BEYOND – Iveco Group Days

Prototyp Iveco e-Daily Fuel Cell, czyli 7,2-tonowy e-DAILY ze zintegrowanym systemem ogniw paliwowych – docelowo instalacja wodorowa powinna umożliwiać przejechanie do 350 km bez tankowania (fot. Iveco Gropu)

„BEYOND – Iveco Group Days”. Pod takim hasłem Grupa Iveco zorganizowała w Turynie spotkanie dotyczące transportu, mobilności i innowacji, z udziałem i dla swoich partnerów oraz klientów.

Nazwa całego wydarzenia „BEYOND –Iveco Group Days” (w wolnym tłumaczeniu: „Dalej – Dni Grupy Iveco”) pochodzi od jednej z nowo ogłoszonych wartości firmy: „We go beyond the obvious” („Wychodzimy dalej poza oczywistość”). Wydarzenie to było doskonałą okazją, by przypomnieć korzenie Grupy, mocno osadzonej w dziedzictwie motoryzacji oraz odkryć ducha innowacyjności napędzanego solidnymi strategiami, a także zarysowało przyszłe kierunki działania Grupy Iveco.

Od 13 do 15 lipca br. ponad 60 prelegentów – profesorów, ekspertów, wiodących dyrektorów generalnych branży, przedsiębiorców rozpoczynających działalność i starszy zespół kierowniczy Grupy Iveco – pojawiło się na scenie w turyńskiej Officine Grandi Riparazioni, aby wziąć udział w licznych sesjach tematycznych i debatach przed publicznością liczącą ponad 1000 gości (część z nich była transmitowana na żywo w sieci). Zainteresowani mieli również okazję przyjrzeć się markom i produktom Grupy Iveco – zorganizowano wystawę silników i pojazdów.

Grupa Iveco oficjalnie stała się niezależną firmą w styczniu 2022 r. po wydzieleniu z CNH Industrial i wejściu na giełdę Euronext w Mediolanie. Działa na całym świecie z 8 renomowanymi markami, z których każda jest główną siłą w swoim sektorze: Iveco, FPT Industrial, Iveco Bus, Heuliez, IDV, Astra, Magirus i Iveco Capital. Grupa zatrudnia 34 000 osób na całym świecie w 28 zakładach i 29 centrach badawczo-rozwojowych, w tym ponad 6000 osób w Turynie i ponad 13 000 we Włoszech.

Gerrit Marx, dyrektor generalny Grupy Iveco (fot. Iveco Group)

„Głównym celem naszego tygodniowego wydarzenia jest zaprezentowanie nowej Grupy Iveco, skupiającej osiem marek, z których każda jest uznanym międzynarodowym liderem w swojej dziedzinie. Będziemy podkreślać nasze trzy kluczowe filary: technologia, zrównoważony rozwój i partnerstwo. Jesteśmy tutaj, aby omawiać i wymieniać pomysły z interesariuszami i partnerami, gdyż wspólnie dążymy do przyszłości, w której możemy zapewnić dostęp do niezawodnej i zrównoważonej energii. Jest to etap prezentacji zdolności Grupy Iveco do wprowadzania innowacji zarówno w zakresie produktów, jak i usług w szybko zmieniającym się otoczeniu, w którym musimy zrozumieć przyszłość transportu drogowego, mobilności miejskiej, układów napędowych i nowych technologii, a także inteligentnych fabryk i zupełnie nowych modeli biznesowych, niektórych jeszcze nie odkrytych. Jesteśmy podekscytowani, ale nie onieśmieleni tymi wyzwaniami. Zmiana jest dobra i daje największe możliwości tym, którzy jak my – mierzą wyżej, myślą odważniej i kwestionują ustalone paradygmaty branżowe dla większego dobra zrównoważonego rozwoju. I tak wychodzimy poza to, co oczywiste, poza same pojazdy, poza to, czym jest dzisiaj nasza działalność. Nasza branża się zmienia i my wraz z nią wychodzimy poza…” – mówi Gerrit Marx, dyrektor generalny Grupy Iveco

