Historia: 90-lecie istnienia marki FUSO

Fot. Daimler Truck

Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC) – azjatycka spółka córka Daimler Truck – obchodzi właśnie 90-lecie istnienia marki FUSO. Dzieje ikonicznej nazwy FUSO sięgają 1932 roku, kiedy to w stoczni Kobe, należącej do ówczesnej Mitsubishi Shipbuilding Company, zszedł z taśmy pierwszy autobus firmy Mitsubishi, „B46 type shared car”, który otrzymał handlową nazwę FUSO.

Nazwę tę zaproponował inżynier stoczni. Słowo „Fuso” oznaczało dawniej wielkie święte drzewo, obecnie jest używane jako nazwa kwiatu hibiskusa. Siedmiometrowy autobus Fuso miał 38 miejsc siedzących i był wówczas wyposażony w 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 7 l i mocy 100 KM. Wtedy to, dla upamiętnienia pierwszej dostawy autobusu typu B46 dla ministerstwa kolei, wybrano spośród różnych propozycji nazwę FUSO.

Krótka historia marki FUSO
Oprócz pierwszego samochodu nazwę handlową FUSO otrzymały później następne ważne produkty: 4-tonowa ciężarówka z silnikiem benzynowym KT1 (1946), pierwsza w Japonii duża ciężarówka z kabiną T380 oraz pierwszy japoński minibus Rosa (1960). W okresie gospodarczego rozkwitu Japonii, który trwał od lat 50. do 70., paleta produktów firmy wzbogaciła się o szereg mniejszych i większych ciężarówek i autobusów, które odegrały ważną rolę w rozwoju ekonomicznym kraju. Firmę MFTBC, będącą producentem pojazdów użytkowych marki FUSO, utworzono w roku 2003 poprzez odłączenie segmentu pojazdów użytkowych Mitsubishi Motors Corporation od segmentu aut osobowych, co pozwoliło temu pierwszemu wejść w skład ówczesnego koncernu DaimlerChrysler. Przyłączenie MFTBC do segmentu pojazdów użytkowych koncernu DaimlerChrysler nastąpiło w roku 2004.

FUSO dzisiaj
Obecnie FUSO produkuje szeroką gamę pojazdów użytkowych, m. in. lekkie, średnie i ciężkie samochody ciężarowe oraz autobusy, a także silniki przemysłowe dla ponad 170 rynków na całym świecie. Zatrudniając ponad 11 tys. osób, FUSO jest integralnym elementem globalnego portfolio spółki Daimler Truck AG („Daimler Truck”) w zakresie samochodów ciężarowych i autobusów, a jednocześnie ważny filar biznesowy tego przedsiębiorstwa na półkuli azjatyckiej. W roku 2021 marka FUSO, osiągnąwszy poziom sprzedaży 125 tys. sztuk pojazdów (co stanowi ponad jedną czwartą światowej sprzedaży całego koncernu), walnie przyczyniła się do wyraźnego przyrostu obrotów Daimler Truck.

Legendarna lekka ciężarówka FUSO Canter znajduje uznanie na całym świecie i w wielu krajach ma rekordowe udziały rynkowe. Odkąd model FUSO Canter wszedł na rynek w 1963 r., wyprodukowano na całym świecie już ponad 4,5 mln egzemplarzy pojazdu. W roku 2021 marka FUSO zaprezentowała nową generację Cantera – z innowacyjnym wyposażeniem w zakresie bezpieczeństwa i komfortu oraz o nowoczesnym designie.

Bezemisyjny FUSO eCanter
Azjatycka spółka-córka Daimler Truck uznawana jest także za lidera w dziedzinie bezemisyjnego transportu. W 2017 r. marka FUSO pochwaliła się pierwszą generacją eCantera – innowacyjnego i w pełni elektrycznego lekkiego pojazdu użytkowego, eksploatowanego już przez klientów w Japonii, Europie i Ameryce Północnej w liczbie ponad 350 sztuk. Pojazdy te w ramach codziennej eksploatacji przejechały już łącznie ponad 4,5 mln kilometrów – bez lokalnej emisji zanieczyszczeń. Opierając się na rezultatach pięcioletniej współpracy z pierwszymi użytkownikami eCanterów, polegającej na słuchaniu ich opinii i uczeniu się, marka FUSO zamierza wkrótce zaprezentować klientom w Azji i w Europie całkowicie nowego eCantera następnej generacji. Będzie to model wielkoseryjny, udoskonalony pod względem zasięgu kilometrowego i bezpieczeństwa, oferowany w większej gamie wersji. Więcej szczegółów dotyczących następnej generacji eCantera poznamy na zbliżających się targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze (20-25.09.2022).

Pozycja lidera na ważnych rynkach
FUSO odgrywa dla Daimler Truck ważną rolę na kilku najważniejszych rynkach pojazdów użytkowych w Azji. Przykładowo od ponad 50 lat FUSO zajmuje czołową pozycję w Indonezji, posiadając tu udział rynkowy wynoszący 46,7% (2021). Z kolei udział marki FUSO w rynku tajwańskim wynosi ok. 33,6% – od ponad 30 lat plasuje się ona w tym kraju na pozycji rynkowego lidera. Marka FUSO zajmuje także pierwsze miejsce w Nowej Zelandii, gdzie w zeszłym roku uzyskała udział rynkowy w wysokości 19,7% – złożyły się na to czynniki takie jak ożywienie popytu, rozwijająca się sieć dealerów oraz wprowadzenie nowych modeli. Również w Europie marka FUSO może się pochwalić ciągiem sukcesów. W regionie UE30 wolumen sprzedażowy FUSO osiągnął rekordową wartość na tle ostatnich 10 lat, zdobywając w segmencie lekkich pojazdów użytkowych do 10 ton najwyższy udział rynkowy, wynoszący 37,1%.

Fot. Daimler Truck