DAF XD ruszył w Polskę – prezentacja modelu ze skrzynią Acord i żurawiem Fassi

Kabina modelu DAF XD ma dużą szybę przednią i duże okna boczne z nisko umieszczoną dolną krawędzią. W połączeniu z niskim położeniem kabiny i nową deską rozdzielczą w wersji Vision, która nie ma wystających do góry elementów i obniża się o 80 mm w stronę przedniej szyby po stronie pasażera, zapewnia doskonałą widoczność bezpośrednią (fot. K. Biskupska)

Jeszcze przed oficjalną prezentacją pojazdów demo DAF XD przeznaczonych dla branży komunalnej i budowlanej, mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się jednemu z nich. W oddziale DBK Truck Center Wrocław w Długołęce czekał na nas DAF XD 450 FAR 6×2 z otwartą skrzynią ładunkową, przygotowaną przez firmę Acord, na którego tylnym zwisie znajdował się żuraw Fassi F185A, dostarczony przez firmę HEWEA.

Wraz z ubiegłoroczną premierą nowej generacji samochodów ciężarowych DAF XD i przeznaczonych dla segmentu budowlanego modeli XDC firma DAF Trucks wprowadziła w przyszłość transport specjalistyczny i dystrybucyjny. Pojazdy nowej generacji DAF serii XD/XDC to ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę dostępne w kompletnej gamie konfiguracji oferowanych dotychczas przez DAF Trucks. Ich produkcja rozpoczęła się jesienią 2022 r.

DAF XD – pełnia możliwości
Modele XD dostępne są z kabinami w 3 wariantach: dzienna Day Cab, sypialna Sleeper Cab oraz sypialna z podwyższonym dachem Sleeper High Cab. We wszystkich wersjach część przednia została wydłużona o 160 mm, a podłoga obniżona o 170 mm w stosunku do Dafa XF nowej generacji, co sprawia, że aby zająć miejsce w kabinie, konieczne jest pokonanie tylko 2 stopni (3 dla dużych rozmiarów opon). Kabiny mają standardowo powiększoną przestrzeń wewnętrzną w stosunku do poprzednich rozwiązań – kabina dzienna została w części tylnej wydłużona o 150 mm, a w wersji sypialnej z wysokim dachem Sleeper High Cab kubatura wnętrza sięga 10 m3. Tunel silnika ma wysokość 320 mm we wszystkich wariantach kabin.

DAF Digital Vision to układ kamer zastępujących lusterko główne i szerokokątne, a DAF Corner View to układ kamer zastępujący lusterko przednie i lusterko krawężnikowe. Kamery przekazują obraz na wyświetlacze zamontowane na słupkach A wewnątrz kabiny (fot. K. Biskupska)

Kabina modelu DAF XD ma dużą szybę przednią i duże okna boczne z bardzo nisko umieszczoną dolną krawędzią, co zapewnia doskonałą widoczność bezpośrednią. Uzyskano to w połączeniu z niskim położeniem kabiny i nową deską rozdzielczą w wersji Vision, która nie ma wystających do góry elementów i obniża się o 80 mm w stronę przedniej szyby po stronie pasażera. Dostępne opcjonalnie dolne okno w prawych drzwiach oraz składany fotel pasażera umożliwiają niezakłóconą obserwację przestrzeni wokół pojazdu po stronie pasażera.

Fot. K.Biskupska

Kabina ma przednią szybę o dużym promieniu krzywizny, z uszczelnieniami pomiędzy elementami kabiny, zasłoniętymi wnękami kół i optymalnym przepływem powietrza do silnika i pod kabiną, podobnie jak rozwiązano to w długodystansowych modelach DAF XF, XG i XG+. Przepływ powietrza usprawniają również stożkowe ściany boczne oraz spojlery zakabinowe i międzyosiowe. Właściwości aerodynamiczne poprawiają również różne warianty spoilerów na dachu kabiny.

Modele XD i XDC mają tę samą efektowną deskę rozdzielczą, co nowe modele XF, XG i XG+. Jest ona wyposażona m.in. w 12-calowy wyświetlacz, którego zawartość można dostosować do osobistych preferencji kierowcy. Do obsługi opcjonalnej nawigacji DAF i szerokiej gamy systemów informacyjno-rozrywkowych dostępny jest dodatkowy ekran dotykowy o przekątnej 10,1 ″.

Fot. K.Biskupska

Obsługa wszystkich funkcji związanych z jazdą odbywa się za pomocą przycisków na kierownicy oraz dźwigni sterujących na jej kolumnie. Dodatkowe funkcje związane z prowadzeniem obsługuje się za pomocą przełączników fizycznych, logicznie rozmieszczonych na desce rozdzielczej. Świadomie zrezygnowano z możliwości obsługi tych funkcji za pośrednictwem wyświetlacza dotykowego. Regulacja położenia koła kierownicy w zakresie do 55° oraz zakres regulacji wzdłużnej siedziska wynoszący 150 mm sprawiają, że kierowca może zawsze ustawić optymalną dla siebie pozycję za kierownicą.

