
Na przykładzie firmy Solaris Bus & Coach przybliżymy, w jaki sposób starania Novolu doprowadziły do tego, że obecnie firma ta dostarcza specjalistyczne rozwiązania w zakresie zabezpieczenia antykorozyjnego szkieletów autobusów wykonanych ze stali o podwyższonej odporności na korozję.
Rozmowy firmy Novol z producentem autobusów z Bolechowa zaczęły się już 2010 r. – na wielu spotkaniach Solaris postawił pewne wymagania odnośnie do produktów Novol.
Zabezpieczenie antykorozyjne autobusów? Z zewnątrz może to wyglądać na temat łatwy i prosty, bo:
– po pierwsze − zabezpieczone antykorozyjnie musi zostać konkretne podłoże (bardzo dobra stal wysokiej jakości), a więc produkt – farba – nie musi spełniać warunków związanych z bardzo dobrym zabezpieczeniem powierzchni,
– po drugie − na rynku z pewnością oferowane są produkty nadające się do stosowania na tego typu „detalach”,
– po trzecie – Solaris jako renomowany producent autobusów na pewno ma godne warunki okołolakiernicze, które będą sprzyjały zastosowaniu farb, czyli czysta lakiernia, kabiny lakiernicze, wykwalifikowana kadra i wszystko inne, co można sobie wyobrazić w tego typu firmach.
Warunki wstępne zostały określone, ale dla firmy Novol uproszczone rozwiązanie problemu byłoby za łatwe. Dlaczego? O tym opowiemy dalej…
Zanim rozpoczęto prace w laboratorium Novol, określono wytyczne dla takiego produktu. Założenia początkowe dotyczące nowego produktu były następujące:
1.Produkt na bazie żywicy epoksydowej.
2.Szybkoschnący.
3.Zapewniający bardzo dobrą przyczepność do stali stosowanej w szkieletach autobusów Solaris – bez matowania (szlifowania).
4.Aplikacja hydrodynamiczna z elektrostatyką.
Gdy przeanalizujemy wymienione punkty, widzimy że nie jest już tak łatwo, bo z jednej strony epoksyd, z drugiej produkt szybkoschnący i to do tego stopnia, że po 1,5 godz. grzania w 60°C musi być gotowy, aby kolejne stanowiska pracy mogły wykonywać zaplanowane prace.
Kolejne wytyczne to przyczepność bez szlifowania do innej stali niż ta „standardowa” i do tego produkt miał być aplikowany hydrodynamicznie z elektrostatyką tak, aby szkielet autobusu (naprawdę skomplikowana ażurowa konstrukcja) dał się lakierować bez wady zaciekania, czyli produkt musiał mieć odpowiednią grubość oraz konieczne było zastosowanie odpowiedniej techniki aplikacji przez wykwalifikowaną załogę.
Finalnie stworzono nowy produkt, bazując na sprawdzonym podkładzie epoksydowym PROTECT 365 ze specjalnym utwardzaczem. Rezultaty były naprawdę zadowalające, bo skrócono czas suszenia w 60°C, osiągając przy tym bardzo dobre przyczepności do nieszlifowanego podłoża. Dodać należy, że produkt ten charakteryzuje bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Przy okazji tworzenia tego wyrobu specjaliści firmy Novol przygotowali kolejny produkt: zmywacz do odtłuszczania szkieletu, ponieważ celem nie było stworzenie tylko samego produktu, ale kompletnego systemu lakierniczego. Zmywacz ten poszerzył listę produktów w linii INDUSTRIAL pod nazwą PLUS 790W i co ciekawe – produkt ten jest na bazie wody.

W efekcie udało się osiągnąć korzyści pożądane przez firmę Solaris:
- Skrócono czas suszenia w 60°C o 50%.
- Skrócenie czasu suszenia o 50% daje możliwość zwiększenia przepustowości lakierni.
Informacje te stanowią istotne dane do obliczeń dla każdego analityka, szefa produkcji czy planisty.
To wszystko było możliwe dzięki połączeniu sił wewnątrz firmy Novol (laboratorium, dział techniczny i produkcja), kluczowe było również pozyskanie zaufania ze strony nadzorujących testy pracowników Solarisa z działu inżynierii produkcji. To oni zauważyli, że Novol jest partnerem godnym zaufania i dali zielone światło do kontynuowania tego rozwiązania, ściśle współpracując na każdym kroku i przygotowując w ten sposób nowe rozwiązanie dla działu produkcji. Testy i próby trwały niemal 3 lata, oczywiście działo się to w określonym czasie, kiedy próby możliwe były do przeprowadzenia bez zakłócania normalnej produkcji, a że Solaris to prężnie rozwijająca się firma, więc i tych „okien czasowych” było nie za wiele, co oznaczało krótkie okresy wytężonej pracy.
Obecnie Novol dostarcza omawiane rozwiązanie od ponad 4 lat i obaj partnerzy myślą o nowych projektach w innych obszarach w obrębie zabezpieczeń przed czynnikami atmosferycznymi.
