
Na majowej wirtualnej konferencji firmy Kögel Trailer przedstawiono nowości produktowe, a także aktualności na temat wynajmu i rozwiązań telematycznych, zapewniające bardziej zrównoważony rozwój.
Kögel stawia na zrównoważony rozwój branży transportowej – tak brzmi główny wniosek, jaki można wyciągnąć z przebiegu ożywionej dyskusji zaproszonych gości (eksperci branżowi, przedstawiciele polityki i lobby transportowego) oraz towarzyszących jej informacji prasowych. Producent silnie promuje działania na rzecz znacznego zmniejszenia emisji CO2 w procesach logistycznych, zgodnie z naczelną zasadą firmy: „Ekonomia spotyka się z ekologią – bo nam zależy”.
Optymistycznie w przyszłość
Kögel rozpoczął bieżący rok z dobrym wiatrem w żaglach, o czym świadczą dane za pierwszy kwartał 2021 r. Od stycznia do marca przyjęto zamówienia na 6978 pojazdów – jest to wzrost wynoszący 137%, ponieważ w tym samym okresie ubiegłego roku sprzedano tylko 2949 szt. Z powodu pandemii w zeszłym roku znacznie spadła sprzedaż w całej branży, stąd ubiegłoroczną koniunkturę należy uznać za bardzo nietypową, a uzyskane wyniki mogą służyć jako punkt odniesienia jedynie w ograniczonym zakresie. Zatem w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 r. firma Kögel odnotowała 110-procentowy wzrost liczby zamówień (3325 szt. w 2019 r.). W pierwszym kwartale 2021 r. popyt był szczególnie duży w Europie Wschodniej (4088 szt.), wyprzedzając Europę Zachodnią (2890 szt.). Rynki sprzedaży charakteryzujące się największymi wzrostami liczby zamówień to Austria, Rosja, Ukraina, a także kraje Beneluksu, kraje bałtyckie, Polska, Niemcy i Włochy.
W tym roku producent planuje sprzedać łącznie 19 500 jednostek. „Nasze perspektywy są doskonałe. Klienci długo wstrzymywali się z zakupami. Kögel rozpoczyna rok 2021 z silnym wiatrem. Nie ma oznak spowolnienia popytu. Jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia naszego celu sprzedaży” – wyjaśnił Thomas Heckel, dyrektor zarządzający Kögel Trailer, odpowiedzialny za finanse. Czynnikiem ograniczającym mogą okazać się problemy z zaopatrzeniem w komponenty, zwłaszcza zawierające półprzewodniki. To obecnie bolączka całego przemysłu motoryzacyjnego.
Planowane są również wielomilionowe inwestycje w zakładzie w Burtenbach: rozszerzenie produkcji w systemie SKD i rozbudowa centrum wysyłkowego, w którym produkowane i pakowane są zestawy naczep przeznaczonych na rynki w całej Europie, a także rozbudowa i modernizacja budynku administracyjnego.

Kögel Cargo Rail NOVUM
Kögel Cargo Rail to prawdziwy multitalent w codziennym transporcie. Naczepę wyposażono w stabilną, lekką stalową ramę, która w części przedniej ma wysokość 90 mm. W podstawowej wersji naczepa ma masę własną ok. 6350 kg. Oprócz zalet wspólnych dla pojazdów generacji NOVUM Kögel Cargo Rail ma bogate wyposażenie standardowe. Krawędzie dla chwytaka zostały zintegrowane z ramą, osłona plandeki oraz oś Kögel KTA NOVUM w konstrukcji szynowej umożliwiają załadunek naczep Cargo Rail na wagony kolejowe – także w wersji z zagłębieniem w pokładzie Cargo Coil Rail.
Naczepa Kögel Cargo Rail ma wzmocnioną ramę podwozia do transportu multimodalnego. Dzięki dużemu zakresowi regulacji opcjonalne nadwozie Flexi-Use można dostosować do różnorodnych wymagań transportowych. Spełnia ono dwie kodyfikacje kolejowe: P380 odpowiadającą maksymalnej wysokości wewnętrznej 2650 mm oraz P395 odpowiadającą wysokości 2800 mm. Dzięki temu naczepy mogą być używane na wielu różnych liniach kolejowych.

