Ponadgabaryty: Nowe Volvo FH 8×4 540 Globetrotter XXL we flocie Panas Transport

Volvo FH 8x4 540 – taki oto specjalistyczny ciągnik siodłowy będzie pracować we flocie Panas Transport w zestawach o 145 t dmc. (fot. D. Piernikarski)

Flotę firmy Panas Transport wzbogacił kolejny z dwóch zamówionych ciągników Volvo FH 8×4 540, pierwszych w Polsce ciągników nowej generacji wyposażonych w kabinę Globetrotter XXL. Pojazd ten może pracować w zestawie o 145 t dmc. Uroczyste przekazanie nastąpiło 29 grudnia 2021 r. w Volvo Truck Center w Kalinówce k. Lublina.

Panas Transport to firma od lat specjalizująca się w transporcie nienormatywnym. W skład jej licznej floty wchodzą naczepy niskopodwoziowe różnych typów, a także moduły transportowe. Są one łączone ze starannie skonfigurowanymi do tak wymagających zadań ciągnikami siodłowymi – niemal wszystkie mają logo Volvo na masce.

Fot. D. Piernikarski
29 stycznia odbyło się uroczyste przekazanie Volvo FH 8×4 540 w Volvo Truck Center w Kalinówce k. Świdnika; od lewej: Michał Nowak, menedżer serwisu Volvo Truck Center Lublin; Marek Maj, menedżer ds. sprzedaży Volvo Truck; Filip Panas, członek zarządu Panas Transport; Przemysław Panas, prezes i właściciel Panas Transport; Bartosz Borys, reprezentant handlowy Volvo Truck Center Lublin (fot. D. Piernikarski)

Najnowszy nabytek Panas Transport to Volvo FH 8×4 540. Ciągnik napędzany jest przez 13-litrowy silnik D13 Euro VI E o maksymalnej mocy 540 KM (397 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2600 Nm. Silnik współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów I-Shift ATO2612F o 12 przełożeniach z nadbiegiem i dwoma biegami pełzającymi. Tylny most RTH2610F ze zwolnicami ma przełożenie 3,76. Skrzynia biegów wykorzystuje przewidujący algorytm zmiany biegów I-See korzystający z danych GPS i topograficznych map terenu, algorytm zmiany biegów wyposażony jest w dodatkowe programy Construction/Off-Road oraz funkcje eco-roll oraz I-Cruise. Jest również aktywny układ kierowniczy Volvo VDS, system ostrzegania przed kolizjami z przodu z aktywnym tempomatem i elektronicznym hamulcem oraz układ monitorowania pasa ruchu. Skrzynia biegów wyposażona jest w zwalniacz – retarder Voith wspomagający pracę hamulca silnikowego VEB+ (z EPG). Jest również dodatkowy hamulec postojowy o zwiększonej wydajności.

Fot. D. Piernikarski

Rozstaw osi samochodu wynosi 3900 mm. Oś przednia o nośności 10 t ma wzmocnione resory paraboliczne, nośność zawieszenia tylnego to 35 t (osie napędzane 2×13 t, podnoszona oś pchana 9 t). Z tyłu zastosowano zawieszenie pneumatyczne. Przednie i tylne zawieszenie mają wzmocnione stabilizatory. Rama nośna ma profil o wysokości 300 mm i grubości 8 mm, z dodatkowym wzmocnieniem w części środkowej. W skrzynce akumulatorowej znajdują się 2 akumulatory typu AGM o pojemności 210 Ah. Główny wyłącznik prądowy ma zdalne sterowanie pilotem. Na wzmocnionym mocowaniu ISHD zamontowano stosowane w transporcie ciężkim siodło Jost JSK38C o wysokości 190 mm, przystosowane do łączenia z 3,5-calowym sworzniem królewskim. Przystawka odbioru mocy PTER-DIN o maksymalnym momencie obrotowym 650 Nm napędza pompę hydrauliczną Parker F1-41.

Fot. D. Piernikarski

Dwa zbiorniki paliwa o pojemności 860 l każdy oraz dodatkowe zbiorniki na sprężone powietrze zostały zamontowane na specjalnie wykonanej wieży za kabiną. Modyfikacja ta została przeprowadzona zgodnie z własnymi potrzebami i we własnym zakresie przez firmę Panas Transport. Zbiornik AdBlue ma pojemność 90 l. Samochód wyposażono w stalowe obręcze kół, na osi prowadzącej znajdują się opony Michelin XFN2 o rozmiarze 385/65 R22,5, na napędowej – Michelin X Multi 3D XDE 315/80 R22,5, oś pchaną wyposażono w opony Michelin XFN2 385/65 R22,5.

