Mercedes testuje w pełni elektrycznego komunalnego eEconica

Fot. Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Trucks kontynuuje prace rozwojowe nad pojazdem komunalnym eEconic z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeprowadzając serie intensywnych testów pod kątem bezpieczeństwa, osiągów i trwałości pojazdu.

Model eEconic musi również wykazać swoją sprawność w letnich i zimowych testach akumulatorów oraz elektrycznego układu napędowego. Ponadto przeprowadzany jest również pomiar hałasu, pomiar kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) oraz jazdy testowe na złych drogach. Po zakończeniu testów, eEconic trafi na testy w realnych warunkach eksploatacji do klientów. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eEconica w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na drugą połowę 2022 r.

eEconic na bazie eActrosa
Ta niskopodłogowa ciężarówka bazuje konstrukcyjnie na eActrosie do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który został zaprezentowany pod koniec czerwca br., co oznacza, że główne dane techniczne eEconica są w dużej mierze identyczne z danymi technicznymi eActrosa.

Pojazd eEconic o dmc. 27 ton, z napędem w układzie 6×2/ NLA (z osią wleczoną) ma pojawić się na rynku najpierw jako śmieciarka. Podobnie jak w eActrosie, jego technicznym sercem jest jednostka napędowa – oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Seryjny eEconic będzie wyposażony w 3 pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności energetycznej ok. 105 kWh. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Do tego, przy przewidującym stylu jazdy, dochodzi możliwość odzyskiwania energii elektrycznej poprzez rekuperację – to ogromna zaleta, szczególnie wobec konieczności częstego zatrzymywania się podczas zbiórki odpadów. Po całodziennej jeździe akumulatory elektrycznego samochodu ciężarowego można ładować w bazie klienta, z mocą do 160 kW.

Dodatkowo model eEconic ma również nisko osadzoną panoramiczną szybę kabiny DirectVision “zapożyczoną” z konwencjonalnego Econica. Co wraz z niską pozycją siedzącą umożliwia kierowcy bezpośredni kontakt wzrokowy z innymi uczestnikami ruchu drogowego i zapewnia mu bardzo dobrą widoczność w ruchu drogowym. Kolejną ergonomiczną zaletą jest nisko położone wejście przestronnej kabiny, przeznaczonej nawet dla czterech osób. W eksploatacji miejskiej eEconic zyskuje uznanie nie tylko dzięki swemu napędowi o neutralnej emisji CO2, lecz także za sprawą obniżonej emisji hałasu – zwłaszcza we wczesnych godzinach porannych.

Fot. Mercedes-Benz

Elektryfikacja gamy ciężarówek
Daimler Truck AG wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, które podczas jazdy („tank to wheel”) będą neutralne pod względem emisji CO2. Już do 2022 r. oferta pojazdów na głównych rynkach zbytu ‒ w Europie, USA i Japonii ‒ ma zawierać seryjnie produkowane pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym. Od 2027 r. przedsiębiorstwo zamierza też rozszerzyć swą ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050.

Odpowiada to w przybliżeniu zawartości energii w zainstalowanym nowym pakiecie akumulatorowym przy uwzględnieniu ograniczeń w zakresie bezpieczeństwa i wydajności, niezbędnych dla utrzymania działania systemu.

Fot. Mercedes-Benz