
„BEYOND – Iveco Group Days”. Pod takim hasłem Grupa Iveco zorganizowała w Turynie spotkanie dotyczące transportu, mobilności i innowacji, z udziałem i dla swoich partnerów oraz klientów.
Nazwa całego wydarzenia „BEYOND –Iveco Group Days” (w wolnym tłumaczeniu: „Dalej – Dni Grupy Iveco”) pochodzi od jednej z nowo ogłoszonych wartości firmy: „We go beyond the obvious” („Wychodzimy dalej poza oczywistość”). Wydarzenie to było doskonałą okazją, by przypomnieć korzenie Grupy, mocno osadzonej w dziedzictwie motoryzacji oraz odkryć ducha innowacyjności napędzanego solidnymi strategiami, a także zarysowało przyszłe kierunki działania Grupy Iveco.
Od 13 do 15 lipca br. ponad 60 prelegentów – profesorów, ekspertów, wiodących dyrektorów generalnych branży, przedsiębiorców rozpoczynających działalność i starszy zespół kierowniczy Grupy Iveco – pojawiło się na scenie w turyńskiej Officine Grandi Riparazioni, aby wziąć udział w licznych sesjach tematycznych i debatach przed publicznością liczącą ponad 1000 gości (część z nich była transmitowana na żywo w sieci). Zainteresowani mieli również okazję przyjrzeć się markom i produktom Grupy Iveco – zorganizowano wystawę silników i pojazdów.
Grupa Iveco oficjalnie stała się niezależną firmą w styczniu 2022 r. po wydzieleniu z CNH Industrial i wejściu na giełdę Euronext w Mediolanie. Działa na całym świecie z 8 renomowanymi markami, z których każda jest główną siłą w swoim sektorze: Iveco, FPT Industrial, Iveco Bus, Heuliez, IDV, Astra, Magirus i Iveco Capital. Grupa zatrudnia 34 000 osób na całym świecie w 28 zakładach i 29 centrach badawczo-rozwojowych, w tym ponad 6000 osób w Turynie i ponad 13 000 we Włoszech.

„Głównym celem naszego tygodniowego wydarzenia jest zaprezentowanie nowej Grupy Iveco, skupiającej osiem marek, z których każda jest uznanym międzynarodowym liderem w swojej dziedzinie. Będziemy podkreślać nasze trzy kluczowe filary: technologia, zrównoważony rozwój i partnerstwo. Jesteśmy tutaj, aby omawiać i wymieniać pomysły z interesariuszami i partnerami, gdyż wspólnie dążymy do przyszłości, w której możemy zapewnić dostęp do niezawodnej i zrównoważonej energii. Jest to etap prezentacji zdolności Grupy Iveco do wprowadzania innowacji zarówno w zakresie produktów, jak i usług w szybko zmieniającym się otoczeniu, w którym musimy zrozumieć przyszłość transportu drogowego, mobilności miejskiej, układów napędowych i nowych technologii, a także inteligentnych fabryk i zupełnie nowych modeli biznesowych, niektórych jeszcze nie odkrytych. Jesteśmy podekscytowani, ale nie onieśmieleni tymi wyzwaniami. Zmiana jest dobra i daje największe możliwości tym, którzy jak my – mierzą wyżej, myślą odważniej i kwestionują ustalone paradygmaty branżowe dla większego dobra zrównoważonego rozwoju. I tak wychodzimy poza to, co oczywiste, poza same pojazdy, poza to, czym jest dzisiaj nasza działalność. Nasza branża się zmienia i my wraz z nią wychodzimy poza…” – mówi Gerrit Marx, dyrektor generalny Grupy Iveco

Najważniejsze wydarzenia w skrócie
Sesja pt. „Duety przyszłości” skupiała się na zrównoważonej przyszłości transportu drogowego, przyszłości mobilności w miastach, a także nowych modelach biznesowych dotyczących przemieszczania ludzi i towarów oraz możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji w tworzeniu fabryk przyszłości.
W sesji technologicznej skupiono się na trzech kluczowych filarach strategicznych Grupy Iveco: technologii, zrównoważonym rozwoju i partnerstwie. Rozważano m.in. takie problemy jak trendy cyfrowe, przyszłość układów napędowych czy przyszłość sztucznej inteligencji na drodze.
Z kolei w ramach sesji zrównoważonego rozwoju menedżerowie i partnerzy Grupy Iveco wzięli udział w trzech spotkaniach: „Właściwy czas na mobilność H2”, „Elektryfikacja: zagrożenie lub szansa” oraz „Biometan: przyszłość jest teraz”.
Ostatnia sesja wydarzenia skupiała się na współpracy i partnerstwie w biznesie. Wzięli w niej udział m.in. Gerrit Marx, dyrektor generalny Grupy Iveco oraz Michael Lohscheller, prezes Nikola Motor, którzy omówili współpracę Grupy Iveco i Nikola Motor. Dyskutowano również nad ewolucją układów napędowych i ekosystemem partnerstw.