Globetrotter XXL
Najwyższy komfort pracy i odpoczynku kierowcy gwarantuje wysoka kabina sypialna Globetrotter XXL z pełnym zawieszeniem pneumatycznym, wyposażona w 2 leżanki. Warto wspomnieć, że odebrany przez Panas Transport pojazd jest pierwszym w Polsce ciągnikiem nowej generacji wyposażonym w kabinę tego typu. Dolna leżanka o wymiarach 815×2000 mm jest rozszerzona w centralnej części i może być odchylana na tylną ścianę kabiny, podgłówek jest regulowany manualnie. Górna leżanka o rozmiarach 700×1900 mm jest składana, z zawiasami o regulowanej wysokości.

Fot. D. Piernikarski

Komfort jazdy jest wyjątkowy. Tak wielka kabina sprawia, że nawet bardzo wysoki kierowca – a ja mam 193 cm wzrostu – ma wystarczająco dużo przestrzeni i miejsca do spania. Ponieważ jeździmy przeważnie w nocy, w pojedynczej obsadzie, więc nie zabraknie również miejsca w schowkach na bagaże. Rozmieszczenie schowków jest bardzo wygodne, są one łatwo dostępne, jest też duża lodówka” – tak o zaletach kabiny Globetrotter XXL mówił Filip Panas, który zdążył już jeździć pierwszym z ostatnio odebranych ciągników Volvo.

Filip Panas, członek zarządu Panas Transport (fot. D. Piernikarski)

Doskonałą widoczność otoczenia wokół pojazdu zapewnia pakiet Visibility 5++, w którego skład wchodzą elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka główne z kamerą martwego pola przekazującą obraz otoczenia na wyświetlacz centralny na desce rozdzielczej, 2 lusterka szerokokątne, automatycznie regulowane reflektory główne LED z aktywnymi światłami drogowymi, a także statyczne reflektory doświetlające zakręt.

Fot. D. Piernikarski
Fot. D. Piernikarski

Samochód ma wszystkie systemy wspomagające, które odciążają kierowcę w trakcie jazdy – przejechałem już sporo pierwszym z odebranych ciągników i przez większość czasu korzystałem z inteligentnego tempomatu, który w korkach na drodze automatycznie zwalnia i zatrzymuje zestaw. Potem wystarczy tylko dać sygnał do ruszenia, naciskając lekko pedał gazu. Samochód sam trzyma dystans – to zwiększa bezpieczeństwo” – z uznaniem zauważa Filip Panas.

Kamera w prawym lusterku to po prostu kosmos… Utrzymanie lusterek w czystości jest ogólnie trudne, zwłaszcza przy złej pogodzie. Jadąc z naczepą kurtynową, kierowca nie ma większego problemu, wie, jakie zestaw ma wymiary. W transporcie nienormatywnym wygląda to inaczej. Skracamy lub wydłużamy naczepę, zmienia się jej szerokość – za każdym razem jest coś innego. Kamera z prawej strony bardzo ratuje sprawę – na łukach czy ślimakach autostradowych dzięki niej ma się pełną widoczność, obraz jest bardzo dobrej jakości. Widzę, jak daleko jestem od linii, gdzie są barierki – to wszystko można bardzo łatwo określić. O zlikwidowaniu martwego pola z prawej strony nawet nie wspomnę, bo to jest oczywiste” – dodaje Filip Panas.

Kabinę wyposażono w pakiet Driving Plus/Plus, w którego skład wchodzą m.in. przednia osłona przeciwsłoneczna sterowana elektrycznie, podłokietniki foteli kierowcy i pasażera, klimatyzacja automatyczna z czujnikami nasłonecznienia, mgły i jakości powietrza. Oprócz standardowych schowków pod leżanką dolną zainstalowano chłodziarkę o pojemności 33 l. Schowek nad górną leżanką z tyłu kabiny ma pojemność 245 l i wysokość 440 mm. Komfort na postoju zapewnia klimatyzacja postojowa I-ParkCool oraz parkingowe ogrzewanie kabiny (Webasto).

Fot. D. Piernikarski