CIFA Energya czyli hybrydowe betonomieszarki i pompogruszki na placu budowy

CIFA Energya MK28E (Fot. CIFA)

CIFA wprowadziła koncepcję hybrydy elektrycznej w świat placów budowy, oferując specjalistyczne rozwiązania, które dają wiele korzyści: mniejsze zużycie paliwa, mniej emisji, większy szacunek dla środowiska.

Gama hybrydowych betonomieszarek i pomp do betonu nosi nazwę Energya: jak najlepsze wykorzystanie potencjału energetycznego dwóch źródeł napędu (silnika elektrycznego i silnika wysokoprężnego) zgodnie z etyką zrównoważonego rozwoju.

Gama Energya firmy CIFA to przykład praktycznego wdrożenia nowoczesnych technologii w celu precyzyjnej realizacji idei zrównoważonego rozwoju, przykład zaczynający się od transportu mieszanek betonowych (betonomieszarka samochodowa), kontynuowany dostarczaniem betonu na placu budowy (pompa do betonu), a także jednoczesnym wykonaniem obu tych operacji (betonomieszarka z pompą do betonu).

Fot. CIFA

Zasada techniczno-operacyjna gamy Energya oparta jest na możliwości hybrydowego wykorzystania energii elektrycznej, co prowadzi do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa i negatywnego wpływu na środowisko w warunkach codziennej eksploatacji. W rzeczywistości zarówno podczas załadunku w betoniarni, jak i w fazie rozładunku na placu budowy silnik wysokoprężny ciężarówki może być wyłączony, a w przypadku betonomieszarki i pompogruszki mieszalnik napędzany jest przez silnik elektryczny podłączony do akumulatora. Podczas fazy transportu, w razie potrzeby, silnik wysokoprężny ładuje akumulator elektryczny, zapewniając w ten sposób autonomię pracy betonomieszarki.

CIFA Energya E9, targi Bauma 2019 (fot. K. Biskupska)
CIFA Energya E9, targi Bauma 2019 (fot. K. Biskupska)

CIFA Energya E9
Betonomieszarka CIFA Energya E9 to pierwsza maszyna w historii z technologią hybrydową w sektorze transportu betonu. Premiera betonomieszarki miała miejsce na targach bauma w 2013 r. Wykorzystano w niej innowacyjny systemie napędu mieszalnika, który łączy zalety technologii tradycyjnej i elektrycznej. W tradycyjnych betonomieszarkach ruch bębna jest generowany przez układ hydrauliczny – w betonomieszarkach z gamy Energya obrót mieszalnika zapewnia elektryczny silnik indukcyjny, który pobiera energię z akumulatora litowo-jonowego. Dzięki zasilaniu elektrycznemu otwierają się nowe możliwości transportu betonu, szczególnie w gęsto zaludnionych centrach historycznych oraz w coraz częstszych projektach, w których ekologia budynku jest wartością dodaną w ofercie rynkowej.

W hybrydowej betonomieszarce Energya E9 typu plug-in wykorzystano najnowsze technologie w celu zmniejszenia zużycia paliwa, zanieczyszczenia i hałasu. System pozwala na pełne zarządzanie energią w każdych warunkach pracy, a wybór i konfiguracja komponentów maksymalizują ogólną wydajność systemu. Konwencjonalny układ hydrauliczny został zastąpiony przez przekładnię elektryczną o wysokiej wydajności. System pozwala na obracanie bębna przy wyłączonym silniku Diesla, bez emisji spalin i przy bardzo niskim poziomie hałasu w obszarze roboczym podczas fazy ładowania i rozładowania. Emisja i redukcja hałasu sprawiają, że Energya jest bardzo przydatna we wszystkich obszarach, gdzie wysoki szacunek dla środowiska jest pierwszym wyborem.

Betonomieszarka Energya E9 może być montowana na 4-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych, mieszalnik ma pojemność geometryczną 15,9 m3 i nominalną 9 m3, zbiornik na wodę ma pojemność 300 l. Zasilanie silnika indukcyjnego zapewniają akumulatory litowo-jonowe o pojemności 28,1 kWh/100 Ah, standardowe ładowanie jest możliwe jednofazowym prądem przemiennym 230 V/ 16A, szybkie ładowanie wymaga prądu trójfazowego 400 V/32A.

