Advancer – nowe agregaty chłodnicze Thermo King

W agregatach Advancer zastosowano pełną kontrolę przepływu powietrza przez parownik niezależnie od prędkości obrotowej silnika Diesla. Rozwiązanie to bazuje na 48-woltowej technologii mild-hybrid (fot. Thermo King)

Dzięki w pełni regulowanemu przepływowi powietrza przez parownik, niezrównanej wydajności pod względem zużycia paliwa oraz znacznemu obniżeniu kosztów eksploatacji agregaty z rodziny Advancer stanowią przyszłość rozwiązań chłodniczych dla naczep.

Firma Thermo King – czołowy producent agregatów chłodniczych stosowanych w transporcie ładunków w temperaturach kontrolowanych − w połowie czerwca przedstawiła nową rodzinę agregatów chłodniczych Advancer, które mają zrewolucjonizować rozwiązania przeznaczone do transportu ładunków w temperaturach kontrolowanych. Dostępne będą trzy różne modele agregatów A-Series Advancer: A-360, A-400 i A-500. Cechuje je całkowicie nowa konstrukcja wyznaczająca zupełnie nowy standard pod względem parametrów technicznych, kontroli temperatury i zdalnej łączności floty.
Firma Thermo King rozumie, że z pozycją lidera wiąże się odpowiedzialność za rozwój technologii i możliwości w zakresie transportu chłodniczego. Jako pionierzy w branży z ponad 80-letnią tradycją wprowadzamy innowacyjne rozwiązania spełniające potrzeby klientów, nierzadko z nadwyżką, poprawiające sprawność energetyczną i ograniczające oddziaływanie naszych produktów na środowisko” – mówi Francesco Incalza, prezes firmy Thermo King Europe, Middle East and Africa. „Advancer otwiera kolejny ważny rozdział w naszej historii. Wprowadzając tę całkowicie przeprojektowaną platformę d naczep, rzucamy wyzwanie ograniczeniom występującym w naszej branży. Tak widzimy przyszłość rozwiązań chłodniczych do naczep – taka przyszłość stoi dziś otworem przed naszymi klientami”.

Advancer − nowa jakość chłodzenia
Agregat Advancer to wynik dążenia do wyjścia poza stopniowe udoskonalenia, stworzono bowiem agregat chłodniczy do naczep wyróżniający się innowacjami dotychczas niespotykanymi na rynku. Urządzenia z rodziny A-Series cechują się ponadprzeciętnymi osiągami, przełomowymi rozwiązaniami w zakresie kontroli temperatury i zabezpieczenia ładunku oraz wysoką wydajnością pod względem zużycia paliwa. Wszystkie te atuty zapewniają większą niezawodność eksploatacyjną, pomagając klientom osiągnąć znaczne wydłużenie czasu bezawaryjnego działania floty i obniżenie całkowitego kosztu posiadania.
Projektując model Advancer, wróciliśmy do deski kreślarskiej i zapytaliśmy siebie, jak będzie wyglądała przyszłość — mówi David O’Gorman, starszy rangą kierownik produktu Thermo King. – Zapytaliśmy klientów, czego potrzebują, by lepiej funkcjonować jako firma, zdobywać więcej umów oraz obniżać koszty eksploatacji. Na tej podstawie stworzyliśmy przełomowe rozwiązanie, które ma być odpowiedzią na ich oczekiwania”.

Według Thermo King agregaty z serii Advancer są urządzeniami o najniższym koszcie własności i użytkowania dostępnym obecnie na rynku naczepowych agregatów chłodniczych: o 30% niższe zużycie paliwa, o 30% niższe koszty obsługi, o 60% skrócenie czasu obsługi (fot. Thermo King)

