Producent pojazdów – firma MEGA z Nysy – planuje rozwój segmentu zabudów wywrotek

Fot. MEGA

Należąca do Grupy Benalu-Legras firma MEGA, producent lekkich wywrotek aluminiowych oraz pojazdów do przewozu materiałów budowlanych, wykonuje również zabudowy budowlane dla firm skandynawskich. Doświadczenie zdobyte na tym wymagającym rynku zostanie wykorzystane przy rozwoju segmentu zabudów wywrotek na rynek krajowy.

Pomysł na rozwój oferty zabudów wynika z naszych dotychczasowych doświadczeń na rynku skandynawskim” – podkreśla Jacek Jańczuk, project manager odpowiedzialny m.in. za segment zabudów. Od ponad dekady firma MEGA wykonuje zabudowy na podwoziach pojazdów Volvo i Scania, które trafiają później na rynek norweski. Partnerem spółki w Norwegii jest firma Maur Bilpåbygg, która praktycznie co roku wprowadza na swój rynek nowy produkt powstały w kooperacji z firmą MEGA. “W naturalny sposób doszliśmy do wniosku, że dobre i sprawdzone w setkach pojazdów rozwiązania warto wprowadzić również na inne rynki” – dodaje Jańczuk.

Do produkcji „skandynawskich” zabudów wywrotek używana jest głównie stal Hardox 450 lub Tuf 500. Klienci coraz częściej wybierają tą drugą, aby zredukować masę własną pojazdów przy zachowaniu parametrów wytrzymałościowych. Uzupełnieniem oferty są przyczepy typu tandem, tridem, z rozsuwanymi osiami oraz przyczepy wywrotki na obrotnicy przeznaczone do ciężkich prac drogowo-budowlanych i wywrotki z ruchomymi osiami stworzone głównie do robót ciężkich (budowa tuneli, transport dużych kamieni, ostrych odłamków skalnych i cięższego odpadu drogowego).

Więcej niż standardowe rozwiązania
Klient skandynawski jest niezwykle wymagający, dlatego poza szeregiem wzmocnień konstrukcyjnych już na etapie samej produkcji wykorzystujemy elementy poddane procesowi metalizacji, stosujemy specjalne powłoki lakiernicze. Nasi partnerzy z Norwegii przywiązują także wielką wagę do detali i wykończeń” – mówi Jacek Jańczuk.

Warto wspomnieć, że właśnie w Nysie w 2020 r. wyposażono pierwsze lekkie ciężarówki Volvo FE Electric w zabudowy przygotowane przez zespół firm MEGA i Maur. Były to jedyne wówczas w Europie pojazdy elektryczne w tej konfiguracji spełniające wymagania związane ze zmniejszeniem emisji CO2.

>>> O zabudowie firmy MEGA na elektrycznym Volvo FE pisaliśmy w tym linku <<<

Nasze rozwiązania sprawdziły się nie tylko w surowym norweskim klimacie, ale także w bardzo wymagającym technicznie otoczeniu. Jestem przekonany, że doświadczenie, które zdobyliśmy od chwili wyprodukowania zabudów, pozwoli nam na spełnianie najbardziej złożonych oczekiwań klientów. Chcemy zatem rozwijać współpracę nie tylko z pośrednikami handlowymi, ale również z producentami samochodów ciężarowych” – dodaje Jacek Jańczuk.

Fot. MEGA

Oferta MEGA
W 2022 r. nowe naczepy wywrotki producenta z Nysy trafiły do blisko 1500 odbiorców w kraju i za granicą. Spółka ma w ofercie aluminiowe naczepy MEGA Light o poj. 26–62 m3 oraz rodzinę stalowych wywrotek MEGA Fort o poj. 25 m3, 28 m3, 32 m3. W zależności od przeznaczenia pojazdy wykonywane są w pełni ze stali Hardox 450, Tuf 500 lub kombinacji stali Hardox 450 z MC 700. Na rynku właśnie pojawia się zaprojektowany od nowa w 2022 r. model MEGA Fort, który przeszedł jeszcze modyfikacje konstrukcyjne uwzględniające potrzeby klientów, jak np. m.in. klapa zintegrowana ze skrzynią, tak istotna w naczepach przeznaczonych dla sektora budowlanego. Przeprojektowane tylne zamknięcie oraz wzmocnienia wzdłużne na ścianach bocznych i obrzeżu górnym pozwoliły na dalszą redukcję masy własnej i zwiększenie sztywności skrzyni ładunkowej.

Obecnie w skład Grupy Benalu-Legras wchodzą marki: Benalu, Bennes Marrel, Maisonneuve, MEGA oraz – od 2022 r. – marka Legras. Benalu-Legras należy do holdingu Arcole Industries i jest jednym ze światowych liderów w projektowaniu i produkcji pojazdów użytkowych (w tym m.in. wywrotek, naczep z ruchomą podłogą, naczep do transportu leśnego typu timber, silosów, pojazdów intermodalnych).

Opracowanie: Katarzyna Biskupska

Fot. MEGA