Kögel Port 45 Triplex
Z masą własną zaczynającą się od 4360 kg i indywidualnym wyposażeniem, takim jak aluminiowe felgi i aluminiowy zbiornik sprężonego powietrza, Port 45 Triplex to obecnie jedna z najlżejszych naczep podkontenerowych na rynku. Smukła konstrukcja Triplex została uzyskana dzięki zoptymalizowanemu pod względem masy podwoziu. Lekkie, eliptyczne perforacje zapewniają optymalny rozkład naprężeń w ramie. Za swoją wydajność naczepa Kögel Port 45 Triplex otrzymała nagrodę European Transport Award for Sustainability 2020 (Europejska Nagroda Transportowa za Zrównoważony Rozwój).
Główną zaletą Port 45 Triplex jest łatwość i wygoda użytkowania. Jednoczęściowe przednie przedłużenie montowane na łożyskach rolkowych jest nie tylko niezwykle łatwe w obsłudze, ale także eliminuje skomplikowaną i podatną na naprawy mechanikę. Konsola powietrzno-oświetleniowa jest umieszczona we wnęce ochronnej w przednim przedłużeniu, co zwiększa wolną przestrzeń wokół przewodów połączeniowych ciągnika. W zależności od przeznaczenia lub transportowanego kontenera przedłużenie środkowe można ustawiać w 4 różnych punktach. Aby zapewnić dłuższą żywotność, środkowe przedłużenie Port 45 Triplex zawiera niewymagającą konserwacji prowadnicę na specjalnych plastikowych suwakach i 2 rolki przedłużające. Tylne przedłużenie jest zaprojektowane w ten sam sposób. Można je szybko ustawić w jednej z 7 możliwych pozycji za pomocą korby.
Na naczepie Kögel Port 45 Triplex można transportować różne typy kontenerów w różnych ustawieniach. Zachowany pozostaje optymalny rozkład masy, co zapobiega przeciążeniu osi napędowej ciągnika i osi naczepy oraz minimalizuje zużycie. Standardowa wersja naczepy Port 45 Triplex jest odpowiednia do transportu kontenera ISO 20′ zamontowanego równo z tyłu z cofniętą ramą. Dzięki zastosowaniu przedłużenia tylnego i środkowego Triplex może przewieźć dwa 20-stopowe kontenery, kontener 30-stopowy, 40-stopowy Highcube lub 45-stopowy Highcube. Przy wykorzystanych wszystkich trzech rozszerzeniach można załadować 45-stopowy kontener Highcube Eurocorner. Opcjonalnie możliwe jest również zamocowanie kontenerów 40-stopowych oraz 45-stopowych równo z tylną częścią oraz 20-stopowego kontenera na przedłużeniu środkowym.

Kögel Euro Trailer NOVUM
Naczepa typu Euro Trailer jest o 1,38 m dłuższa od standardowej. W zależności od wersji zabudowy pozwala to na zabranie do 10 m3 ładunku więcej lub 4 dodatkowych palet. Skutkuje to znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa w przeliczeniu na jednostkę ładunkową (paletę). Ponadto naczepa Euro Trailer jest bardziej przyjazna dla środowiska, ponieważ emisja CO2 jest o 10% niższa, a zużycie paliwa takie samo jak w przypadku zestawu z naczepą standardową.
Naczepy Kögel Euro Trailer NOVUM łączą w sobie wszystkie zalety pojazdów generacji NOVUM, takie jak zoptymalizowana rama zewnętrzna czy regulowane kieszenie na listwy, a dodatkowo ma opcjonalne nadwozie Strong & Go, zapewniające bezpieczny transport ładunków spaletyzowanych, skrzyniopalet i napojów w skrzynkach bez stelażu poziomego (łat).

