Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała umowę na 32 autobusy elektryczne marki Solaris

Fot. Solaris

Dzisiaj odbyło się podpisanie umowy na dostawę 32 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris. Wraz z pojazdami producent zapewni również infrastrukturę do ich ładowania. Zamówione dwunasto- i osiemnastometrowe Urbino electric trafią do przewoźników w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu, Świerklańcu w 2023 roku.

Solaris Urbino electric to autobusy, które realnie przyczyniają się do poprawy jakości życia w miastach. Pojazdy są niezwykle ciche oraz całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania. Podążając za światowymi trendami, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zdecydowała się na wybór autobusów elektrycznych Solarisa wraz z infrastrukturą ładowania w postaci szesnastu ładowarek typu plug-in, które będą zainstalowane w 4 zajezdniach oraz jedenastu ładowarek pantografowych, które zostaną wybudowane w 9 lokalizacjach, w 6 miastach na terenie Śląska i Zagłębia. Na mocy podpisanej umowy do regionu GZM w 2023 roku trafi dwadzieścia siedem sztuk Urbino 12 electric i pięć przegubowych Urbino 18 electric. Oprócz dostarczenia urządzeń ładujących, producent zobowiązał się również do zrealizowania całego pakietu rozwiązań z zakresu elektromobilności „pod klucz”, obejmującego zaprojektowanie, uzyskanie pozwolenia, sprawowanie nadzoru inwestorskiego oraz wybudowanie niezbędnej dla ładowarek infrastruktury.

„Niezmiernie się cieszymy ze współpracy z GZM i przewoźnikami z terenu aglomeracji. Podpisany kontrakt jest dla nas dowodem zaufania i jednocześnie świadectwem najwyższej jakości naszych produktów. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy region, który dzięki swoim decyzjom aktywnie przyczynia się do rozwoju mobilności przyjaznej dla środowiska. Jesteśmy dumni, że wspólnie możemy realizować ideę zrównoważonego rozwoju” – podkreślił Petros Spinaris, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing i Customer Service.

Pojazdy, które trafią na obszar Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, będą zasilane bateriami Solaris High Energy o łącznej pojemności 250 kWh w przypadku Urbino 12 electric i Solaris High Energy o pojemności 400 kWh w Urbino 18 electric. Ich ładowanie będzie się odbywało zarówno poprzez pantografy, jak i złącza typu plug-in. Za napęd obu autobusów odpowiadać będą silniki trakcyjne zintegrowane z osią napędową.

Dzięki klimatyzacji, utrzymującej stałą zaprogramowaną temperaturę w przedziale pasażerskim, podróżni będą mogli cieszyć się komfortowym przejazdem, niezależnie od warunków pogodowych panujących na zewnątrz. Wnętrza autobusów pomieszczą odpowiednio co najmniej 80 osób w przypadku Urbino 12 i minimum 115 pasażerów w Urbino 18 electric. Przewidziano również poszerzone miejsce do równoczesnego przewozu wózka inwalidzkiego i wózka dziecięcego lub roweru. Ponadto pojazdy zostaną wyposażone w podświetlane gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Jeszcze bezpieczniejszą podróż zagwarantuje system rejestrowania danych o wynikach pracy autobusu i kierowcy oraz system kontroli trzeźwości prowadzącego pojazd. Autobusy dodatkowo wyposażone będę w automatyczny system  gaszenia. Zamówione Urbino zostaną także zaopatrzone w bramki liczenia pasażerów oraz kabinę kierowcy typu zamkniętego pozwalającą odseparować prowadzącego pojazd od podróżnych – to rozwiązanie przydatne jest w czasach pandemii. Standardowo na pokładzie będzie dostępny  system kamer, monitorujących przestrzeń pasażerską oraz drogę wokół pojazdu.

Solaris jest liderem w sprzedaży i produkcji autobusów nisko- i zeroemisyjnych. Na ulicach europejskich miast pojawiło się do tej pory niemal 1200 pojazdów elektrycznych marki Solaris. Podobnie jak w przypadku Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – klienci w całej Europie często decydują się na zamówienie modeli o różnych długościach jednocześnie, najczęściej 12 i 18 metrów. Obecnie takie elektryczne pary można spotkać m.in. w Berlinie, Barcelonie, Warszawie, Poznaniu, czy też we włoskim mieście Bolzano.

Fot. Solaris