Mercedes-Benz eActros LongHaul – zdobywca nagrody “Truck Innovation Award 2023”

Actros LongHaul, czyli ciągnik siodłowy o bateryjnym napędzie elektrycznym przeznaczony do realizacji zadań w transporcie dalekobieżnym, ma uzyskiwać zasięg ok. 500 km na jednym ładowaniu akumulatora (fot. Daimler Truck)

Mercedes-Benz eActros LongHaul, czyli koncepcyjny prototyp ciągnika siodłowego przeznaczonego dla ciężkiego transportu dalekobieżnego, zdobył nagrodę “Truck Innovation Award 2023”. Prestiżową nagrodę wręczono Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks podczas targów IAA Transportation 2022.

Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks (fot. Daimler)

Nagroda Truck Innovation Award, która potwierdza ogromne zmiany technologiczne i transformację energetyczną w sektorze motoryzacyjnym, została przyznana przez jury konkursu International Truck of the Year (ITOY). Pojazd nominowany do tej nagrody musi być pojazdem zaawansowanej technologii, wyposażonym w alternatywny układ napędowy lub układ paliwowy. W przeciwnym razie musi oferować konkretne, zaawansowane technologicznie rozwiązania dotyczące łączności (pół- lub w pełni autonomiczne systemy jazdy), możliwości jazdy w konwojach połączonych lub zaawansowanych usług wsparcia, takich jak zdalna diagnostyka.

Zwycięskim wynikiem 112 głosów Mercedes-Benz eActros LongHaul, czyli ciężarówka – ciągnik siodłowy – z elektrycznym napędem akumulatorowym, pokonał konkurencję w postaci również innowacyjnych pojazdów, takich jak ZF eTrailer, w pełni elektrycznej gamy Volta Trucks Zero oraz pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi Faun Enginius do misji komunalnych.

Fot. Daimler Truck

Członkowie jury docenili zaawansowane cechy eActrosa LongHaul, który wykorzystuje technologię ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych o długiej żywotności (LFP) z szybkim ładowaniem. Zwrócono uwagę na wysokie tempo prac badawczo-rozwojowych realizowanych przez Mercedes-Benz Trucks. Doceniono również kompaktowe wymiary ciągnika, który przy rozstawie osi wynoszącym 4 m mieści 3 pakiety akumulatorów o łącznej pojemności ponad 600 kWh oraz 2silniki elektryczne, będące częścią nowej e-osi, generujące moc ciągłą 400 kW.

Mercedes-Benz eActros LongHaul (fot. K.Biskupska)

Pokazany po raz pierwszy w 2020 r., Mercedes-Benz eActros LongHaul już przechodzi intensywne testy, w tym roku trafi na drogi publiczne, a prototypy bliskie produkcji trafią do klientów w celu przetestowania w rzeczywistych zastosowaniach w 2023 r.

Podsumowując głosowanie jury, przewodniczący International Truck of the Year Gianenrico Griffini skomentował: „Mercedes-Benz eActros LongHaul otwiera nowy rozdział w kierunku e-mobilności. To dowód na to, że przejście na transport długodystansowy neutralny pod względem emisji CO2 jest osiągalnym celem dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań i ciągłych prac badawczo-rozwojowych”.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski

Mercedes-Benz eActros LongHaul z nagrodą „2023 Truck Innovation Award“ (fot. Daimler Truck)