Kögel Box NOVUM
Przy masie własnej wynoszącej zaledwie 6800 kg w wersji standardowej naczepa furgonowa Kögel Box generacji NOVUM oferuje dużą ładowność. Zabudowa zapewnia wysokiej jakości transport i ochronę przed wpływami środowiska. Dzięki szerokiej gamie opcji wyposażenia naczepę można również w dużym stopniu dostosować do konkretnych wymagań klienta.
Solidne podwozie, w którym wykorzystuje się system modułowy Kögel, pewnie wytrzymuje uderzenia o rampy i wjazdy wózków widłowych dzięki spójnym modułom, podzespołom i komponentom oraz standardowej wzmocnionej ramie tylnej. Nadwozie wykonano z wysokiej jakości paneli zawierających w 100% wolny od CFC, izolujący, specjalny polimer piankowy. Wytrzymała, łatwa w utrzymaniu stalowa warstwa wierzchnia jest również pokryta od wewnątrz twardą folią PVC. Ściany i izolowany dach są produkowane we własnym zakresie i zapewniają doskonałą ochronę towarów wrażliwych na temperaturę.
Migające boczne światła obrysowe oraz dodatkowe kierunkowskazy i światła hamowania nad tyłem pojazdu zwiększają bezpieczeństwo na drodze. Aby proces ładowania był jeszcze prostszy i łatwiejszy, naczepa Kögel Box jest teraz wyposażona w dziewięć wewnętrznych pasków świetlnych LED. To optymalnie oświetla wnętrze ładowni. Kögel Box – PurFerro quality ma w standardzie certyfikat zabezpieczenia ładunku zgodnie z normą DIN EN 12642 Code XL.
Aby sprostać różnorodnym wymaganiom transportowym, naczepa Kögel Box NOVUM – PurFerro quality ma różne dodatkowe opcje wyposażenia, takie jak całkowicie wpuszczane szyny kotwiące, przygotowanie do załadunku piętrowego z prowadnicami i 23 belkami ładunkowymi – każda o nośności 1000 kg. Pozwala to na załadunek na różnych poziomach przy użyciu dodatkowych 33 europalet.

Kögel Trailer Axle – KTA NOVUM
Naczepy Kögel mogą być wyposażone w osie Kögel Trailer Axle – KTA NOVUM, niezwykle trwałe i łączące najwyższej jakości komponenty w innowacyjnej koncepcji ogólnej. W porównaniu z pierwszą generacją oś KTA NOVUM stała się lżejsza: zastosowano lżejsze hamulce, bezpośrednie mocowanie belki osi za pomocą wahaczy oraz 2 zamiast 4 śrub prowadzących. Pozwoliło to pominąć niektóre elementy, a tym samym znacznie zmniejszyć całkowitą masę agregatu jezdnego, co skutkuje niższym zużyciem paliwa i ogranicza emisję CO2.
Kögel Telematics
System Kögel Telematics będzie standardowo dostępny w każdej naczepie od czerwca 2021 r. W zależności od typu naczepy dostępne będą różne pakiety telematyczne z różnymi opcjami przesyłania danych, opcjonalnym wyposażeniem sprzętowym i cenami. Zapewnia to operatorom flot maksymalną przejrzystość i pełną kontrolę kosztów.
Dzięki pakietowi BasicTrailer, który łączy usługi PosControl, TrailerControl i EBSControl, moduł telematyczny naczepy Kögel przesyła takie dane, jak pozycja w czasie rzeczywistym, stan sprzęgu, temperatura w ładowni oraz dane z układów EBS czy TPMS. Kögel Telematics umożliwia również ustawienie alarmów w portalu internetowym Kögel Telematics, które informują firmę spedycyjną, warsztat lub kierownika floty o określonych odchyleniach od ustawionych parametrów za pośrednictwem wiadomości SMS lub e-mail, w zależności od potrzeb – czy jest to zboczenie pojazdu z ustalonej trasy (geofencing), czy odchylenie od temperatury docelowej we wnętrzu ładowni.
Baza danych Kögel Telematics Connectivity umożliwia nie tylko wyświetlanie wszystkich zebranych danych w przejrzystym, intuicyjnym portalu internetowym i innych systemach zarządzania flotą, ale także importowanie ich w czasie rzeczywistym do innych systemów oprogramowania. Dzięki otwartym interfejsom Kögel Telematics nawet operatorzy z mieszaną flotą naczep mogą uzyskać wygodny przegląd wszystkich swoich danych – niezależnie od preferowanego portalu telematycznego. Dzięki temu pragmatycznemu rozwiązaniu Kögel po raz kolejny udowadnia, że klient i jego indywidualne wymagania są w centrum zainteresowania firmy.
Dzięki zoptymalizowanym, wybiegającym w przyszłość procesom obsługi Kögel Telematics pomaga klientom obniżyć koszty floty, a tym samym jeszcze bardziej ekonomicznie wdrażać naczepy. Utrzymanie pojazdów w bezawaryjnym stanie technicznym optymalizuje zużycie paliwa przez ciągnik, a także zmniejsza emisję CO2 i innych substancji szkodliwych.