CIFA Energya E9, targi Bauma 2019 (fot. K. Biskupska)

Hybrydowa pompogruszka CIFA Energya MK28E
CIFA Energya MK28E to pierwsza na świecie hybrydowa pompogruszka samochodowa typu plug-in montowana na podwoziach samochodów ciężarowych. Jako zrównoważone i innowacyjne rozwiązanie na rynku, Energya MK28E spełnia wszystkie wymagania użytkowników. Ta hybrydowa maszyna wykorzystuje najnowocześniejsze technologie w celu zmniejszenia zużycia paliwa, emisji CO2 i hałasu, a jednocześnie zapewnia osiągi zgodne ze standardami CIFA.

Energya MK28E działa już na wielu budowach w Europie. Pomaga obniżyć koszty, ponieważ oszczędza paliwo i jest świetnym sprzymierzeńcem na miejskich placach budowy, gdzie zanieczyszczenie akustyczne jest poważnym problemem. Zastosowanie pojazdu w trybie elektrycznym minimalizuje emisję hałasu. Ponieważ produkt ten wyróżnia się wyjątkowymi cechami i niepowtarzalnym stylem, dlatego pompogruszkę Energya MK28E wybierają klienci, którzy chcą przekształcić swoje narzędzie pracy w zrównoważony środowiskowo okręt flagowy swojej firmy.

CIFA Energya MK28E (Fot. CIFA)

W modelu Energya MK28E, zachowano wiele cech wspólnych z hybrydową betonomieszarką Energya E9. Struktura elementów odzwierciedla styl gamy Energya pod względem linii i kolorów. Dlatego ten pojazd wyróżnia się na tle innych. System sterowania pozwala na pełne zarządzanie energią w każdych warunkach pracy, a wybór i konfiguracja komponentów maksymalizują ogólną wydajność. Konwencjonalny układ hydrauliczny został zastąpiony przez przekładnię elektryczną o wysokiej wydajności. Możliwe jest obracanie bębna, rozkładanie i składanie wysięgnika, stabilizacja, praca zespołu pompowego przy wyłączonym silniku Diesla, bez emisji spalin i przy bardzo niskim poziomie hałasu (jest on niższy o 10 dB) podczas fazy ładowania i rozładowania.

Energya MK28E może być montowana na 4-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych. Maksymalny zasięg pionowy 4-sekcyjnego wysięgnika z systemem składania „Z” to 27,15 m, zasięg poziomy 23,27 m, średnica przewodów 100 mm, kąt obrotu –240°/+240°. Sekcje 3 i 4 zostały wykonane z lekkiego i wytrzymałego materiału kompozytowego CIFA Carbotech. Moduł pompujący PB607EPC ma maksymalny wydatek teoretyczny 61 m3/h i wytwarza maksymalne ciśnienie 71 bar. Bęben betonomieszarki RH 80 wykonano z odpornej na ścieranie stali klasy 450, grubość ścianek wynosi 3 mm. Jego pojemność nominalna to 7 m3, a geometryczna – 12,8 m3. Zbiornik na wodę mieści 600 l.

Hybryda plug-in CIFA Energya MK28E ma elektryczny silnik indukcyjny przeznaczony do obsługi układu podawania betonu z mieszalnika. Jest on zasilany przewodem z sieci energetycznej 380 V, albo z wbudowanych akumulatorów litowo-jonowych. Akumulatory są ładowane przez generator napędzany przez PTO, z dodatkowym udziałem energii z systemu KERS (system odzyskiwania energii kinetycznej). Do sterowania pracą maszyny służy proporcjonalny pilot radiowy (dodatkowy przewód 20 m) Hetronic. Hybrydowa Energya MK28E jest wyposażona w baterie litowo-jonowe o pojemności 36 kWh/125 Ah, ich ładowanie może odbywać się prądem zmiennym 230V/16 A lub trójfazowym prądem zmiennym 400 V/35 kW.

Należy nadmienić, że CIFA ma w ofercie również hybrydową pompę do betonu natryskowego Energya CSSE. Więcej informacji: Patrycja Grochol-Pytel patrycja.grochol-pytel@tarco.com.pl i Tomasz Pampuch tomasz.pampuch@tarco.com.pl.

CIFA Energya MK28E (Fot. CIFA)