JOST KKS – automatyczne sprzęganie oraz rozprzęganie naczepy siodłowej zdalnie za pomocą pilota

Widok ogólny systemu automatycznego sprzęgania KKS (fot. JOST)

Łączenie ciągnika siodłowego z naczepą zostało zrewolucjonizowane: wprowadzony na rynek system automatycznego sprzęgania JOST KKS umożliwia kierowcy automatyczne, szybkie i bezpieczne sprzęganie oraz rozprzęganie naczepy siodłowej bezpośrednio z kabiny ciągnika za pomocą zdalnego sterowania.

Sprzęganie i rozprzęganie to wciąż czasochłonna, kosztowna i obciążona ryzykiem czynność. W jej trakcie kierowca ciężarówki musi pamiętać o wielu szczegółach, które wymagają czasu i stanowią zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa.

Elektryczne nogi podporowe Modul E-Drive (fot. JOST)

System automatycznego sprzęgania KKS, oferowany przez firmę JOST, to inteligentne rozwiązanie stworzone z myślą o przyszłości sprzęgania. Sprzęg siodłowy KKS 42, elektryczne nogi podporowe Modul E-Drive, system sensoryki sprzęgu, czujniki, automatyczny układ smarowania LubeTronic, zdalne sterowanie KKS oraz znormalizowane zgodnie z ISO złącze KKS Connector tworzą innowacyjny i zarazem kompleksowy system sprzęgania.

Podczas sprzęgania kierowca jest prowadzony niemal za rękę, a dzięki systemowi czujników na pilocie zdalnego sterowania KKS na bieżąco otrzymuje informacje dotyczące procesu. Podczas rozprzęgania przy użyciu KKS kierowca nie musi jak dotychczas wysiadać z kabiny, opuszczać za pomocą korby nóg podporowych, wspinać się za kabinę, odłączać spiralnych przewodów i otwierać sprzęgu siodłowego. Elektryczne nogi podporowe Modul E-Drive opuszczają się automatycznie po naciśnięciu jednego przycisku, a sprzęg siodłowy odblokowywany jest zdalnie. Można również uniknąć niebezpiecznego wchodzenia i schodzenia z pomostu za kabiną, ponieważ nie trzeba już ręcznie odłączać przewodów pneumatycznych i elektrycznych, a złącze KKS sprzęgu siodłowego i naczepy rozłącza wszystkie połączenia elektryczne i pneumatyczne pomiędzy naczepą a ciągnikiem.

Podczas sprzęgania kierowca podnosi podwozie pojazdu, aby zapewnić kontakt płyty sprzęgu siodłowego z płytą ślizgową naczepy. Zamontowany w sprzęgu siodłowym czujnik sygnalizuje kontakt z płytą ślizgową. Po wyświetleniu na pilocie zdalnego sterowania KKS informacji o kontakcie płyt należy cofać ciągnikiem do momentu, aż sworzeń królewski znajdzie się w zamku sprzęgu siodłowego i zostanie zablokowany. Czujniki monitorują również odpowiednią pozycję sworznia i prawidłowe zablokowanie sprzęgu – informacje są również wyświetlane na pilocie. Wraz z połączeniem mechanicznym poprzez sworzeń królewski następuje również automatyczne połączenie pneumatyki, elektryki oraz systemów ABS/EBS przez złącze KKS.

Znormalizowane zgodnie z ISO złącze KKS (fot. JOST)

Większa efektywność dzięki KKS
Zastosowanie KKS pozwala zaoszczędzić do 50% czasu podczas każdej wymiany naczepy, ponieważ nie ma już konieczności ręcznego podnoszenia i opuszczania nóg podporowych, podłączania przewodów zasilających oraz otwierania sprzęgu siodłowego. KKS znacznie redukuje koszty pokonywanych tras, przy czym 50% z nich można zaoszczędzić na sprzęganiu i rozprzęganiu.

KKS do idealne rozwiązanie dla firm transportowych, które często realizują przejazdy na krótkich trasach z dużą liczbą procesów sprzęgania i rozprzęgania, jak ma to zwykle miejsce w transporcie zakładowym, gdzie oszczędność czasu przekłada się na wymierne korzyści finansowe. System KKS znajdzie również zastosowanie w operacjach transportowych, w których ogromną rolę odgrywa bezpieczeństwo, np. podczas przewozu substancji niebezpiecznych. Monitoring oparty na czujnikach zapewnia wysoki poziom zabezpieczenia przed odłączeniem naczepy i niewłaściwym sprzęganiem. KKS to również idealne rozwiązanie dla transportu z zakładu produkcyjnego do centrum logistycznego. Zdalne sterowanie i monitorowanie za pomocą KKS niemal całkowicie eliminuje błędy i szkody podczas procesu sprzęgania. Elektryczne nogi podporowe Modul E-Drive zawsze chowają się automatycznie. Dzięki KKS prawdopodobieństwo odłączenia naczepy ze względu na nieprawidłową obsługę, uszkodzenia i wypadki przy pracy spada niemal do zera. Istnieje również możliwość stopniowego wprowadzania KKS do flot mieszanych.

KKS to bezpieczne, ergonomiczne miejsce pracy
KKS całkowicie eliminuje wszystkie obciążające fizycznie czynności związane z procesem sprzęgania i rozprzęgania, uniezależnia ten proces od pogody i pory dnia oraz zapewnia znaczną redukcję czynnika stresu. Montowany w standardzie siłownik pneumatyczny gwarantuje bezproblemowe otwieranie sprzęgu siodłowego nawet przy występujących naprężeniach pomiędzy ciągnikiem a naczepą. Dzięki automatyzacji procesu sprzęgania kierowca nie musi już tak często wysiadać z kabiny i do niej powracać, a także wspinać się na podest za kabiną, co znacznie zmniejsza ryzyko obrażeń. Dzięki tym zaletom KKS otwiera nowe możliwości zatrudnienia dla szerszej grupy kierowców – to odpowiedź firmy JOST na zmiany demograficzne i niedobór wykwalifikowanych pracowników.

Firma JOST to wiodący światowy producent i dostawca istotnych dla bezpieczeństwa systemów przeznaczonych dla branży pojazdów użytkowych – ekspert w zakresie komponentów łączących samochody ciężarowe i naczepy. Wszystkie informacje na temat KKS można znaleźć również na stronie internetowej: kks.futurenow.com.

Opracowanie Dariusz Piernikarski

Pilot zdalnego sterowania KKS (fot. JOST)