Nowa rzeczywistość logistyczna – Grupa Raben podsumowała rok 2020

Fot. Grupa Raben

Pandemia Covid-19 zmieniła światową gospodarkę i sposób prowadzenia biznesu. W bardzo krótkim czasie trzeba było dostosować się do nowej rzeczywistości. Grupa Raben stawiła czoła wyzwaniom 2020 r.: większość planowanych projektów i inwestycji została zrealizowana, firma utrzymała stabilność organizacyjną, zdobyła też liczne nagrody. Spółka osiągnęła przychody powyżej 1,26 mld euro.

Dla Grupy Raben od początku najważniejsze było, z jednej strony bezpieczeństwo oraz ochrona zdrowia pracowników i kontrahentów, z drugiej – zapewnianie ciągłości operacji oraz serwisu na najwyższym możliwym poziomie.

Raben w Polsce

Zarządzana przez Janusza Anioła spółka wygenerowała największy przychód w Grupie Raben. Nie zabrakło też nowych inwestycji. W kwietniu 2020 r. Raben Logistics Polska przeniosła swój oddział w Olsztynie do nowej lokalizacji, a w czerwcu ruszyły pierwsze operacje w Adamowie, gdzie w Panattoni Park A2 firma prowadzi m.in. magazyn centralny dla Makro. W obiekcie o powierzchni 33 tys. m2 zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań, jak automatyczny system sortujący stworzony dzięki efektywnej współpracy z klientem operatora. Jest to jeden z pierwszych i najnowocześniejszych tego typu sorterów w Europie używanych w tzw. dużej logistyce. W drugiej połowie roku powstały również nowe obiekty na Śląsku – centrum dystrybucyjne w Rudzie Śląskiej o powierzchni 50 000 m2 oraz kolejne magazyny w Sosnowcu. W listopadzie firma uruchomiła także lokalizację w Legnicy, gdzie w wynajmowanym w Parku Panattoni Legnica obiekcie o powierzchni 11 000 m2 prowadzony jest dedykowany projekt logistyki kontraktowej dla Grupy Ahlers AG. Warto przypomnieć, że legnicki oddział pełni także ważną funkcję w sieci transportowej Grupy Raben, m.in. jako istotny punkt konsolidacji przesyłek w transporcie między Polską a Niemcami. To stąd codziennie w kierunku zachodniej granicy wyjeżdżają towary w ramach 39 połączeń, z czego aż 36 to trasy bezpośrednie do oddziałów Grupy Raben rozsianych po całych Niemczech.

W Raben duże znaczenie przywiązujemy do rozwoju i doskonalenia rozwiązań informatycznych i automatyzacji. Klienci doceniają połączenia i wymiany danych z systemami operacyjnymi i platformami internetowymi typu myRaben. Bardzo sprawnie działa internetowa wycena transportów międzynarodowych w połączeniu z przesłaniem zlecenia na platformie tzw. myOffer” – mówi Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska.

Dla Raben Transport, najważniejszym zadaniem okazało się zabezpieczenie zasobów i sprzedaży, przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztowej oraz otoczenie opieką klientów, którzy często zmagali się z różnymi wyzwaniami. Transport całopojazdowy, jako integralna część łańcucha dostaw, odczuł głęboką zapaść w pierwszej połowie roku, kiedy gwałtownie spadły wolumeny ładunków oraz znacznie zmalała dostępność kierowców na rynku. Sytuacja wymagała szybkiej reakcji, elastyczności i trudnych decyzji. Jednak to był również czas szans i dobrej perspektywy dla firm transportowych. Raben Transport zawsze dbał o zdywersyfikowany portfel klientów, obsługując min. firmy z branży e-commerce, budowlanej czy spożywczej notujące wzrosty. Spółka skupiła się na rozwoju aktualnej współpracy z kontrahentami i wysycaniu istniejącej sprzedaży. Atutem okazały się także rozwiązania oparte na automatyzacji procesów oraz ETA (estimatedtime of arrival), które wsparły klientów liczących na szybkie i rzetelne informacje.

