Kögel stawia na zrównoważony rozwój branży transportowej i zmniejszenie emisji CO2 w procesach logistycznych

Fot. Kögel Trailer

Na majowej wirtualnej konferencji firmy Kögel Trailer przedstawiono nowości produktowe, a także aktualności na temat wynajmu i rozwiązań telematycznych, zapewniające bardziej zrównoważony rozwój.

Kögel stawia na zrównoważony rozwój branży transportowej – tak brzmi główny wniosek, jaki można wyciągnąć z przebiegu ożywionej dyskusji zaproszonych gości (eksperci branżowi, przedstawiciele polityki i lobby transportowego) oraz towarzyszących jej informacji prasowych. Producent silnie promuje działania na rzecz znacznego zmniejszenia emisji CO2 w procesach logistycznych, zgodnie z naczelną zasadą firmy: „Ekonomia spotyka się z ekologią – bo nam zależy”.

Optymistycznie w przyszłość
Kögel rozpoczął bieżący rok z dobrym wiatrem w żaglach, o czym świadczą dane za pierwszy kwartał 2021 r. Od stycznia do marca przyjęto zamówienia na 6978 pojazdów – jest to wzrost wynoszący 137%, ponieważ w tym samym okresie ubiegłego roku sprzedano tylko 2949 szt. Z powodu pandemii w zeszłym roku znacznie spadła sprzedaż w całej branży, stąd ubiegłoroczną koniunkturę należy uznać za bardzo nietypową, a uzyskane wyniki mogą służyć jako punkt odniesienia jedynie w ograniczonym zakresie. Zatem w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 r. firma Kögel odnotowała 110-procentowy wzrost liczby zamówień (3325 szt. w 2019 r.). W pierwszym kwartale 2021 r. popyt był szczególnie duży w Europie Wschodniej (4088 szt.), wyprzedzając Europę Zachodnią (2890 szt.). Rynki sprzedaży charakteryzujące się największymi wzrostami liczby zamówień to Austria, Rosja, Ukraina, a także kraje Beneluksu, kraje bałtyckie, Polska, Niemcy i Włochy.

W tym roku producent planuje sprzedać łącznie 19 500 jednostek. „Nasze perspektywy są doskonałe. Klienci długo wstrzymywali się z zakupami. Kögel rozpoczyna rok 2021 z silnym wiatrem. Nie ma oznak spowolnienia popytu. Jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia naszego celu sprzedaży” – wyjaśnił Thomas Heckel, dyrektor zarządzający Kögel Trailer, odpowiedzialny za finanse. Czynnikiem ograniczającym mogą okazać się problemy z zaopatrzeniem w komponenty, zwłaszcza zawierające półprzewodniki. To obecnie bolączka całego przemysłu motoryzacyjnego.

Planowane są również wielomilionowe inwestycje w zakładzie w Burtenbach: rozszerzenie produkcji w systemie SKD i rozbudowa centrum wysyłkowego, w którym produkowane i pakowane są zestawy naczep przeznaczonych na rynki w całej Europie, a także rozbudowa i modernizacja budynku administracyjnego.

Kögel Cargo Rail NOVUM (fot. Kögel Trailer)

Kögel Cargo Rail NOVUM
Kögel Cargo Rail to prawdziwy multitalent w codziennym transporcie. Naczepę wyposażono w stabilną, lekką stalową ramę, która w części przedniej ma wysokość 90 mm. W podstawowej wersji naczepa ma masę własną ok. 6350 kg. Oprócz zalet wspólnych dla pojazdów generacji NOVUM Kögel Cargo Rail ma bogate wyposażenie standardowe. Krawędzie dla chwytaka zostały zintegrowane z ramą, osłona plandeki oraz oś Kögel KTA NOVUM w konstrukcji szynowej umożliwiają załadunek naczep Cargo Rail na wagony kolejowe – także w wersji z zagłębieniem w pokładzie Cargo Coil Rail.

Naczepa Kögel Cargo Rail ma wzmocnioną ramę podwozia do transportu multimodalnego. Dzięki dużemu zakresowi regulacji opcjonalne nadwozie Flexi-Use można dostosować do różnorodnych wymagań transportowych. Spełnia ono dwie kodyfikacje kolejowe: P380 odpowiadającą maksymalnej wysokości wewnętrznej 2650 mm oraz P395 odpowiadającą wysokości 2800 mm. Dzięki temu naczepy mogą być używane na wielu różnych liniach kolejowych.