Produkty i innowacje
Dni Grupy Iveco to jednak nie tylko dyskusje ekspertów. Przygotowano również wystawę, na której można było zapoznać się z produktami i innowacjami oferowanymi przez poszczególne marki wchodzące w skład Grupy.
Pokazano zatem Iveco e-Daily – w 100% elektryczny samochód dostawczy, najlżejszy w swojej kategorii, wyposażony w najnowocześniejsze systemy telematyczne, które optymalizują czas pracy bez przestojów. Był również prototyp Iveco e-Daily Fuel Cell, czyli 7,2-tonowy e-Daily ze zintegrowanym systemem ogniw paliwowych. Pojazd jest obecnie w fazie badań mających zweryfikować jego zasięg w różnych warunkach eksploatacji – docelowo instalacja wodorowa powinna umożliwiać przejechanie do 350 km bez tankowania.
W gamie pojazdów ciężkich warto było zwrócić uwagę na Iveco S-WAY w wersji Plus Autonomous Driving z napędem na olej napędowy lub metan. Jego czujniki monitorują otaczające środowisko, wykrywają przeszkody i mapują profil drogi, jednocześnie dostosowując trajektorię ruchu i prędkość pojazdu. Dzięki technologiom Vehicle-to-Everything (V2X) samochód może wchodzić w interakcje z innymi pojazdami i infrastrukturą autostradową. Kolejnym eksponatem było Iveco S-WAY Natural Gas w wersji Amazon, zasilane w 100% biometanem, wyposażone w Iveco Driver Pal – asystenta głosowego (Alexa), który może być używany np. do planowania tras, sprawdzania stanu konserwacji, wezwania pomocy, a także informowania o ruchu drogowym i prognozie pogody.
Na ekspozycji nie mogło zabraknąć ciągników Nikola Tre. W wersji akumulatorowej (BEV) – ten w 100% elektryczny pojazd ma zasięg do 500 km, a akumulatory można doładować do pełna w czasie ok. 100 min. Nikola Tre FCEV to natomiast w 100% elektryczny pojazd, w którym za wytwarzanie energii elektrycznej odpowiada wodorowe ogniwo paliwowe. Zasięg pojazdu sięga 800 km, a czas tankowania wodoru to niecałe 20 min.
Ciekawym rozwiązaniem zaprezentowanym na wystawie była terenowa pompa zbiornikowa MAGIRUS TLF AirCore z wydajną turbiną gaśniczą AirCore i zbiornikiem mieszczącym 3500 l środka gaśniczego. Z kolei MAGIRUS Wolf R1 to elektryczny robot do akcji gaśniczych i ratowniczych, szczególnie w sektorze komunalnym i przemysłowym. Umożliwia on operatorom pozostanie poza strefą zagrożenia. W czasie spotkania pokazano również drabinę obrotową MAGIRUS M32L-AS. Dzięki pojedynczemu systemowi wysuwu górna sekcja drabiny i pozostałe sekcje mogą być wysuwane niezależnie. Ta innowacyjna drabina ma wysokość roboczą 32 m i ramię przegubowe o długości 4,7 m. Pojazd przewozi również 2500 l wody.

Iveco Bus Daily Access Metan Power to najnowszy dodatek do rodziny minibusów Daily. Pojazd jest napędzany przez silniki FPT Industrial na gaz ziemny lub biometan, i w tym drugim przypadku może być wyłączony z ograniczeń wynikających z przepisów środowiskowych. Natomiast Iveco Bus E-Way to w pełni elektryczny autobus miejski – 600 takich pojazdów jest już eksploatowanych w 8 krajach Europy i przejechało ponad 29 mln km.
Wydarzenie „BEYOND – Iveco Group Days” było również okazją, aby zaprezentować inne innowacyjne rozwiązania. Przykładem może być przemysłowy zestaw akumulatorów FPT – moduły Microvast są przeznaczone do zastosowań w lekkich pojazdach użytkowych i minibusach, mają wiodącą w swojej klasie gęstość energii, zmniejszoną masę i długi cykl życia. Z kolei FPT Industrial eAxle do pojazdów użytkowych segmentu ciężkiego gwarantuje wysoką wydajność, sprawność, niezawodność i trwałość, jednocześnie przy niskim TCO. Oś ta z napędem elektrycznym została opracowana w ramach wspólnego przedsięwzięcia Iveco, Nikola Motor i FPT Industrial.

