Mercedes-Benz eActros LongHaul, czyli koncepcyjny prototyp ciągnika siodłowego przeznaczonego dla ciężkiego transportu dalekobieżnego, zdobył nagrodę “Truck Innovation Award 2023”. Prestiżową nagrodę wręczono Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks podczas targów IAA Transportation 2022.
Nagroda Truck Innovation Award, która potwierdza ogromne zmiany technologiczne i transformację energetyczną w sektorze motoryzacyjnym, została przyznana przez jury konkursu International Truck of the Year (ITOY). Pojazd nominowany do tej nagrody musi być pojazdem zaawansowanej technologii, wyposażonym w alternatywny układ napędowy lub układ paliwowy. W przeciwnym razie musi oferować konkretne, zaawansowane technologicznie rozwiązania dotyczące łączności (pół- lub w pełni autonomiczne systemy jazdy), możliwości jazdy w konwojach połączonych lub zaawansowanych usług wsparcia, takich jak zdalna diagnostyka.
Zwycięskim wynikiem 112 głosów Mercedes-Benz eActros LongHaul, czyli ciężarówka – ciągnik siodłowy – z elektrycznym napędem akumulatorowym, pokonał konkurencję w postaci również innowacyjnych pojazdów, takich jak ZF eTrailer, w pełni elektrycznej gamy Volta Trucks Zero oraz pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi Faun Enginius do misji komunalnych.
Członkowie jury docenili zaawansowane cechy eActrosa LongHaul, który wykorzystuje technologię ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych o długiej żywotności (LFP) z szybkim ładowaniem. Zwrócono uwagę na wysokie tempo prac badawczo-rozwojowych realizowanych przez Mercedes-Benz Trucks. Doceniono również kompaktowe wymiary ciągnika, który przy rozstawie osi wynoszącym 4 m mieści 3 pakiety akumulatorów o łącznej pojemności ponad 600 kWh oraz 2silniki elektryczne, będące częścią nowej e-osi, generujące moc ciągłą 400 kW.
Pokazany po raz pierwszy w 2020 r., Mercedes-Benz eActros LongHaul już przechodzi intensywne testy, w tym roku trafi na drogi publiczne, a prototypy bliskie produkcji trafią do klientów w celu przetestowania w rzeczywistych zastosowaniach w 2023 r.
Podsumowując głosowanie jury, przewodniczący International Truck of the Year Gianenrico Griffini skomentował: „Mercedes-Benz eActros LongHaul otwiera nowy rozdział w kierunku e-mobilności. To dowód na to, że przejście na transport długodystansowy neutralny pod względem emisji CO2 jest osiągalnym celem dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań i ciągłych prac badawczo-rozwojowych”.
Opracowanie: Dariusz Piernikarski