CIFA wprowadziła koncepcję hybrydy elektrycznej w świat placów budowy, oferując specjalistyczne rozwiązania, które dają wiele korzyści: mniejsze zużycie paliwa, mniej emisji, większy szacunek dla środowiska.
Gama hybrydowych betonomieszarek i pomp do betonu nosi nazwę Energya: jak najlepsze wykorzystanie potencjału energetycznego dwóch źródeł napędu (silnika elektrycznego i silnika wysokoprężnego) zgodnie z etyką zrównoważonego rozwoju.
Gama Energya firmy CIFA to przykład praktycznego wdrożenia nowoczesnych technologii w celu precyzyjnej realizacji idei zrównoważonego rozwoju, przykład zaczynający się od transportu mieszanek betonowych (betonomieszarka samochodowa), kontynuowany dostarczaniem betonu na placu budowy (pompa do betonu), a także jednoczesnym wykonaniem obu tych operacji (betonomieszarka z pompą do betonu).
Zasada techniczno-operacyjna gamy Energya oparta jest na możliwości hybrydowego wykorzystania energii elektrycznej, co prowadzi do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa i negatywnego wpływu na środowisko w warunkach codziennej eksploatacji. W rzeczywistości zarówno podczas załadunku w betoniarni, jak i w fazie rozładunku na placu budowy silnik wysokoprężny ciężarówki może być wyłączony, a w przypadku betonomieszarki i pompogruszki mieszalnik napędzany jest przez silnik elektryczny podłączony do akumulatora. Podczas fazy transportu, w razie potrzeby, silnik wysokoprężny ładuje akumulator elektryczny, zapewniając w ten sposób autonomię pracy betonomieszarki.
CIFA Energya E9
Betonomieszarka CIFA Energya E9 to pierwsza maszyna w historii z technologią hybrydową w sektorze transportu betonu. Premiera betonomieszarki miała miejsce na targach bauma w 2013 r. Wykorzystano w niej innowacyjny systemie napędu mieszalnika, który łączy zalety technologii tradycyjnej i elektrycznej. W tradycyjnych betonomieszarkach ruch bębna jest generowany przez układ hydrauliczny – w betonomieszarkach z gamy Energya obrót mieszalnika zapewnia elektryczny silnik indukcyjny, który pobiera energię z akumulatora litowo-jonowego. Dzięki zasilaniu elektrycznemu otwierają się nowe możliwości transportu betonu, szczególnie w gęsto zaludnionych centrach historycznych oraz w coraz częstszych projektach, w których ekologia budynku jest wartością dodaną w ofercie rynkowej.
W hybrydowej betonomieszarce Energya E9 typu plug-in wykorzystano najnowsze technologie w celu zmniejszenia zużycia paliwa, zanieczyszczenia i hałasu. System pozwala na pełne zarządzanie energią w każdych warunkach pracy, a wybór i konfiguracja komponentów maksymalizują ogólną wydajność systemu. Konwencjonalny układ hydrauliczny został zastąpiony przez przekładnię elektryczną o wysokiej wydajności. System pozwala na obracanie bębna przy wyłączonym silniku Diesla, bez emisji spalin i przy bardzo niskim poziomie hałasu w obszarze roboczym podczas fazy ładowania i rozładowania. Emisja i redukcja hałasu sprawiają, że Energya jest bardzo przydatna we wszystkich obszarach, gdzie wysoki szacunek dla środowiska jest pierwszym wyborem.
Betonomieszarka Energya E9 może być montowana na 4-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych, mieszalnik ma pojemność geometryczną 15,9 m3 i nominalną 9 m3, zbiornik na wodę ma pojemność 300 l. Zasilanie silnika indukcyjnego zapewniają akumulatory litowo-jonowe o pojemności 28,1 kWh/100 Ah, standardowe ładowanie jest możliwe jednofazowym prądem przemiennym 230 V/ 16A, szybkie ładowanie wymaga prądu trójfazowego 400 V/32A.