Spółka Fresh Logistics Polska, specjalizująca się w logistyce produktów świeżych w temperaturze kontrolowanej, w 2020 r. również postawiła na inwestycje, a mianowicie zainwestowała w nowoczesne hale magazynowe o łącznej powierzchni 16 tys. m2, w Wojanowie oraz Nowej Wsi Wrocławskiej. Po zakończeniu inwestycji Fresh Logistics dysponuje łączną powierzchnią magazynową ponad 55 tys. m2, przeznaczoną do składowania świeżych produktów spożywczych. Nowe inwestycje pozwalają na  magazynowanie towarów wymagających różnych zakresów temperatur od 0°C do +15°C oraz na realizację usług dodatkowych, m.in. takich jak co-packing czy etykietowanie. Ponadto, umożliwiają składowanie produktów mrożonych oraz wykonywanie operacji przeładunkowych jednostek kontenerowych.

Wyniki Grupy Raben

Firma uznaje miniony rok za udany: osiągnęła przychody na poziomie 1,26 mld euro. Wśród głównych obsługiwanych przez nią branż w 2020 r. znalazły się: żywność (30%), technologie konsumenckie (21%), automotive (17%), retail (12%) chemia (11%) oraz FMCG non-food (9%). W ramach europejskiej sieci logistycznej największą część usług świadczonych przez Grupę stanowił transport drogowy (66%), dalej logistyka kontraktowa (13%), FTL (8%), Fresh Logistics (8%), integrator procesów logistycznych (4%) oraz sea&air (1%).

 „Pandemia zmieniła rzeczywistość biznesową każdej firmy działającej na rynku. Naszym zadaniem było utrzymanie ciągłości operacyjnej nie tylko naszej firmy, ale przede wszystkim naszych klientów. Początkowo nowa sytuacja wywoływała wiele niepokojów, natomiast my zaczęliśmy się zastanawiać jakie szanse daje nowa rzeczywistość, co możemy zrobić lepiej, w jaki sposób możemy rozszerzyć portfolio naszych usług. W przypadku naszej firmy pandemia przyczyniła się do rozwoju cyfryzacji i digitalizacji procesów, min. przyspieszając budowanie logistyki w duchu paperless oraz wprowadzenie usługi PCD czyli potwierdzenia dostawy zdjęciem. Jestem przekonany, żeodpowiednie podejście do kryzysu, do którego przystępuje się z przemyślaną strategią, może być szansą”podsumował Ewald Raben, CEO Grupy Raben.

Pandemia pokazała także, że praca zdalna na masową skalę i oparcie się w większym stopniu o nowe technologie jest nie tylko konieczne, ale i przynosi efekty.

Innowacje

Grupa Raben od lat stawia na digitalizację na wielu płaszczyznach od procesów fizycznych, po robotyzację procesów biurowych z wykorzystaniem RPA (RoboticProcess Automation). W obszarze automatyzacji wdraża zaawansowane rozwiązania IT, takie jak platformy automatycznie przekazujące informacje dla klientów oraz platformy prezentujące ETA (szacowany czas dostawy). W zakresie automatyki i robotyki magazynowej wdrażane są urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne lub półautomatyczne wózki widłowe, a także ramiona „cobotyczne”, sensory Internet of Things (IoT) i wiele innych rozwiązań zwiększających efektywność procesów magazynowania i transportu. W zakresie  RPA podkreślić należy wdrożenia robotów software’owych wspomagających lub zastępujących pracę użytkowników w poszczególnych aplikacjach (WMS/TMS/FK) lub na styku pomiędzy systemami IT.

W trosce o bezpieczeństwo dostaw w czasie pandemii, Grupa Raben chcąc zachować zalecaną odległość między osobami biorącymi udział w realizacji dostawy, wprowadziła nową usługę dla przesyłek drobnicowych PCD (Picture Confirming Delivery). Polega ona na bezdotykowym potwierdzeniu dostawy za pomocą zdjęcia. Dzięki automatycznej rejestracji danych, nie tylko na temat wyglądu przesyłki, ale także daty, godziny i miejsca dostawy oraz numeru rejestracyjnego samochodu dostawczego, daje większą pewność nadawcy oraz odbiorcy, że dostawa została zrealizowana w danym miejscu i czasie. Dokument potwierdzający dostawę klient może natychmiast zobaczyć na platformie myRaben w module myTrack&Trace. Dzięki PCD możliwy jest odbiór zdalny nawet podczas kwarantanny.

Obserwując przyspieszoną digitalizację sektora B2B i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, w październiku firma uruchomiła swoją nową stronę internetową, z możliwością przeglądania również w trybie offline. Dzięki intuicyjnemu menu odwiedzający mają łatwy dostęp do strefy klienta i platformy myRaben.com. Strona zawiera szereg informacji i materiałów na temat dedykowanych dla danej branży rozwiązań oraz umożliwia szybki kontakt z opiekunem klienta.