Wodorowy Solaris Urbino 12 na testach w PKM Jaworzno

Fot. K. Biskupska

Na początku marca br. w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Jaworznie zorganizowana została konferencja prasowa związana z oficjalnym rozpoczęciem testów najbardziej zaawansowanego technologicznie pojazdu firmy Solaris: autobusu wodorowego Urbino 12 hydrogen.

PKM Jaworzno od lat wytycza wzorce w zakresie skutecznego wdrażania e-mobilności w komunikacji zbiorowej. Teraz operator chce poznać możliwości związane z wykorzystaniem wodoru w transporcie miejskim. Testy Solarisa Urbino 12 hydrogen potrwają cztery tygodnie, podczas których pojazd będzie m.in. obsługiwał najbardziej obciążone linie miejskie w Jaworznie, łączące największe osiedla mieszkaniowe. Na wyznaczonej trasie autobus będzie kursować cały dzień, przez 7 dni w tygodniu – będzie to ok. 300−350 km.

Fot. Air Products

Celem testów jest wykazanie faktycznego zużycia wodoru w warunkach intensywnej eksploatacji z pasażerami oraz oszacowanie częstotliwości i czasu tankowania. Sprawdzone zostanie także zachowanie pojazdu w warunkach niskiej temperatury. Testy pokażą, czy technologia ta może zostać w przyszłości zastosowana jako kolejny etap rozwoju w pełni ekologicznego transportu publicznego.

„Myślę, że w dzisiejszych czasach już nikt nie ma wątpliwości, że wodór to jeden z kluczowych filarów transformacji transportu publicznego we współczesnym świecie” – skomentował Petros Spinaris, członek zarządu spółki Solaris Bus &Coach, odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i aftersales.

Fot. Air Products

„Zielone” Jaworzno
Warto podkreślić, że Jaworzno jest prekursorem w elektryfikacji floty już na skalę europejską. Teraz ma szansę być liderem również w technologii wodorowej. Współpraca spółki PKM Jaworzno z firmą Solaris Bus&Coach trwa nieprzerwanie od 21 lat. Do tej pory w barwach przewoźnika kursowało ponad 80 autobusów Urbino, z czego ponad połowa to modele elektryczne. Docelowo w 2022 r. spółka będzie eksploatować aż 50 autobusów w 100% elektrycznych.

„Pierwszy autobus elektryczny w naszym przedsiębiorstwie ma już 7 lat. Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii. Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru. W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta jak Jaworzno autobusami spalinowymi” – zauważył podczas konferencji Zbigniew Nosal, prezes PKM Jaworzno.

Obecny podczas spotkania Paweł Silbert, prezydent Jaworzna, podkreślił, że sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego. „Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług. Ponad 80% mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88% pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych” – dodał.

Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska

Solaris Urbino 12 hydrogen
Autobus wodorowy Urbino 12 hydrogen swoją premierę miał w 2019 r. Wśród głównych zalet tego modelu warto wymienić zwłaszcza krótki czas tankowania pojazdu, bardzo duży zasięg oraz bezemisyjny, cichy i przyjazny mieszkańcom miast tryb pracy.

Podstawowym wyposażeniem wodorowych Urbino są nowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW, 5 butli kompozytowych na wodór o łącznej pojemności 1560 l, umieszczonych na dachu pojazdu, a także 2 silniki elektryczne o mocy 125 kW każdy. Wodór, przechowywany w zbiornikach w postaci gazowej, trafia do ogniwa paliwowego, gdzie w wyniku reakcji połączenia wodoru z tlenem powstaje energia elektryczna przekazywana do układu napędowego. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu 350 km.

Jeden elektrobus w Jaworznie pokonuje rocznie nawet 100 tys. km i realizuje zadania przewozowe wynoszące nawet 400 km dziennie. Warto dodać, że tego typu pojazdy przejechały już w sumie ponad 11 mln km, udowadniając, że przy odpowiednim zaplanowaniu pojemności baterii trakcyjnych oraz liczby punktów do ładowania autobus elektryczny może efektywnie zastąpić w eksploatacji pojazdy spalinowe (fot.K. Biskupska)

Autor: K. Biskupska