Hybrydowa pompogruszka CIFA Energya MK28E
CIFA Energya MK28E to pierwsza na świecie hybrydowa pompogruszka samochodowa typu plug-in montowana na podwoziach samochodów ciężarowych. Jako zrównoważone i innowacyjne rozwiązanie na rynku, Energya MK28E spełnia wszystkie wymagania użytkowników. Ta hybrydowa maszyna wykorzystuje najnowocześniejsze technologie w celu zmniejszenia zużycia paliwa, emisji CO2 i hałasu, a jednocześnie zapewnia osiągi zgodne ze standardami CIFA.
Energya MK28E działa już na wielu budowach w Europie. Pomaga obniżyć koszty, ponieważ oszczędza paliwo i jest świetnym sprzymierzeńcem na miejskich placach budowy, gdzie zanieczyszczenie akustyczne jest poważnym problemem. Zastosowanie pojazdu w trybie elektrycznym minimalizuje emisję hałasu. Ponieważ produkt ten wyróżnia się wyjątkowymi cechami i niepowtarzalnym stylem, dlatego pompogruszkę Energya MK28E wybierają klienci, którzy chcą przekształcić swoje narzędzie pracy w zrównoważony środowiskowo okręt flagowy swojej firmy.
W modelu Energya MK28E, zachowano wiele cech wspólnych z hybrydową betonomieszarką Energya E9. Struktura elementów odzwierciedla styl gamy Energya pod względem linii i kolorów. Dlatego ten pojazd wyróżnia się na tle innych. System sterowania pozwala na pełne zarządzanie energią w każdych warunkach pracy, a wybór i konfiguracja komponentów maksymalizują ogólną wydajność. Konwencjonalny układ hydrauliczny został zastąpiony przez przekładnię elektryczną o wysokiej wydajności. Możliwe jest obracanie bębna, rozkładanie i składanie wysięgnika, stabilizacja, praca zespołu pompowego przy wyłączonym silniku Diesla, bez emisji spalin i przy bardzo niskim poziomie hałasu (jest on niższy o 10 dB) podczas fazy ładowania i rozładowania.
Energya MK28E może być montowana na 4-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych. Maksymalny zasięg pionowy 4-sekcyjnego wysięgnika z systemem składania „Z” to 27,15 m, zasięg poziomy 23,27 m, średnica przewodów 100 mm, kąt obrotu –240°/+240°. Sekcje 3 i 4 zostały wykonane z lekkiego i wytrzymałego materiału kompozytowego CIFA Carbotech. Moduł pompujący PB607EPC ma maksymalny wydatek teoretyczny 61 m3/h i wytwarza maksymalne ciśnienie 71 bar. Bęben betonomieszarki RH 80 wykonano z odpornej na ścieranie stali klasy 450, grubość ścianek wynosi 3 mm. Jego pojemność nominalna to 7 m3, a geometryczna – 12,8 m3. Zbiornik na wodę mieści 600 l.
Hybryda plug-in CIFA Energya MK28E ma elektryczny silnik indukcyjny przeznaczony do obsługi układu podawania betonu z mieszalnika. Jest on zasilany przewodem z sieci energetycznej 380 V, albo z wbudowanych akumulatorów litowo-jonowych. Akumulatory są ładowane przez generator napędzany przez PTO, z dodatkowym udziałem energii z systemu KERS (system odzyskiwania energii kinetycznej). Do sterowania pracą maszyny służy proporcjonalny pilot radiowy (dodatkowy przewód 20 m) Hetronic. Hybrydowa Energya MK28E jest wyposażona w baterie litowo-jonowe o pojemności 36 kWh/125 Ah, ich ładowanie może odbywać się prądem zmiennym 230V/16 A lub trójfazowym prądem zmiennym 400 V/35 kW.
Należy nadmienić, że CIFA ma w ofercie również hybrydową pompę do betonu natryskowego Energya CSSE. Więcej informacji: Patrycja Grochol-Pytel patrycja.grochol-pytel@tarco.com.pl i Tomasz Pampuch tomasz.pampuch@tarco.com.pl.