Kögel Port 45 Triplex (fot. Kögel Trailer)

Kögel Port 45 Triplex
Z masą własną zaczynającą się od 4360 kg i indywidualnym wyposażeniem, takim jak aluminiowe felgi i aluminiowy zbiornik sprężonego powietrza, Port 45 Triplex to obecnie jedna z najlżejszych naczep podkontenerowych na rynku. Smukła konstrukcja Triplex została uzyskana dzięki zoptymalizowanemu pod względem masy podwoziu. Lekkie, eliptyczne perforacje zapewniają optymalny rozkład naprężeń w ramie. Za swoją wydajność naczepa Kögel Port 45 Triplex otrzymała nagrodę European Transport Award for Sustainability 2020 (Europejska Nagroda Transportowa za Zrównoważony Rozwój).

Główną zaletą Port 45 Triplex jest łatwość i wygoda użytkowania. Jednoczęściowe przednie przedłużenie montowane na łożyskach rolkowych jest nie tylko niezwykle łatwe w obsłudze, ale także eliminuje skomplikowaną i podatną na naprawy mechanikę. Konsola powietrzno-oświetleniowa jest umieszczona we wnęce ochronnej w przednim przedłużeniu, co zwiększa wolną przestrzeń wokół przewodów połączeniowych ciągnika. W zależności od przeznaczenia lub transportowanego kontenera przedłużenie środkowe można ustawiać w 4 różnych punktach. Aby zapewnić dłuższą żywotność, środkowe przedłużenie Port 45 Triplex zawiera niewymagającą konserwacji prowadnicę na specjalnych plastikowych suwakach i 2 rolki przedłużające. Tylne przedłużenie jest zaprojektowane w ten sam sposób. Można je szybko ustawić w jednej z 7 możliwych pozycji za pomocą korby.

Na naczepie Kögel Port 45 Triplex można transportować różne typy kontenerów w różnych ustawieniach. Zachowany pozostaje optymalny rozkład masy, co zapobiega przeciążeniu osi napędowej ciągnika i osi naczepy oraz minimalizuje zużycie. Standardowa wersja naczepy Port 45 Triplex jest odpowiednia do transportu kontenera ISO 20′ zamontowanego równo z tyłu z cofniętą ramą. Dzięki zastosowaniu przedłużenia tylnego i środkowego Triplex może przewieźć dwa 20-stopowe kontenery, kontener 30-stopowy, 40-stopowy Highcube lub 45-stopowy Highcube. Przy wykorzystanych wszystkich trzech rozszerzeniach można załadować 45-stopowy kontener Highcube Eurocorner. Opcjonalnie możliwe jest również zamocowanie kontenerów 40-stopowych oraz 45-stopowych równo z tylną częścią oraz 20-stopowego kontenera na przedłużeniu środkowym.

Kögel Euro Trailer NOVUM (fot. Kögel Trailer)

Kögel Euro Trailer NOVUM
Naczepa typu Euro Trailer jest o 1,38 m dłuższa od standardowej. W zależności od wersji zabudowy pozwala to na zabranie do 10 m3 ładunku więcej lub 4 dodatkowych palet. Skutkuje to znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa w przeliczeniu na jednostkę ładunkową (paletę). Ponadto naczepa Euro Trailer jest bardziej przyjazna dla środowiska, ponieważ emisja CO2 jest o 10% niższa, a zużycie paliwa takie samo jak w przypadku zestawu z naczepą standardową.

Naczepy Kögel Euro Trailer NOVUM łączą w sobie wszystkie zalety pojazdów generacji NOVUM, takie jak zoptymalizowana rama zewnętrzna czy regulowane kieszenie na listwy, a dodatkowo ma opcjonalne nadwozie Strong & Go, zapewniające bezpieczny transport ładunków spaletyzowanych, skrzyniopalet i napojów w skrzynkach bez stelażu poziomego (łat).

Kögel Box NOVUM (fot. Kögel Trailer)

Kögel Box NOVUM
Przy masie własnej wynoszącej zaledwie 6800 kg w wersji standardowej naczepa furgonowa Kögel Box generacji NOVUM oferuje dużą ładowność. Zabudowa zapewnia wysokiej jakości transport i ochronę przed wpływami środowiska. Dzięki szerokiej gamie opcji wyposażenia naczepę można również w dużym stopniu dostosować do konkretnych wymagań klienta.