Fot. K.Biskupska

DAF XD do zadań specjalnych
Udostępniony DAF XD 450 FAR 6×2 to podwozie o rozstawie osi 5050 mm i zwisie tylnym wynoszącym 2900 mm. Samochód jest napędzany przez silnik PACCAR MX-11 o mocy maksymalnej 449 KM (330 KW) i maksymalnym momencie obrotowym 2350 Nm. Silnik współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów TraXon 12TX2210 DD o 12 przełożeniach o rozpiętości 16,69:1. Napęd przekazywany jest na trzecią oś – przekładnia główna ma przełożenie 2,64. Oprogramowanie zautomatyzowanej skrzyni biegów zostało zoptymalizowane pod kątem jazdy terenowej, chociaż tryb Eco Fuel określający strategię zmiany biegów pod kątem jazdy ekonomicznej jest wybierany automatycznie. Można go tymczasowo wyłączyć poprzez naciśnięcie przycisku Eco Off w celu zwiększenia wydajności pojazdu. W razie potrzeby można wykorzystać tryb jazdy manewrowej zapewniający maksymalną kontrolę: jeśli jest wybrany, włączanie sprzęgła następuje stopniowo, proporcjonalnie do naciskania pedału przyspieszenia. Dostępna jest również funkcja Rock-free.

Gotów, by ruszyć na demonstracje u klientów: DAF XD 450 FAR 6×2 z otwartą skrzynią ładunkową (Acord), na tylnym zwisie żuraw Fassi F185A (HEWEA) (fot. K. Biskupska)

Oś przednia o nośności 8 t ma zawieszenie na resorach parabolicznych, osie tylne wyposażono w zawieszenie pneumatyczne. Oś napędowa ma nośność 12 t (ograniczoną do 11,5 t), ostatnia oś jest osią wleczoną, jej nośność to 7,5 t. Sterowanie zawieszeniem pneumatycznym zapewnia stabilność pojazdu podczas pracy przystawki odbioru mocy PTO obsługującej układ hydrauliczny żurawia.

Ładowność kompletnego pojazdu to 12 800 kg – jest to sporo, biorąc pod uwagę, że DAF XD 450 FAR 6×2 jest wyposażony w kabinę sypialną, a z tyłu pojazdu zamontowany jest ważący blisko 2 t żuraw.

Z myślą o bezpieczeństwie i komforcie
Samochód wyposażono w kabinę sypialną Sleeper Cab z pojedynczą dolną leżanką. Pod nią znajduje się lodówka, a po uniesieniu leżanki uzyskuje się dostęp do dwóch dodatkowych schowków. Fotel pasażera ma podnoszone siedzisko i oparcie, które po złożeniu może pełnić funkcję stolika. Wyjmowany stolik znajduje się również w desce rozdzielczej w górnej części konsoli środkowej.

Prezentowany pojazd został wyposażony w pakiet Vision, który zawiera: reflektory LED, reflektory doświetlające zakręty,  światła przeciwmgielne, dodatkową dolną szybę w drzwiach pasażera z widokiem na krawężnik, światła tylne z diodami LED, jest również przygotowanie pod kamerę cofania.

Znacznym udogodnieniem dla kierowcy jest system DAF Digital Vision, czyli układ kamer zastępujących lusterko główne i szerokokątne. Układ ten zawiera składaną kamerę nad drzwiami kabiny z obu stron i 2 wyświetlacze zamontowane na słupkach A wewnątrz kabiny. Kamera obejmuje szersze pole widzenia i przyczynia się do poprawy aerodynamiki pojazdu. Na pokładzie pracuje również DAF Corner View, czyli układ kamer zastępujący lusterko przednie i lusterko krawężnikowe. Wąska kamera narożna jest umieszczona pod szybą przednią po stronie pasażera i przekazuje obraz na wyświetlacz zamontowany na słupku A wewnątrz kabiny.

DAF Digital Vision to układ kamer zastępujących lusterko główne i szerokokątne, a DAF Corner View to układ kamer zastępujący lusterko przednie i lusterko krawężnikowe. Kamery przekazują obraz na wyświetlacze zamontowane na słupkach A wewnątrz kabiny (fot. K. Biskupska)

Żuraw Fassi F185A
Dostarczony i zamontowany przez firmę HEWEA (polskiego dystrybutora marki Fassi) żuraw hydrauliczny Fassi F185A.1.23 to propozycja dla firm, które dostarczają materiały na plac budowy. Żuraw ma moment 173 kNm (17,64 tm), maksymalny udźwig wynosi 6300 kg, a maksymalny zasięg ramienia to 14,7 m, przy którym możliwe jest uniesienie ciężaru 1000 kg. Zamontowany model jest w stanie podnieść ładunek budowlany, np. paletę kostki brukowej o masie 1600 kg, w standardowym zasięgu 10,25 m. Masa własna kompletnego żurawia to 1970 kg.