Nikola Tre BEV – w 100% elektryczny pojazd o zerowej emisji ma zasięg do 500 km, a akumulatory można doładować całkowicie w czasie ok. 100 min. Z kolei Nikola Tre FCEV to w 100% elektryczny ciągnik o zasięgu do 800 km, w którym za wytwarzanie energii elektrycznej odpowiada wodorowe ogniwo, czas tankowania wodoru to niecałe 20 minut (fot. Iveco Group)

Najważniejsze wydarzenia w skrócie
Sesja pt. „Duety przyszłości” skupiała się na zrównoważonej przyszłości transportu drogowego, przyszłości mobilności w miastach, a także nowych modelach biznesowych dotyczących przemieszczania ludzi i towarów oraz możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji w tworzeniu fabryk przyszłości.

W sesji technologicznej skupiono się na trzech kluczowych filarach strategicznych Grupy Iveco: technologii, zrównoważonym rozwoju i partnerstwie. Rozważano m.in. takie problemy jak trendy cyfrowe, przyszłość układów napędowych czy przyszłość sztucznej inteligencji na drodze.

Z kolei w ramach sesji zrównoważonego rozwoju menedżerowie i partnerzy Grupy Iveco wzięli udział w trzech spotkaniach: „Właściwy czas na mobilność H2”, „Elektryfikacja: zagrożenie lub szansa” oraz „Biometan: przyszłość jest teraz”.

Ostatnia sesja wydarzenia skupiała się na współpracy i partnerstwie w biznesie. Wzięli w niej udział m.in. Gerrit Marx, dyrektor generalny Grupy Iveco oraz Michael Lohscheller, prezes Nikola Motor, którzy omówili współpracę Grupy Iveco i Nikola Motor. Dyskutowano również nad ewolucją układów napędowych i ekosystemem partnerstw.

Iveco S-WAY Natural Gas w wersji Amazon jest w 100% zasilane biometanem oraz wyposażone w Iveco Driver Pal – asystenta głosowego (Alexa) (fot. Iveco Group)

Produkty i innowacje
Dni Grupy Iveco to jednak nie tylko dyskusje ekspertów. Przygotowano również wystawę, na której można było zapoznać się z produktami i innowacjami oferowanymi przez poszczególne marki wchodzące w skład Grupy.

Pokazano zatem Iveco e-Daily – w 100% elektryczny samochód dostawczy, najlżejszy w swojej kategorii, wyposażony w najnowocześniejsze systemy telematyczne, które optymalizują czas pracy bez przestojów. Był również prototyp Iveco e-Daily Fuel Cell, czyli 7,2-tonowy e-Daily ze zintegrowanym systemem ogniw paliwowych. Pojazd jest obecnie w fazie badań mających zweryfikować jego zasięg w różnych warunkach eksploatacji – docelowo instalacja wodorowa powinna umożliwiać przejechanie do 350 km bez tankowania.

W gamie pojazdów ciężkich warto było zwrócić uwagę na Iveco S-WAY w wersji Plus Autonomous Driving z napędem na olej napędowy lub metan. Jego czujniki monitorują otaczające środowisko, wykrywają przeszkody i mapują profil drogi, jednocześnie dostosowując trajektorię ruchu i prędkość pojazdu. Dzięki technologiom Vehicle-to-Everything (V2X) samochód może wchodzić w interakcje z innymi pojazdami i infrastrukturą autostradową. Kolejnym eksponatem było Iveco S-WAY Natural Gas w wersji Amazon, zasilane w 100% biometanem, wyposażone w Iveco Driver Pal – asystenta głosowego (Alexa), który może być używany np. do planowania tras, sprawdzania stanu konserwacji,  wezwania pomocy, a także informowania o ruchu drogowym i prognozie pogody.