Agregaty Advancer zostały poddane intensywnym testom, naczepy w nie wyposażone przejechały ponad milion kilometrów w różnych strefach klimatycznych i przepracowały dziesiątki tysięcy godzin w trybach napędzania silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym. Sprawdzano również, jak sobie radzą, pracując w trybie intermodalnym, gdy naczepy były przewożone koleją lub promami. Próby eksploatacyjne w rzeczywistych warunkach i badania porównawcze w zestawieniu z wcześniejszymi modelami agregatów Thermo King i flagowymi urządzeniami innych producentów wykazały, że w porównaniu ze średnią rynkową agregaty Advancer zapewniają nawet o 40% szybsze obniżanie temperatury i do 30% lepszą wydajność pod względem zużycia paliwa.
Przygotowując nowe agregaty, zapoznano się uważnie ze szczegółowymi informacjami na temat oczekiwań klientów i to wiedza o nich stanowiła szkielet nowej konstrukcji, bazę całego projektu. Dopełnieniem stały się dekady doświadczenia firmy Thermo King. Dzięki temu Advancer ma wyjątkowe funkcje, które są odpowiedzią na szeroką gamę wyzwań eksploatacyjnych i finansowych.

Advancer A-360 (fot. Thatmo King)

Advancer w szczegółach
Zastosowano w pełni regulowany wydmuch powietrza z parownika, który można dostosowywać do poszczególnych przejazdów i ładunków, niezależny od prędkości obrotowej silnika Diesla agregatu – w dotychczasowych rozwiązaniach przepływ był bezpośrednio zależny od prędkości silnika. Kontrola przepływu powietrza polega na precyzyjnym sterowaniu prędkością, z jaką pracują wentylatory parownika i skraplacza. Rozwiązanie to bazuje na 48-woltowej technologii mild-hybrid. Sterowanie odbywa się na podstawie bieżącego zapotrzebowania na zimno i nastaw temperaturowych agregatu.
Agregaty cechuje wysoka wydajność pracy na zasilaniu elektrycznym, a w zakresie zużycia paliwa obniżony ślad węglowy (emisja CO2). Zastosowane silniki Diesla emitują o 50% mniej toksycznych składników spalin niż wymaga tego najnowsza norma Stage V. O 30% niższe zużycie paliwa, o 30% niższe koszty obsługi i o 60% skrócenie czasu obsługi – według Thermo King agregaty z serii Advancer są urządzeniami o najniższym koszcie własności i użytkowania dostępnym obecnie na rynku naczepowych agregatów chłodniczych. Tak znaczne obniżenie zużycia paliwa przez agregat zostało potwierdzone w testach. Wynika to przede wszystkim ze zmodernizowanej architektury agregatu, rezygnacji z przekazywania napędu za pośrednictwem przekładni pasowych na rzecz napędu bezpośredniego i zmiennego natężenia przepływu powietrza przez parownik, uzależnionego od aktualnego zapotrzebowania i niezwiązanego z prędkością obrotową silnika. Chcąc zminimalizować zużycie energii – co było w zgodzie z oczekiwaniami klientów – praktycznie udoskonalono (także na drodze modelowania i symulacji) każdy komponent agregatu.

Advancer A-400 (fot. Thatmo King)

W modelach Advancer A-400 i A-500 prędkość obrotowa silnika jest sterowana elektronicznie, dzięki czemu są one pierwszymi na rynku agregatami zapewniającymi pełną transparentność w zakresie poziomów paliwa i jego zużycia. Dane dotyczące zużycia paliwa są rejestrowane i mogą być udostępniane zdalnie za pośrednictwem wbudowanego modułu telematycznego. Niezależnie od rynku, na którym są oferowane, wszystkie 3 modele agregatu Advancer, tj. A-360, A-400 i A-500 standardowo wyposażone są w moduł telematyczny, którego użytkowanie przez 24 miesiące jest zawarte w cenie produktu. W zależności od modelu zakres oferowanych funkcjonalności jest różny, ale obejmują one również szereg funkcji związanych ze zdalną diagnostyką predykcyjną.