Dostarczony i zamontowany przez firmę HEWEA żuraw hydrauliczny Fassi F185A.1.23 dysponuje momentem 173 kNm (17,64 tm), maksymalny udźwig wynosi 6300 kg, a maksymalny zasięg ramienia to 14,7 m, przy którym możliwe jest uniesienie ciężaru 1000 kg. Zamontowany model jest w stanie podnieść ładunek o masie 1600 kg  w standardowym zasięgu 10,25 m (fot. K. Biskupska)

W konstrukcji żurawia Fassi F185A.1.23 zastosowano wytrzymałe materiały i technologię produkcji ograniczającą liczbę spawów, dlatego pomimo dodatkowych osłon jest on o ponad 200 kg lżejszy niż poprzedni, poprawiła się również ergonomia obsługi. Żuraw wyposażony jest w system MPES (Multi Power Extension System), który gwarantuje wyjątkową prędkość wysuwania/wsuwania wysięgników teleskopowych. Tworzy go zestaw niezależnych siłowników o tej samej mocy, połączonych szeregowo i uruchamianych za pomocą jednego elementu sterującego. Niezależny system mocowania siłowników przedłużających zapewnia wysoką wydajność podnoszenia w pionie.

Fot. K.Biskupska

Żuraw wyposażony jest w dźwignię kolankową między ramionami pozwalającą na specyficzny „przeprost” ramion (system PROLINK), dzięki czemu możliwy jest wyładunek pod różnego rodzaju wiatami i zadaszeniami. Ponieważ żuraw wyposażony jest w dodatkowe funkcje hydrauliczne wyprowadzone na końcu ramion teleskopowych, dodatkowa osłona na siłowniku zewnętrznym umożliwia swobodną pracę żurawia z osprzętem, bez obawy o uszkodzenie podczas pracy.

Nad prawidłową pracą żurawia czuwa elektroniczny system zabezpieczenia przed przeciążeniem FX500, który kontroluje warunki obciążenia żurawia, wysuwów hydraulicznych i ręcznych oraz wciągarki, zarządza momentem podnoszenia z możliwością aktywacji różnych sektorów pracy, w zależności od stanu stabilności pojazdu/zespołu żurawia. Ponadto przesyła i rejestruje dane robocze. Żuraw ma również system XP, który aktywuje nadwyżkę mocy w najtrudniejszych sytuacjach, proporcjonalnie zmniejszając prędkość ruchów, ale jednocześnie zwiększając jego udźwig. Pracę ułatwia konsola sterowania radiowego V7S z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 4,3″.

Fot. K.Biskupska

Zabudowa skrzyniowa Acord
Zabudowa skrzyniowa, przygotowana przez firmę Acord, ma całkowitą długość wewnętrzną 6500 mm. Burty o wysokości 800 mm wykonano z profili aluminiowych. Ściana przednia – również z profili aluminiowych – ma wysokość 1000 mm. Dodatkowo od strony wewnętrznej ściana została wyłożona blachą stalową ocynkowaną o grubości 1 mm. Przed ścianą przednią znajduje się stelaż zabezpieczający tył kabiny. Podłogę ładowni pokryto odpornymi na zużycie impregnowanymi płytami sklejkowymi o grubości 30 mm. Burty boczne zostały podzielone na 2 sekcje, każdą z nich można oddzielnie otworzyć i opuścić, ewentualnie zdjąć całkowicie. Rozdzielające je kłonice są demontowalne i nie ograniczają prześwitu podczas załadunku bocznego. Aluminiowa burta tylna o wysokości 800 mm jest zamontowana na stałe, od strony wewnętrznej jest wyłożona blachą stalową ocynkowaną o grubości 1 mm. W burtach bocznych (segmenty tylne) znajdują się 2 wpuszczane stopnie wejściowe: po opuszczeniu burty możliwe jest wejście na pokład ładunkowy – ułatwiają to uchwyty umieszczone na tylnych słupkach narożnych.

Zabudowa skrzyniowa, przygotowana przez firmę Acord, ma długość wewnętrzną 6500 mm, burty wykonano z profili aluminiowych. Burty boczne i stała ściana tylna mają wysokość 800 mm, ściana przednia – 1000 mm. Burty zostały podzielone na 2 sekcje, każdą z nich można oddzielnie otworzyć i opuścić, ewentualnie zdjąć całkowicie (fot. K. Biskupska)

Zabudowa jest odporna zarówno na trudne warunki pracy, jak też na korozję – elementy stalowe, takie jak ściana przednia, tylna, obrysy oraz kłonice, zostały polakierowane w kolorze kabiny, a rama pośrednia jest zabezpieczona w procesie cynkowania ogniowego. Wykorzystanie w konstrukcji ramy stali 18G2A (S355) o granicy plastyczności 355 MPa pozwoliło na obniżenie wysokości podłużnic, co  obniżyło poziom podłogi o 80 mm, ułatwiając załadunek, jak też istotnie poprawiając stabilność w czasie jazdy załadowaną ciężarówką. Żuraw na tylnym zwisie został posadowiony na specjalnej ramie o konstrukcji skrzynkowej, co pozwala na wygodny załadunek zarówno samochodu, jak i połączonej z nim przyczepy.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski