Od 1 stycznia 2023 r. firma Mercedes-Benz Trucks Polska zmieniła nazwę na Daimler Truck Polska. Na polskim rynku rozpoczęła także działalność nowa spółka dealerska: Daimler Truck Retail Polska. Ten nowy rozdział swojej historii Daimler Truck Polska otwiera z rekordowymi wynikami za rok 2022 pod względem udziału w rynku oraz liczby zarejestrowanych nowych pojazdów marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO Canter, a także sprzedaży oryginalnych części. Głównym wyzwaniami Daimler Truck Polska na rok 2023 są wiodąca pozycja rynkowa oraz krajowa premiera pierwszych pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym.
O sukcesach roku 2022 i planach na 2023 podczas konferencji prasowej opowiadali: (od lewej) Piotr Materzok – odpowiadający za Customer Services & Parts, Piotrek Urban – dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska, Przemysław Rajewski – prezes Daimler Truck Polska oraz Igor Kaczorkiewicz – head of product & marketing, PR.
Rekordowe wyniki Daimler Truck Polska w 2022 roku
W ub. roku, mimo wielu wyzwań związanych z dotykającymi całą branżę opóźnieniami w dostawach, a także wojną w Ukrainie, spółka Daimler Truck Polska odnotowała rekordowe wyniki sprzedaży oraz wzrost udziału w rynku. “To między innymi efekt tego, że polskie firmy rewelacyjnie poradziły sobie z wyzwaniami ostatnich lat, nie odnotowaliśmy spektakularnych upadków, wręcz przeciwnie nasi przewoźnicy nadal się rozwijają. Polska odpowiada w tej chwili za 30% przewozu w Europie” – opowiadał dziennikarzom Przemysław Rajewski.
Liczba nowych rejestracji pojazdów Mercedes-Benz Trucks wyniosła łącznie 6811 co stanowi 31,3% wzrostu r/r. Z kolei w przypadku lekkich samochodów ciężarowych FUSO wzrost ten wyniósł aż 94% – ze 154 sztuk w 2021 na 300 w 2022 roku. Większą sprzedaż odnotował również Customer Services & Parts: klienci Mercedes-Benz Trucks nabyli o 12% więcej oryginalnych części zamiennych, a klienci FUSO o 27%.
Udziały w rynku Daimler Truck Polska na koniec 2022 roku wyniosły 20,6%, co z kolei stanowi wzrost o niemal 4% r/r.
“Mimo skutków pandemii i dramatu wojny w Ukrainie udało nam się ten rok zakończyć bardzo dobrymi wynikami. Myślę, że po wielu gwałtownych skokach sytuacja podaży i popytu pomału zaczyna się stabilizować, choć lista zamówień na 2023 rok jest już zamknięta. Polski rynek w dalszym ciągu ma bardzo duży potencjał rozwoju, jesteśmy jednym z liderów w Europie, zaraz po Niemczech i Francji” – powiedział Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska i dodał: “Nasze ubiegłoroczne rezultaty należy traktować jako efekt połączonych działań po stronie sprzedaży i serwisu, a także skutecznego wsparcia marketingowego. Tak postrzegamy nasz biznes: jako połączenie tych wszystkich elementów na najwyższym profesjonalnym poziomie. Uważamy też, że na ten wynik składa się długofalowa praca, wymagająca czasu i nakładów: na przykład przekonywanie kierowców do produktu za pomocą długoterminowych testów. W przypadku niektórych rozwiązań, tak jak kiedyś Mercedes Power Shift, a dziś MirrorCam, kierowcy potrzebują czasu za zapoznanie się z nimi. Ostatecznie jednak rezultatem jest nie tylko wysoka sprzedaż, ale także obecność na naszych drogach bezpieczniejszych, bardzo nowoczesnych i dobrze wyposażonych pojazdów.”
Co złożyło się na sukces Daimler Truck Polska?
Liderem sprzedaży w segmencie Mercedes-Benz Trucks jest najnowszy model flagowej ciężarówki – Actros L z udoskonalonym systemem MirrorCam i licznymi udogodnieniami dla kierowcy, które podnoszą jego bezpieczeństwo i komfort. “Należą do nich przede wszystkim najnowsza wersja Active Brake Assist 5 montowana seryjnie oraz Active Drive Assist 2, oferowana opcjonalnie” – skomentował Igor Kaczorkiewicz, head of product & marketing, PR i dodał: “Oba te systemy bardzo mocno ułatwiają kierowcę w jego ciężkiej i odpowiedzialnej pracy. Dodatkowo nowa generacja ADA2 jest w stanie zatrzymać całkowicie pojazd w przypadku, gdy kierowca nie reaguje na sygnały dźwiękowe i wibracje na kierownicy. System wyhamowuje cały zestaw i włącza światła awaryjne, żeby zapobiec ewentualnym kolizjom, a także odryglowuje drzwi, by umożliwić pomoc służbom medycznym.”
O Actrosie L pisaliśmy szerzej w tym linku.
Actros L został już wielokrotnie przetestowany przez kierowców zawodowych w Polsce. W ub. roku 70 egzemplarzy tego pojazdu w ramach już trzeciej edycji programu ShowTruck trafiło do dealerów w całym kraju i każdy chętny mógł osobiście sprawdzić i poznać jego zalety. Od początki trwania kampanii odbyło się 2500 testów na łącznym dystansie 16 mln km. Dodatkowo pojazd użytkuje Actros Team, czyli trójka zawodowych kierowców, którzy jednocześnie są popularnymi influencerami.
“Kate TruckDriverka, Adrian Trucker Paker i ArtDrive jako czynni profesjonaliści, których opinia ma dużą wartość, przedstawiają kluczowe cechy Actrosa L spotykanym na parkingach i eventach kolegom. Prezentują pojazd także młodym adeptom zawodu kierowca-mechanik podczas spotkań w szkołach zawodowych w ramach wspólnych działań Daimler Truck Polska z ZMPD. W ubiegłym roku odbyło się sześć takich spotkań” – dodał Igor Kaczorkiewicz.
Z Actrosem powiązane jest jednocześnie szerokie spektrum usług serwisowych. “Klient stoi w centrum naszego zainteresowania. Dlatego jako profesjonalni partnerzy musimy mu zapewnić wszelkie usługi związane z eksploatacją produktu na wszystkich etapach jego użytkowania” – podkreślił Piotr Materzok, odpowiadający za Customer Services & Parts i dodał: “Taką usługą na początku z pewnością jest Mercedes-Benz Uptime, z którą obecnie zamawiana jest ponad połowa nowych pojazdów, a także FleetBoard. Mamy jednak atrakcyjne programy zachęcające do korzystania z oryginalnych części i naszych usług serwisowych także w kolejnych latach. Do tego dochodzi oczywiście Serwis 24 h, który jest standardem naszej sieci, a także nowoczesne stacje serwisowe, których z roku na rok mamy coraz więcej: obecnie jest to w sumie 37 punktów.”
Rok 2023 przyniesie premiery pojazdów elektrycznych w Polsce
Zeroemisyjny transport jest wyzwaniem dla całej branży, nad którym Daimler Truck pracuje od wielu lat – również zawiązując strategiczne partnerstwa, jak np. utworzenie spółki joint venture z Volvo Trucks i TRATON GROUP, mającej na celu wspólną budowę przynajmniej 1700 punktów ładowania wysokiej mocy dla elektrycznych ciężarówek oraz utworzenie spółki Cellcentric wspólnie z Volvo Trucks na potrzeby współpracy w zakresie ogniw paliwowych.
“Uważamy, że transformacja zależy od połączenia trzech elementów: produktu, infrastruktury oraz odpowiedniego parytetu kosztów. Pod względem produktu jesteśmy przygotowani: w tym roku na naszym rynku zadebiutuje eActros, przeznaczony do ciężkiej dystrybucji lokalnej z zasięgiem 300-400 km, którego premiera miała miejsce w 2021” – zapowiedział Przemysław Rajewski i dodał: “W ubiegłym roku Daimler Truck zaprezentował też eEconica, pojazd komunalny z napędem elektrycznym. Otrzymaliśmy także na ostatnich targach IAA w Hannowerze bardzo ważną dla nas nagrodę Truck Innovation Award za eActrosa Long Haul – ciężarówkę do transportu dalekobieżnego z zasięgiem ok. 500 km. Kolejnym naszym pojazdem, który budzi ogromne zainteresowanie i nadzieje, jest GenH2 Truck z napędem wodorowym, umożliwiającym pokonanie dystansu powyżej 1000 km. Ciężarówka jest tankowana ciekłym wodorem, co umożliwia napełnienie zbiorników w ciągu nawet 10 min. Jej seryjna produkcja ma się rozpocząć w drugiej połowie tej dekady, obecnie trwają intensywne testy drogowe.”
Rok 2023 przyniesie też elektryzujące premiery w Polsce, gdyż rozpocznie się sprzedaż eActrosa, eEconica oraz eCantera na polskim rynku.
Zgodnie z deklaracją Daimlera do 2039 r. koncern będzie wprowadzał do sprzedaży pojazdy wyłącznie zeroemisyjne. To oznacza, że w roku 2030 wolumen pojazdów zeroemisyjnych i spalinowych powinien się zrównać. “Te siedem lat musimy wszyscy wykorzystać na intensywną pracę, która przygotuje nas na zmianę, na wdrożenie tych produktów. Polska jest kolejnym krajem, w którym będziemy to robić począwszy od rozpoczynającego się właśnie roku” – podkreślił Piotrek Urban.
Zmiana nazwy polskiej spółki na Daimler Truck Polska
Nowa nazwa dotychczasowej spółki Mercedes-Benz Trucks Polska wynika z rozpoczętych w latach ubiegłych zmian strukturalnych niemieckiego koncernu Daimler.
“W ich rezultacie powstały dwie osobne spółki: Daimler Truck odpowiadająca za pojazdy ciężarowe i autobusy oraz Mercedes-Benz prowadząca działalność w zakresie samochodów osobowych i dostawczych. Decyzja ta była przede wszystkim podyktowana różnymi grupami klientów i kierunkami rozwoju. My zajmujemy się typowym B2B, pracujemy z przedsiębiorcami transportowymi, sprzedajemy narzędzie pracy, skupiamy się na efektywności. W przypadku samochodów osobowych w centrum stoi luksus i prestiż” – wyjaśnił na konferencji prasowej Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska.
Obecnie Daimler Truck AG jest już obecna na frankfurckim parkiecie, a po wielomiesięcznych przygotowaniach od 1 stycznia br. na Daimler Truck Polska zmieniła się również oficjalnie nazwa dotychczasowego polskiego importera marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO.
To nie wszystkie zmiany na polskim rynku.
Jednocześnie bowiem z dwóch polskich firm dealerskich: Mercedes-Benz Warszawa i Mercedes-Benz Sosnowiec wydzielone zostały obszary związane z pojazdami ciężarowymi. Z ich połączenia powstała jedna firma dedykowana biznesowi truckowemu, która od 1 stycznia br. działa pod nazwą Daimler Truck Retail Polska z oddziałami w Emilianowie, Będzinie i Siedlcach. W nowej spółce udziały ma także Daimler Truck Polska, ale spółka pozostanie niezależnym dealerem samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, FUSO i Unimog, działającym z własnym zarządem na tej samej zasadzie, co wszystkie stacje należące do autoryzowanej sieci producenta. Zachowane zostaną także zasady Compliance.
Jednocześnie sieć serwisowa w Polsce powiększyła się w ubiegłym roku o kolejne cztery autoryzowane placówki. Grupa Wróbel otworzyła dwie stacje w Słubicach i Będzieszynie k/Gdańska, firma Garcarek uruchomiła nowy obiekt w Koninie, a Gibas Truck Point w Pile swój pierwszy serwis marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO. W planach na rok 2023 jest otwarcie kolejnych dwóch obiektów autoryzowanej sieci Daimler Truck Polska, która jednocześnie należy do najnowocześniejszych w Europie.