Spółka Żabka Polska, lider sieci sklepów typu convenience, kontynuuje wdrażanie cichego transportu miejskiego o zerowej emisji. 26 lipca br. rozpoczęły się testy elektrycznego pojazdu ciężarowego Scania 25P, którym dostarczany jest towar do sklepów Żabka zlokalizowanych na terenie Warszawy i okolic.
“To nasz kolejny krok mający na celu ochronę środowiska i zmniejszenie śladu węglowego, co jest niezmiernie ważne na obszarach miejskich oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza – takich jak Warszawa i jej okolice, gdzie pojazd będzie testowany przez najbliższe dwa tygodnie” – skomentował Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Testy mają również na celu sprawdzenie rzeczywistego zasięgu i zużycia energii modelu Scania 25P.
Wraz z pojazdem elektrycznym, Żabka otrzymała na okres testów mobilną ładowarkę DC Plug Charger Go, opracowaną przez firmę Ekoenergetyka-Polska. Ładowarka może być wykorzystywana do ładowania wszystkich pojazdów elektrycznych (150-1000V) i ma funkcję regulacji mocy ładowania.
“W przyszłości każdy transport będzie mógł być elektryczny, również w Polsce, dlatego wspieramy w tym procesie naszych klientów, oferując im kompleksowe wsparcie: w pełni elektryczny pojazd ciężarowy z systemami ładowania oraz analizą tras transportowych, który pozwoli na realizację zadań w ruchu miejskim i regionalnym” – dodał Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A.
Scania 25P to już kolejny pojazd elektryczny testowany przez Żabkę. Warto podkreślić, że od 2021 r. firma użytkuje w pełni elektryczny samochód dystrybucyjny z zabudową chłodniczą, którym dostarcza towar do sklepów na Śląsku. Żabka zainwestowała także we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych w Nadarzynie, Plewiskach oraz w centrali. Sieć stopniowo modernizuje również swoją flotę samochodów osobowych i prowadzi testy mające na celu zastąpienie aut spalinowych pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi.
Scania 25P
Scania 25P B4X2NB to elektryczny pojazd ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 19 t. Zeroemisyjny napęd elektryczny pozwala na pokonanie jednorazowo do 250 km. Samochód wyposażono w pakiet 9 baterii o całkowitej pojemności 300 kWh, których naładowanie zajmuje mniej niż 100 minut. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji. Dzięki cichej pracy, pojazd może być użytkowany m.in. w tzw. zielonych strefach, a także wykonywać więcej operacji transportowych w nocy, co skutkuje odciążeniem infrastruktury drogowej w ciągu dnia. Dodatkowo kabinę pojazdu zaprojektowano specjalnie z myślą o pracy w mieście – jest nisko zawieszona, co zapewnia znakomitą widoczność na zatłoczonych ulicach. Zainstalowane w pojeździe rozwiązania, jak m.in. hamulec awaryjny, elektrohydrauliczny układ kierowniczy, wspomaganie uwagi kierowcy, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, czujniki wykrywające pieszych i rowerzystów czy system kamer 360°, podwyższają komfort pracy kierowców.