Na ekspozycji nie mogło zabraknąć ciągników Nikola Tre. W wersji akumulatorowej (BEV) – ten w 100% elektryczny pojazd ma zasięg do 500 km, a akumulatory można doładować do pełna w czasie ok. 100 min. Nikola Tre FCEV to natomiast w 100% elektryczny pojazd, w którym za wytwarzanie energii elektrycznej odpowiada wodorowe ogniwo paliwowe. Zasięg pojazdu sięga 800 km, a czas tankowania wodoru to niecałe 20 min.

Ciekawym rozwiązaniem zaprezentowanym na wystawie była terenowa pompa zbiornikowa MAGIRUS TLF AirCore z wydajną turbiną gaśniczą AirCore i zbiornikiem mieszczącym 3500 l środka gaśniczego. Z kolei MAGIRUS Wolf R1 to elektryczny robot do akcji gaśniczych i ratowniczych, szczególnie w sektorze komunalnym i przemysłowym. Umożliwia on operatorom pozostanie poza strefą zagrożenia. W czasie spotkania pokazano również drabinę obrotową MAGIRUS M32L-AS. Dzięki pojedynczemu systemowi wysuwu górna sekcja drabiny i pozostałe sekcje mogą być wysuwane niezależnie. Ta innowacyjna drabina ma wysokość roboczą 32 m i ramię przegubowe o długości 4,7 m. Pojazd przewozi również 2500 l wody.

Iveco Bus E-Way to w pełni elektryczny, bezemisyjny autobus miejski – 600 takich pojazdów jest już eksploatowanych w 8 krajach Europy i przejechało ponad 29 mln km (fot. Iveco Group)

Iveco Bus Daily Access Metan Power to najnowszy dodatek do rodziny minibusów Daily. Pojazd jest napędzany przez silniki FPT Industrial na gaz ziemny lub biometan, i w tym drugim przypadku może być wyłączony z ograniczeń wynikających z przepisów środowiskowych. Natomiast Iveco Bus E-Way to w pełni elektryczny autobus miejski – 600 takich pojazdów jest już eksploatowanych w 8 krajach Europy i przejechało ponad 29 mln km.

Wydarzenie „BEYOND – Iveco Group Days” było również okazją, aby zaprezentować inne innowacyjne rozwiązania. Przykładem może być przemysłowy zestaw akumulatorów FPT – moduły Microvast są przeznaczone do zastosowań w lekkich pojazdach użytkowych i minibusach, mają wiodącą w swojej klasie gęstość energii, zmniejszoną masę i długi cykl życia. Z kolei FPT Industrial eAxle do pojazdów użytkowych segmentu ciężkiego gwarantuje wysoką wydajność, sprawność, niezawodność i trwałość, jednocześnie przy niskim TCO. Oś ta z napędem elektrycznym została opracowana w ramach wspólnego przedsięwzięcia Iveco, Nikola Motor i FPT Industrial.

Terenowa pompa zbiornikowa MAGIRUS TLF AirCore z wydajną turbiną gaśniczą AirCore i zbiornikiem mieszczącym 3500 l środka gaśniczego, z przodu MAGIRUS Wolf R1 – w pełni elektryczny pojazd specjalny – robot do akcji gaśniczych i ratowniczych, pozwalający operatorom pozostać poza strefą zagrożenia (fot. Iveco Group)

Nowe partnerstwa
Jak wiadomo ewolucja rynku przyspiesza. Z tego m.in. powodu Iveco Group pragnie połączyć siły z innymi firmami, które mogą pochwalić się odrębnymi możliwościami, aby jak najszybciej wprowadzić na rynek odpowiednie produkty i rozwiązania. Niektóre z najważniejszych partnerstw, jakie zawarło Iveco Group, to te z Nikola Motor, Amazon Web Services, Hyundai, Microvast, Enel X, Plus i Eni.

