Transport ładunków sypkich: Silosy Spitzer w Ruta Transport

We flocie firmy Ruta Transport użytkowane są wyłącznie naczepy silosowe marki Spitzer – aktualnie jest to 165 pojazdów (fot. Ruta Transport)

Firma Ruta Transport specjalizuje się w transporcie ładunków sypkich naczepami typu silos. Michał Ruta, będący w firmie dyrektorem transportu, jako ekspert z bogatą wiedzą i doświadczeniem wyjaśnia, na czym polega specyfika tak specjalistycznego sektora transportu i dlaczego jego przedsiębiorstwo postawiło wyłącznie na pojazdy marki Spitzer.

Firma Ruta Transport z Mińska Mazowieckiego obchodzi w tym roku jubileusz 35-lecia (szerzej o firmie i historii pisaliśmy w tym linku) Pierwsza nowa naczepa została zakupiona w 2002 r. Obecnie w firmie użytkowane są wyłącznie silonaczepy marki Spitzer, aktualnie we flocie jest ich 165. Są to pojazdy silosowe ze zbiornikami podnoszonymi typu SK o pojemności 45 m³ i 60 m³ oraz dolnozsypowe ze zbiornikami leżącymi typu SF o pojemności 34 m³ i 37 m³.

Pojazdy produkowane przez Spitzer Silo-Fahrzeugwerke od 2001 r. dystrybuuje w naszym kraju spółka Spitzer Silo Polska. Ruta Transport ściśle współpracuje ze Spitzer Silo Polska, prowadząc jedyny w kraju magazyn części zamiennych. Jest też jednym z dwóch autoryzowanych serwisów pojazdów marki Spitzer. Drugi z nich prowadzi firma HORKA – Zakład Naprawy Cystern Drogowych.

Ruta Transport wykorzystuje pojazdy silosowe ze zbiornikami podnoszonymi typu SK o pojemności 45 m³ i 60 m³ (fot. Ruta Transport)

Jakość i doświadczenie producenta
W przypadku firmy Ruta Transport trwałość i jakość wykonania jest najważniejszym aspektem wyboru marki Spitzer. „Początki użytkowania naczep silosowych w Ruta Transport pozwoliły na przetestowanie i ocenę naczep dostępnych na rynku wtórnym. Wśród producentów wyróżniał się Spitzer, czym oczywiście marka zdobyła nasze zaufanie. Możliwość wieloletniej, stabilnej i przewidywalnej eksploatacji jest dla nas sprawą kluczową” – tak decyzję o wyborze marki Spitzer w swojej firmie mówi Michał Ruta.

Michał Ruta (fot. Ruta Transport)

Jego zdaniem naczepy silosowe Spitzer to lekkie, kompaktowe i mocne konstrukcje, co jest bardzo ważne przy transporcie materiałów sypkich. Mało skomplikowany system opróżniania silosu gwarantuje szybki i bezpieczny rozładunek przy niskim zużyciu paliwa.

Z oczywistych względów wielkość zbiornika pojazdu silosowego musi być dopasowana do potrzeb klienta, natomiast o jakości, tak jak w przypadku każdego narzędzia pracy, decyduje niezawodność. Są jeszcze inne walory, takie jak masa własna, która w transporcie stałym, gdy jeździ się wahadłowo setki czy tysiące kursów, ma ogromne znaczenie. Konstrukcja naczep Spitzer typu SK i SF oparta jest na wieloletnim doświadczeniu producenta, zastosowane materiały i rozwiązania skutkują niską masą oraz dużą trwałością.

Znajdujące się we flocie Ruta Transport silosy dolnozsypowe ze zbiornikami leżącymi typu SF mają pojemności 34 m³ lub 37 m³ (fot. Ruta Transport)

W przypadku firmy Ruta Transport niska awaryjność i możliwość dostarczenia usługi na czas to podstawa prawidłowej obsługi klienta. „Niska masa, lekkie podzespoły, aluminiowe felgi i ogólnie dbałość o jakość wykonania w silosach Spitzer jest widoczna” – wyjaśnia Michał Ruta. Zwraca też uwagę na fakt, że jakość wykonania naczep, zastosowane rozwiązania, podzespoły i akcesoria są również gwarantem bezpieczeństwa użytkownika, ponieważ nie ma nic ważniejszego niż ludzie zdrowie i życie.

