MAN eTGM z nadwoziem wymiennym. Nowa rola elektryka w pracach zimowych

Fot. MAN Truck & Bus

Trzy w pełni elektryczne 26-tonowe modele MAN eTGM pracują w holenderskiej firmie De Jong Zuurmond głównie jako pojazdy do znakowania dróg. Minionej zimy po raz pierwszy jeden z nich pracował jako pojazd do posypywania dróg, co tylko potwierdziło, że elektrycznym ciężarówkom nie straszna niska temperatura.

Wspomniana ciężarówka miała podwozie wymienne, na którym osadzono zabudowę solarkę. W Holandii stosunkowo rzadko pada śnieg, stąd wybór takiego rozwiązania – gdy pada, firmy odpowiedzialne za stan dróg, zmieniają nadwozie np. z wywrotki na piaskarko-solarkę i pojazd może pracować w czasie zimy na pokrytych śniegiem i lodem drogach. eTGM radził sobie w takich warunkach bez zarzutu.

Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus

Zasilanie dla eTGM zapewniają wysokowydajne akumulatory litowo-jonowe znajdujące się nad przednią osią pod kabiną kierowcy, w miejscu, w którym w zwykłej ciężarówce znajduje się silnik wysokoprężny. Kolejne akumulatory znajdują się na ramie pojazdu. Podczas jazdy i hamowania energia kinetyczna pojazdu jest zamieniana na energię elektryczną i przekazywana z powrotem do akumulatorów. To znacznie zwiększa zasięg pojazdu.

Jakie były opinie po zimowej eksploatacji?
Wypowiedział się Gerrit Zuurmond, z firmy użytkującej elektryczne TGM. „Dzięki eTGM byliśmy w stanie wzmocnić naszą flotę elektryczną i znacznie zbliżyć się do naszego celu, jakim jest uwolnienie się od emisji CO2. Nasi kierowcy cieszyli się spokojem i ciszą w trakcie pracy, ponieważ siedząc w eTGM czy eTGE nie słychać głośnych odgłosów silnika. Ponadto pojazdy mają wyjątkowo wysoki moment obrotowy. Szczególnie widać to, gdy ruszają na światłach, inne ciężarówki i autobusy nie nadążały za eTGM”.

Fot. MAN Truck & Bus

Całkowicie elektryczna ciężarówka eTGM napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 264 kW (360 KM), który osiąga maksymalny moment obrotowy 3100 Nm. Kabina kierowcy jest wyposażona w te same funkcje, co modele konwencjonalne z silnikiem Diesla, od siedzeń z zawieszeniem pneumatycznym po ogrzewanie. Urządzenia pomocnicze, takie jak wspomaganie kierownicy, sprężarka powietrza lub klimatyzacja, są napędzane elektrycznie i sterowane przez system zarządzania energią zgodnie z wymaganiami, a tym samym są energooszczędne.
Firma De Jong Zuurmond z Beesd w Holandii zajmuje się utrzymaniem infrastruktury dróg i autostrad. Już wiele lat temu przedsiębiorstwo przeszło na przyjazne dla klimatu technologie, inwestując w pojazdy neutralne pod względem emisji CO2. We flocie firmy jeździ również m.in. van eTGE. Energia elektryczna potrzebna do zasilenia zarówno eTGE jak i eTGM wytwarzana jest w elektrowniach słonecznych i wiatrowych należących do firmy.

Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus