18 elektrycznych autobusów MAN Lion`s City dla Gdańska

Fot. Renata Dąbrowska

2 sierpnia 2022 r. firma MAN Truck& Bus Polska podpisała umowę ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na dostawę łącznie 18 autobusów elektrycznych, w tym 10 szt. modeli MAN Lion`s City 12 E o długości 12 metrów i 8 szt. przegubowych pojazdów MAN Lion`s City 18 E o długości 18 metrów.

Najnowszy kontrakt to wielki powrót do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów autobusów z logo MAN. W taborze spółki możemy jeszcze spotkać „lwy” z silnikami wysokoprężnymi, które teraz zostaną godnie zastąpione przez ekologiczne pojazdy najnowszej generacji MAN Lion`s City E.

Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w polskim zakładzie MAN w Starachowicach. Pojazdy te należą czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Gdańsk – jeden z pionierów w stosowaniu zielonych rozwiązań w komunikacji miejskiej w Polsce – będzie miał je w swojej flocie” – powiedziała podczas uroczystości Olga Żarkowska, dyrektor sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska.

Zgodnie z podpisanymi dokumentami pierwsze elektryczne modele dołączą do gdańskiej floty już w przyszłym roku.

Fot. Renata Dąbrowska

W tej ważnej dla obu stron uroczystości wzięli udział m.in. Aleksandra Dulkiewicz – Prezydent Miasta Gdańska, Maciej Lisicki – prezes zarządu GAiT oraz Jolanta Ostaszewska – wiceprezes ds. ekonomicznych w GAiT. Z kolei spółkę MAN Truck & Bus reprezentowali Michał Fiuta – członek zarządu dyrektor finansowy, Olga Żarkowska – dyrektor ds. sprzedaży autobusów oraz Piotr Kwiatkowski – regionalny kierownik sprzedaży autobusów miejskich.

Innowacyjne rozwiązania
Gdańskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii.

To efekt zastosowania baterii o dużej pojemności, wynoszących odpowiednio 480 kWh w MAN Lion`s City 12 E i 640 kWh w MAN Lion`s City 18 E, które zapewniają przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji” – podkreślił Piotr Kwiatkowski, regionalny kierownik sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska.

Fot. MAN Truck&Bus

Co jest unikalne w skali całej Polski, za napęd w przegubowym elektrobusie MAN odpowiadają aż dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 160 kW, które napędzające drugą i trzecią oś w MAN Lion`s City E 18 (w mniejszym autobusie zastosowano jeden taki silnik). To innowacyjne rozwiązanie, które gwarantuje bardziej płynne przyspieszenia pojazdu podczas startu z przystanku i pewniejszą jazdę w śliskich warunkach. Oprócz komfortu podróżowania, MAN pomyślał także o kierowcach i bezpieczeństwie w codziennym ruchu. Dlatego wszystkie autobusy dla Gdańska wyposażone zostaną m.in. w system zapobiegający kolizjom czołowym oraz ostrzegającym o pieszych i rowerzystach znajdujących się w martwy polu z boków pojazdu.

Fot. MAN Truck & Bus Polska

Z myślą o pasażerach
Gdańskie autobusy elektryczne na tle innych pojazdach obecnych na rynku będą wyróżniały się również futurystyczną stylistyką oraz świetnie zaaranżowanym wnętrzem, za co MAN był już wielokrotnie nagradzany i to w tak prestiżowych konkursach jak IF, czy Reddot Award. Szczególnie imponująco na tle innych elektrobusów w Polsce wygląda wnętrze pojazdów. Zastosowano tutaj wysokiej jakości materiały o jasnej kolorystyce, co w połączeniu ze znacznie większą powierzchnią okien i brakiem wieżowej zabudowy silnika w środku daje poczucie przestronności i dobrego doświetlenia.

Ponadto gdańscy pasażerowie docenią rekordową liczbę miejsc siedzących – wynoszącą odpowiednio 33 wygodnych foteli w MAN Lion`s City 12 E oraz 45 siedzeń w przegubowym MAN Lion`s City E 18. W obu modelach aż 14 dostępnych miejsc siedzących będzie bezpośrednio z niskiej podłogi, co ma olbrzymie znaczenie dla pasażerów z niepełnosprawnościami.

Na pokładzie „lwów” w barwach GAIT nie zabraknie też innych udogodnień, takich jak tablice informacyjne LED, monitoring, zautomatyzowane defibrylatory AED, porty USB czy wydzielona przestrzeń do transportu wózków inwalidzkich czy dziecięcych wraz z rampą ułatwiającą wjazd na pokład autobusu. Odpowiedni komfort podróżowania w elektrobusach i to nawet w najbardziej upalne dni zapewni wydajna cało pojazdowa klimatyzacja z pompą ciepła.Wszystkie autobusy marki MAN dla Gdańska powstają w zakładzie w Starachowicach.

Gdański kontrakt jest pierwszym tak dużym zamówieniem na e-busy z polskiego rynku, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej. Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycznych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski dla Kędzierzyna-Koźla. Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych MAN eTGE, budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym ze strategicznych filarów zielonej przyszłości naszych miast” – powiedział Michał Fiuta, członek zarządu dyrektor finansowy MAN Truck & Bus Polska.