Silosy Spitzer uważane są za najlżejsze na rynku, co przekłada się bezpośrednio na opłacalność transportu. Oczywiście mogą się zdarzać odstępstwa, ale wynikają one np. z różnic w konfiguracji czy w zastosowanym wyposażeniu. Nasz rozmówca potwierdza, że przewozy materiałów sypkich wymagają optymalizacji i redukcji masy całego zestawu tak, aby oferować konkurencyjne rozwiązania dla klientów. U większości załadowców zestawy Ruta Transport są ładowane do 40 t masy całkowitej.

Fot. Ruta Transport

Jakość obsługi i troska o klienta
Bezpieczna i bezawaryjna eksploatacja związana jest z regularnymi okresowymi przeglądami stanu technicznego – ta reguła dotyczy wszystkich naczep, ale w przypadku silosów nabiera szczególnego znaczenia. Michał Ruta uważa, że sieć serwisowa o zasięgu europejskim, łatwa dostępność do części zamiennych i możliwość wykonania sprawnej naprawy to kolejne atuty przemawiające za marką Spitzer. Jego zdaniem jest to dodatkowa gwarancja zachowania ciągłości użytkowania naczepy, nawet w przypadku niespodziewanej awarii lub kolizji. „Nie ma co się oszukiwać, awarie były są i będą, ważna jest możliwość sprawnego rozwiązania problemu. Zastosowanie jakościowych rozwiązań zdecydowanie ułatwia codzienną eksploatację naczep Spitzer” – podkreśla nasz ekspert.

Równie wysoko jest oceniane fachowe doradztwo ze strony przedstawicieli producenta w całym procesie doboru specyfikacji i realizacji zamówienia, a także wzorowa komunikacja w trakcie realizacji zamówienia i opieka posprzedażowa. Michał Ruta zwraca przy tym uwagę na duży wybór modeli silosów Spitzer odpowiednich do realizacji wyspecjalizowanych usług przewozowych i możliwość indywidualnego doboru wyposażenia. „Możliwość wyboru pośród dostawców osi układu zawieszenia pomaga w doborze odpowiedniej specyfikacji” – zauważa dyrektor transportu w firmie Ruta Transport. Dodajmy, że do każdej naczepy dołączana jest przejrzysta instrukcja obsługi oraz dokumentacja techniczna.

Tak wysoka troska o klienta ze strony przedstawicieli Spitzer Silo-Fahrzeugwerke wynika z panującego od zawsze przekonania, że naczepa marki Spitzer przede wszystkim ma być skutecznym narzędziem. Chociaż projekt techniczny i proces produkcji pojazdu silosowego nie są ekstremalnie skomplikowane, to bez bardzo doświadczonych pracowników nie uda się stworzyć pojazdu silosowego klasy Spitzer. Takie przesłanie wynika z ponad 70-letniego doświadczenia producenta w budowie pojazdów silosowych. Słowem: Spitzer to jakość wsparta doświadczeniem.

Silosy Spitzer standardowo mają balustradę zabezpieczającą przed upadkiem z wysokości i blokadę hamulca postojowego naczepy podczas rozłożenia balustrady (fot. Ruta Transport)

Dopracowane do ostatniego detalu
Efektywna współpraca firmy Ruta Transport z producentem polega również na precyzyjnym dopasowaniu konfiguracji pojazdu. Szeroka gama pojemności naczep zarówno leżących, jak i kiprowanych pozwala na najlepsze dopasowanie środka transportu do przewożonego materiału. Michał Ruta zwraca uwagę na to, że silosy Spitzer wyposażone są w przemyślaną konstrukcyjnie armaturę rozdziału i dystrybucji powietrza roboczego. W efekcie pozwala to na skrócenie czasu rozładunku, redukuje zużycie paliwa oraz umożliwia lepsze wykorzystanie czasu pracy i jazdy kierowcy. „Jest to również ważny aspekt dla naszych klientów, bo krótszy rozładunek to mniej hałasu i mniej spalin na terenie odbiorcy dostawy, jest to również usprawnienie wewnętrznych procesów logistycznych u klienta” – zauważa nasz rozmówca.

Dyrektor transportu zwraca uwagę, że gwarantem prawidłowego, bezpiecznego przebiegu procesu rozładunku i użytkowania naczepy jest również dopracowanie szczegółów konstrukcyjnych wyposażenia, takich jak węże rozładunkowe (które wykonane są według specyfikacji Ruta Transport), obejmy zabezpieczające przed rozpięciem się połączeń podczas rozładunku, obejmy metalowe na redukcje połączeń, zawory zwrotne, maty wibracyjne, system wibracji silosu, spulchniania, mikrofiltr, zestaw redukcji i końcówek rozładunkowych, zawory bezpieczeństwa, termometr i zawór podciśnienia. „Akcesoria są łatwo demontowalne, a wnętrze silosów kiprowanych wykończone w sposób ułatwiający proces mycia powierzchni ładunkowej. Czystość jest kolejną kluczową sprawą, nie może dojść do zanieczyszczenia ładunku” – konkluduje Michał Ruta.