Przypomnijmy, że Grupa Iveco jest udziałowcem i partnerem merytorycznym Nikola Motor oraz ma spółkę joint-venture 50/50 produkującą model Nikola Tre w nowym zakładzie produkcyjnym w Ulm w Niemczech, zainaugurowanym we wrześniu 2021 r. Produkcja wersji Tre z napędem akumulatorowym (BEV) na rynek północnoamerykański rozpoczęła się już w fabryce Nikola w Coolidge w Arizonie oraz w Ulm. Europejskie elektryczne wersje Nikola Tre będą dystrybuowane od drugiej połowy 2023 r., a te z wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV) wejdą do produkcji w drugiej połowie przyszłego roku.

4 marca 2022 r. Iveco Group podpisała protokół ustaleń z Hyundai Motor Company w celu zbadania możliwości współpracy w zakresie wspólnej technologii pojazdów, wspólnego pozyskiwania technologii i wzajemnego zaopatrzenia. Ten sojusz Grupa Iveco nawiązała z jednym z najbardziej innowacyjnych i konkurencyjnych graczy w branży motoryzacyjnej.

Współpraca z Microvast rozpoczęta w 2019 r. na rzecz wspólnej „podróży elektryfikacyjnej” przyniosła wymierne rezultaty w styczniu 2022 r., kiedy obie firmy ogłosiły dostarczenie kompletnego systemu akumulatorów do nowego autobusu miejskiego i międzymiastowego Iveco Bus Crossway Low Entry. Akumulator nowej generacji zapewni Crossway LE Electric nawet do dziesięciu lat pracy na baterii.

W drabinie MAGIRUS M32L-AS dzięki pojedynczemu systemowi wysuwu górna sekcja drabiny i pozostałe sekcje mogą być wysuwane niezależnie – ta innowacyjna drabina ma wysokość roboczą 32 m i ramię przegubowe o długości 4,7 m. Pojazd przewozi również 2500 l wody (fot. Iveco Group)

Pod koniec marca br. Grupa Iveco podpisała porozumienie z Enel X w celu zbadania możliwej współpracy, która uwolni potencjał e-mobilności dla pojazdów użytkowych w Europie. Obie firmy ocenią, w jaki sposób elektryczne ciężarówki Iveco mogą wesprzeć przejście floty Enel na pojazdy bezemisyjne, jednocześnie badając nowe wspólne możliwości w innych segmentach transportu.

Iveco podpisało również porozumienie z Plusem, globalną firmą zajmującą się autonomicznymi pojazdami ciężarowymi, w celu wspólnego opracowywania autonomicznych ciężarówek poprzez integrację najnowocześniejszego systemu autonomicznej jazdy Plus Drive z najnowszą generacją ciężkich pojazdów Iveco S-Way.

Podczas Dni Grupy Iveco firma FPT Industrial ogłosiła również, że zawarła umowę na dostawy z indyjską firmą Blue Energy Motors zajmującą się produkcją ciężarówek o obniżonym poziomie emisji. Jako pierwsze, jeszcze przed końcem 2022 r., na indyjskich drogach mają pojawić się ciężarówki zasilane gazem ziemnym (LNG) napędzane 6,7-litrowymi silnikami FPT Industrial. Silniki te będą produkowane w Turynie. Umowa ta jest pierwszym krokiem w potencjalnym długoterminowym partnerstwie, które ma na celu wykorzystanie specyfiki indyjskiego rynku transportu komercyjnego: całkowity park samochodów ciężarowych obejmujący około 3,5 mln pojazdów i decyzje o zakupie, które są silnie uzależnione od całkowitego kosztu własności i użytkowania (TCO). Biorąc pod uwagę rosnące koszty i coraz bardziej rygorystyczne normy emisji w Indiach (obecnie porównywalne z Euro VI), oczekuje się, że zastosowanie technologii LNG będzie szybkie.

Autor: Dariusz Piernikarski

Oś z napędem elektrycznym FPT Industrial eAxle do pojazdów użytkowych segmentu ciężkiego została opracowana w ramach wspólnego przedsięwzięcia Iveco, Nikola i FPT Industrial (fot. Iveco Group)