Nowe partnerstwa
Jak wiadomo ewolucja rynku przyspiesza. Z tego m.in. powodu Iveco Group pragnie połączyć siły z innymi firmami, które mogą pochwalić się odrębnymi możliwościami, aby jak najszybciej wprowadzić na rynek odpowiednie produkty i rozwiązania. Niektóre z najważniejszych partnerstw, jakie zawarło Iveco Group, to te z Nikola Motor, Amazon Web Services, Hyundai, Microvast, Enel X, Plus i Eni.
Przypomnijmy, że Grupa Iveco jest udziałowcem i partnerem merytorycznym Nikola Motor oraz ma spółkę joint-venture 50/50 produkującą model Nikola Tre w nowym zakładzie produkcyjnym w Ulm w Niemczech, zainaugurowanym we wrześniu 2021 r. Produkcja wersji Tre z napędem akumulatorowym (BEV) na rynek północnoamerykański rozpoczęła się już w fabryce Nikola w Coolidge w Arizonie oraz w Ulm. Europejskie elektryczne wersje Nikola Tre będą dystrybuowane od drugiej połowy 2023 r., a te z wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV) wejdą do produkcji w drugiej połowie przyszłego roku.
4 marca 2022 r. Iveco Group podpisała protokół ustaleń z Hyundai Motor Company w celu zbadania możliwości współpracy w zakresie wspólnej technologii pojazdów, wspólnego pozyskiwania technologii i wzajemnego zaopatrzenia. Ten sojusz Grupa Iveco nawiązała z jednym z najbardziej innowacyjnych i konkurencyjnych graczy w branży motoryzacyjnej.
Współpraca z Microvast rozpoczęta w 2019 r. na rzecz wspólnej „podróży elektryfikacyjnej” przyniosła wymierne rezultaty w styczniu 2022 r., kiedy obie firmy ogłosiły dostarczenie kompletnego systemu akumulatorów do nowego autobusu miejskiego i międzymiastowego Iveco Bus Crossway Low Entry. Akumulator nowej generacji zapewni Crossway LE Electric nawet do dziesięciu lat pracy na baterii.

Pod koniec marca br. Grupa Iveco podpisała porozumienie z Enel X w celu zbadania możliwej współpracy, która uwolni potencjał e-mobilności dla pojazdów użytkowych w Europie. Obie firmy ocenią, w jaki sposób elektryczne ciężarówki Iveco mogą wesprzeć przejście floty Enel na pojazdy bezemisyjne, jednocześnie badając nowe wspólne możliwości w innych segmentach transportu.
Iveco podpisało również porozumienie z Plusem, globalną firmą zajmującą się autonomicznymi pojazdami ciężarowymi, w celu wspólnego opracowywania autonomicznych ciężarówek poprzez integrację najnowocześniejszego systemu autonomicznej jazdy Plus Drive z najnowszą generacją ciężkich pojazdów Iveco S-Way.
Podczas Dni Grupy Iveco firma FPT Industrial ogłosiła również, że zawarła umowę na dostawy z indyjską firmą Blue Energy Motors zajmującą się produkcją ciężarówek o obniżonym poziomie emisji. Jako pierwsze, jeszcze przed końcem 2022 r., na indyjskich drogach mają pojawić się ciężarówki zasilane gazem ziemnym (LNG) napędzane 6,7-litrowymi silnikami FPT Industrial. Silniki te będą produkowane w Turynie. Umowa ta jest pierwszym krokiem w potencjalnym długoterminowym partnerstwie, które ma na celu wykorzystanie specyfiki indyjskiego rynku transportu komercyjnego: całkowity park samochodów ciężarowych obejmujący około 3,5 mln pojazdów i decyzje o zakupie, które są silnie uzależnione od całkowitego kosztu własności i użytkowania (TCO). Biorąc pod uwagę rosnące koszty i coraz bardziej rygorystyczne normy emisji w Indiach (obecnie porównywalne z Euro VI), oczekuje się, że zastosowanie technologii LNG będzie szybkie.
Autor: Dariusz Piernikarski