Urządzenia mają niższe koszty konserwacji i łatwiejszą obsługę w porównaniu z dotychczas oferowanymi odpowiednikami dzięki czujnikom zapewniającym lepszy wgląd w stan silnika, ilość paliwa, stan naładowania akumulatora oraz parametry innych kluczowych zespołów. Projektując agregat, dołożono wszelkich starań, aby obniżyć poziom generowanego hałasu, eliminując lub osłabiając jego źródła – Advancer w standardowej konfiguracji pracuje ciszej niż agregaty TK SLX poprzedniej generacji, jest również pod tym względem lepszy niż produkty konkurencji. Pracowano nie tylko nad ogólnym poziomem generowanego hałasu, ale również nad jego charakterystyką widmową i subiektywnym odczuciem poziomu dźwięku – kierowcy docenią to z pewnością, zwłaszcza podczas postojów na parkingach. Wkrótce dostępna ma być również wersja z certyfikatem PIEK.

Advancer A-500 (fot. Thatmo King)

Agregaty Advancer są gotowe na przyszłe wyzwania niezależne od sposobu zasilania: mogą z łatwością korzystać z zewnętrznych źródeł zasilania lub np. generatorów wbudowanych w osie naczepy – rozwiązanie to Thermo King rozwija wspólnie z BPW. Generatory te mają wytwarzać energię wyłącznie w trakcie hamowania i fazy toczenia zestawu i magazynować ją w akumulatorach – ich pojemność będzie uzależniona od profilu zastosowania naczepy. W praktyce agregaty Advancer mogą być zasilane z różnych źródeł energii – także tych, jakie będą wykorzystywane w najbliższej przyszłości.

Thermo King przygotował również bardzo starannie sposób montażu i właściwości aerodynamiczne nowych agregatów – proces ten odbywał się w ścisłej współpracy nie tylko z czołowymi producentami naczep chłodniczych, ale również ciągników – uwzględniono zarówno obecnie produkowane wersje, jak i te, które mogłyby pojawić się w niedalekiej przyszłości. Wynika to z oczywistego faktu, że na wypadkowe właściwości aerodynamiczne zestawu wpływ mają wszystkie jego człony: ciągnik, naczepa i zamontowany na niej agregat.

Chociaż agregaty Advancer są nieco cięższe od porównywalnych urządzeń z serii SLX, jednak korzyści w zakresie efektywności (zużycia paliwa), trwałości (zakładane minimum to 6–7 lat) i niezawodności, jakie zapewniają, doskonale niwelują tę niedogodność.

W kierunku neutralności emisyjnej
Agregaty Advancer będą produkowane w fabryce Thermo King w Galway w Irlandii, która nie wywozi odpadów na składowiska. Nowo zaprojektowane w zakładzie najnowocześniejsze linie produkcyjne zużywają o 60% mniej energii niż w przypadku produktów Thermo King poprzedniej generacji przeznaczonych do naczep chłodniczych. Zredukowano ilość prac spawalniczych, wprowadzono wiele robotów, a w efekcie linia produkcyjna, na której powstają agregaty Advancer, jest niemal dwukrotnie krótsza niż ta, na której montowane są agregaty z rodziny SLX. W przyszłym roku fabryka w Galway ma się stać neutralna pod względem śladu węglowego.
Thermo King w dniu premiery 18 czerwca br. rozpoczął przyjmowanie zamówień na nowe agregaty, start produkcji zaplanowano na 1 lipca. Politykę cenową producent zamierza dostosować do poszczególnych rynków, przedstawiciele producenta zapewniają, że okres zwrotu inwestycji w postaci nowego agregatu, który zaliczyć można do segmentu premium, nie powinien przekraczać 24 miesięcy.
Wraz z prowadzeniem nowego produktu na rynek Thermo King zamierza umocnić swoją wiodącą pozycję rynkową, także pod względem innowacyjności. Należy przy tym zaakcentować, że producent w swych działaniach kieruje się przede wszystkim potrzebami swoich klientów i kosztami ich działalności, a działania konkurentów znajdują się w pewnym sensie na drugim planie.

Autor: Dariusz Piernikarski

Wszystkie modele agregatu Advancer, tj. A-360, A-400 i A-500, standardowo wyposażone są w moduł telematyczny, którego użytkowanie przez 24 miesiące jest zawarte w cenie produktu. Ich konstrukcja wyznacza nowy standard pod względem parametrów technicznych, kontroli temperatury i zdalnej łączności floty (fot. Thermo King)