W codziennej eksploatacji istotnym zagadnieniem jest sposób połączenia naczepy silosowej z ciągnikiem. „Dobór prawidłowej wysokości położenia siodła względem naczepy jest ważny dla rozłożenia masy na osiach, co przekłada się na bezproblemowe kontrole wagowe, a rozłożone odpowiednio naprężania zwiększają trwałość konstrukcji” – wyjaśnia Michał Ruta.

Dyrektor transportu uzupełnia jeszcze informacje techniczne. Wskazuje, że ciągniki jeżdżące w Ruta Transport są wyposażone w system centralnego smarowania, co gwarantuje poprawne działanie połączenia ciągnika i naczepy. Odpowiednie nasmarowanie siodła powoduje brak naprężeń między ciągnikiem a naczepą, co za tym idzie zapobiega pęknięciom zbiornika oraz konstrukcji samonośnej naczepy. Z kolei optymalny system zamknięć celnych skutecznie ogranicza dostęp i zabezpiecza przewożony ładunek. Dowiadujemy się również, że silosy Spitzer mają balustradę zabezpieczającą przed upadkiem z wysokości i standardem jest blokada hamulca postojowego naczepy podczas rozłożenia balustrady. „Użytkujemy podpory tylne, sterowanie manualne, wyposażane w poglądowe poziomice. Są one niezbędne do stabilizacji naczepy podczas rozładunku. Dodatkowo miejsca wrażliwe są oznakowane na samej naczepie, jest to uproszczona instrukcja w formie graficznej na elementach konstrukcji” – dodaje nasz ekspert.

Łatwy dostęp do wszystkich elementów wyposażenia naczep silosowych usprawnia codzienną pracę kierowców (fot. Ruta Transport)

Obsługa z myślą o kierowcy
W firmie Ruta Transport od lat funkcjonuje motto: „Kierowca jest najważniejszym ogniwem wydajnego transportu”. Od kierowcy zależy wiele: zachowanie na drodze, bezpieczeństwo, zużycie paliwa, kontrola procesu mycia, nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem, postrzeganie firmy przez klienta. Michał Ruta jest przekonany, że zadowoleni kierowcy, posiadający przyjazne miejsce pracy, wyposażeni w odpowiednie narzędzia, wydajniej realizują powierzone zadania. Czytelny i intuicyjny układ przyrządów daje operatorowi (kierowcy) natychmiastowy przegląd zaworów i manometrów, co przekłada się na czas reakcji i pozwala uniknąć problemów podczas za- i rozładunku. „Nasi kierowcy mają łatwy dostęp do wszystkich elementów wyposażenia naczep silosowych, co usprawnia ich codzienną pracę” – podsumowuje Michał Ruta.

Podczas eksploatacji naczep Spitzer Silo w firmie Ruta Transport szczególną uwagę zwraca się na elementy eksploatacyjne pojazdu, których terminowa wymiana pozwala na długotrwałe, bezpieczne i ekonomiczne użytkowanie naczep. Ze względu na intensywne użytkowanie wszelkiego rodzaju połączenia i uszczelnienia w nich narażone są na zużycie eksploatacyjne. Dbanie o dobrą jakość tych połączeń gwarantuje brak ubytków powietrza, jednocześnie przyśpieszając rozładunek i zmniejszając zużycie paliwa. Szczelność połączeń w złączach przewodów wyładowczych zapobiega wydostawaniu się z nich transportowanego materiału, zanieczyszczeniu miejsca rozładunku, a także zapyleniu oczu lub dróg oddechowych operatora. W celu zagwarantowania bezpieczeństwa użytkowania naczepy w sposób szczególny zarówno dba się o zawór bezpieczeństwa oraz o zawór podciśnieniowy, jak i kontroluje prawidłowość wskazań manometrów.

Silosy Spitzer wyposażone są w przemyślaną konstrukcyjnie armaturę rozdziału i dystrybucji powietrza roboczego, co pozwala na skrócenie czasu rozładunku, redukuje zużycie paliwa oraz umożliwia lepsze wykorzystanie czasu pracy i jazdy kierowcy (fot. Ruta Transport)