Solidne podwozie, w którym wykorzystuje się system modułowy Kögel, pewnie wytrzymuje uderzenia o rampy i wjazdy wózków widłowych dzięki spójnym modułom, podzespołom i komponentom oraz standardowej wzmocnionej ramie tylnej. Nadwozie wykonano z wysokiej jakości paneli zawierających  w 100% wolny od CFC, izolujący, specjalny polimer piankowy. Wytrzymała, łatwa w utrzymaniu stalowa warstwa wierzchnia jest również pokryta od wewnątrz twardą folią PVC. Ściany i izolowany dach są produkowane we własnym zakresie i zapewniają doskonałą ochronę towarów wrażliwych na temperaturę.

Migające boczne światła obrysowe oraz dodatkowe kierunkowskazy i światła hamowania nad tyłem pojazdu zwiększają bezpieczeństwo na drodze. Aby proces ładowania był jeszcze prostszy i łatwiejszy, naczepa Kögel Box jest teraz wyposażona w dziewięć wewnętrznych pasków świetlnych LED. To optymalnie oświetla wnętrze ładowni. Kögel Box – PurFerro quality ma w standardzie certyfikat zabezpieczenia ładunku zgodnie z normą DIN EN 12642 Code XL.

Aby sprostać różnorodnym wymaganiom transportowym, naczepa Kögel Box NOVUM – PurFerro quality ma różne dodatkowe opcje wyposażenia, takie jak całkowicie wpuszczane szyny kotwiące, przygotowanie do załadunku piętrowego z prowadnicami i 23 belkami ładunkowymi – każda o nośności 1000 kg. Pozwala to na załadunek na różnych poziomach przy użyciu dodatkowych 33 europalet.

Kögel Trailer Axle – KTA NOVUM (fot. Kögel Trailer)

Kögel Trailer Axle – KTA NOVUM
Naczepy Kögel mogą być wyposażone w osie Kögel Trailer Axle – KTA NOVUM, niezwykle trwałe i łączące najwyższej jakości komponenty w innowacyjnej koncepcji ogólnej. W porównaniu z pierwszą generacją oś KTA NOVUM stała się lżejsza: zastosowano lżejsze hamulce, bezpośrednie mocowanie belki osi za pomocą wahaczy oraz 2 zamiast 4 śrub prowadzących. Pozwoliło to pominąć niektóre elementy, a tym samym znacznie zmniejszyć całkowitą masę agregatu jezdnego, co skutkuje niższym zużyciem paliwa i ogranicza emisję CO2.

Kögel Telematics
System Kögel Telematics będzie standardowo dostępny w każdej naczepie od czerwca 2021 r. W zależności od typu naczepy dostępne będą różne pakiety telematyczne z różnymi opcjami przesyłania danych, opcjonalnym wyposażeniem sprzętowym i cenami. Zapewnia to operatorom flot maksymalną przejrzystość i pełną kontrolę kosztów.

Dzięki pakietowi BasicTrailer, który łączy usługi PosControl, TrailerControl i EBSControl, moduł telematyczny naczepy Kögel przesyła takie dane, jak pozycja w czasie rzeczywistym, stan sprzęgu, temperatura w ładowni oraz dane z układów EBS czy TPMS. Kögel Telematics umożliwia również ustawienie alarmów w portalu internetowym Kögel Telematics, które informują firmę spedycyjną, warsztat lub kierownika floty o określonych odchyleniach od ustawionych parametrów za pośrednictwem wiadomości SMS lub e-mail, w zależności od potrzeb – czy jest to zboczenie pojazdu z ustalonej trasy (geofencing), czy  odchylenie od temperatury docelowej we wnętrzu ładowni.

Baza danych Kögel Telematics Connectivity umożliwia nie tylko wyświetlanie wszystkich zebranych danych w przejrzystym, intuicyjnym portalu internetowym i innych systemach zarządzania flotą, ale także importowanie ich w czasie rzeczywistym do innych systemów oprogramowania. Dzięki otwartym interfejsom Kögel Telematics nawet operatorzy z mieszaną flotą naczep mogą uzyskać wygodny przegląd wszystkich swoich danych – niezależnie od preferowanego portalu telematycznego. Dzięki temu pragmatycznemu rozwiązaniu Kögel po raz kolejny udowadnia, że klient i jego indywidualne wymagania są w centrum zainteresowania firmy.

Dzięki zoptymalizowanym, wybiegającym w przyszłość procesom obsługi Kögel Telematics pomaga klientom obniżyć koszty floty, a tym samym jeszcze bardziej ekonomicznie wdrażać naczepy. Utrzymanie pojazdów w bezawaryjnym stanie technicznym optymalizuje zużycie paliwa przez ciągnik, a także zmniejsza emisję CO2 i innych substancji szkodliwych.

Kögel Telematics (fot. Kögel Trailer)