Najwyższy w Europie strażacki podnośnik na podwoziu Scanii P450 od marca na wyposażeniu jednostki Lotosu

Fot. Lotos

Zakupiony pojazd na podwoziu Scanii P450 10×4 z zabudowanym 81-metrowym podnośnikiem firmy Bronto Skylift posłuży jednostce Lotos Straż do zabezpieczania najwyższych obiektów rafineryjnych, a jeśli zajdzie potrzeba – udzieli również pomocy w akcjach gaśniczych na najwyższych budynkach na terenie Trójmiasta.

Do zabudowy pojazdu wykorzystane zostało 5-osiowe podwozie Scania P450 z trzema skrętnymi osiami ułatwiającymi manewrowanie. Źródłem napędu jest 6-cylindrowy, rzędowy wysokoprężny silnik o pojemności 12,7 l i mocy 450 KM, generujący maksymalny moment obrotowy 2350 Nm.

Pięcioosiowe pojazdy Scania są rzadko spotykane, dlatego wciąż budzą zainteresowanie. W przypadku tego kontraktu zastosowano standardowe zawieszenie osi podwójnie skrętnych przednich oraz zestawu tridem z napędem na dwie osie oraz ostatnią osią skrętną. Takie rozwiązanie obniża obciążenia podczas skrętu i manewrowania wydłużając żywotność elementów ruchomych zawieszenia, łożysk osi i opon. Pojazd nie ma żadnych indywidualnych części, co gwarantuje większą niezawodność i dyspozycyjność pojazdu. Oznacza także szybszą obsługę techniczną i naprawy.
Długość pojazdu to aż 16,5 m, a po złożeniu podnośnika, wysokość pojazdu sięga zaledwie 4 m.

Fot. Lotos
Fot. Lotos
Fot. Lotos
Fot. Lotos

Praca na wysokości 81 m
Maksymalna, robocza wysokość nowego podnośnika to 81 m, a boczny wysięg – prawie 30 m, co czyni go najwyższym tego typu sprzętem w Europie. Inne konstrukcje firmy Bronto Skylift pozwalały na max. wysięk 66 / 68 m. Odpowiednią sztywność konstrukcji nowego sprzętu zapewnia zespawanie jej elementów ze stali o wysokiej wytrzymałości techniką plazmową. Maksymalny udźwig zamontowanego na końcu kosza to 500 kg. Kosz wyposażono również we wciągarkę sprzętową o udźwigu 150 kg. Co ciekawe, dzięki wbudowanym czujnikom i komputerowemu modułowi sterowania – podnośnika nie da się przewrócić, ani przypadkowo uderzyć nim w przeszkodę na skutek ewentualnego błędu operatora.
Ponieważ do obsługi pojazdu niezbędna jest specjalistyczna wiedza, przeszkolonych zostało w sumie 15 strażaków i 2 ratowników chemicznych z Lotos Straż. Ten specjalistyczny sprzęt daje imponujące możliwości. Pojazd będzie wykorzystywany do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych na terenie rafinerii, na wysokich obiektach technologicznych i zwiększy możliwości taktyczno-bojowe jednostki Lotos Straż.

Fot. Lotos

Specjalistyczną zabudowę z podnośnikiem wykonano w zakładach Bronto Skylift w Finlandii. Prace nad nią trwały 14 miesięcy, a ich efektem jest najnowocześniejsze tego typu urządzenie, dysponujące możliwością zdalnego sterowania i pozwalające na prowadzenie akcji gaśniczej z wykorzystaniem działka wodno-pianowego o wydajności 3800 l/min. Źródłem jego zasilania są wozy gaśnicze, znajdujące się na wyposażeniu Lotos Straż. W razie potrzeby, urządzenie może pracować bezzałogowo i być sterowane przez operatora na ziemi. Sam kosz jest zabezpieczony przed działaniem ogania i dysponuje własną, ochronną kurtyną wodną. W koszu zamontowane są kamery termowizyjna i obserwacyjna, których zadaniem jest pomoc operatorowi w zdalnym sterowaniu. Koszem można sterować również za pomocą znajdującego się w nim manipulatora. Podnośnik ma także własną linię powietrza oddechowego z odpowiednim osprzętem, z którego mogą korzystać ratownicy. Zasilające ją butle dla bezpieczeństwa umieszczono na podeście podnośnika.

Fot. Scania Polska
Fot. Lotos
Fot. Lotos