Chatrou/CME Solutions.
[2] Na podstawie rejestracji autobusów bateryjnych/elektrycznych i wodorowych w 2023 r., źródło: Chatrou/CME Solutions.
[3] Na podstawie zużycia energii zgodnie z testem SORT 2.