Firma Volvo Trucks wprowadziła na rynek nową generację Volvo FH16. Model z 2020 roku łączy w sobie nowe funkcje bezpieczeństwa, środowisko pracy zaprojektowane pod kątem potrzeb kierowcy oraz nowoczesne technologie, zapewniające wyższą wydajność w transporcie.
Podobnie jak FH, model Volvo FH16 można zamówić z jedną z kilku wersji kabin. Może to być kabina sypialna z obniżonym dachem, kabina sypialna, kabiny Globetrotter, Globetrotter XL i Globetrotter XXL. Oczywiście pakiety wykończeń zewnętrznych i wewnętrznych pozwalają nadać pojazdowi indywidualny charakter.
Stylistyka przodu pojazdu wskazuje na jego spore możliwości, a zewnętrznym nawiązaniem do dziedzictwa modelu jest krata wlotu powietrza z motywem wodospadu. Charakter nowego modelu Volvo FH16 podkreślają lśniące i odważnie zarysowane reflektory w kształcie litery V. Panele reflektorów przesunięto nieco na zewnątrz, aby poprawić aerodynamikę pojazdu i nadać mu jeszcze bardziej zdecydowany wygląd.
Wnętrze nowego Volvo FH16 – podobnie jak w pozostałych modelach – zostało zaprojektowane z myślą o kierowcach. Wprowadzono nowe akcenty kolorystyczne i wysokiej jakości wykończenia, zmodernizowana deska rozdzielcza zawiera nowe praktyczne schowki i całkowicie nowy cyfrowy 12-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników o wysokiej rozdzielczości.
Na wyświetlaczu tablicy wskaźników kierowca ma również do wglądu szczegółowy rozkład obciążenia na poszczególnych osiach. Jeśli zadanie wymaga większej przyczepności, wystarczy obrócić element sterujący w panelu kontroli trakcji, aby włączyć funkcje blokady mechanizmu różnicowego – status każdej blokady zostanie oczywiście pokazany na wyświetlaczu.
Stanowisko kierowcy można także wyposażyć w 9-calowy wyświetlacz dodatkowy obsługujący system Infotainment, nawigację, informacje o transporcie i obraz z kamer monitorujących. Wyświetlacz jest łatwo dostępny z fotela kierowcy. Można go obsługiwać różnymi sposobami: za pomocą intuicyjnie umieszczonych przycisków na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.
W nowych samochodach Volvo FH i FH 16 przeprojektowano dźwignię zmiany biegów I-Shift – wprowadzono podświetlane symbole wyboru biegów, a nowe tryby jazdy umożliwiają osiągnięcie optymalnej wydajności.
Bezpieczeństwo priorytetem
W reflektorach zintegrowano aktywne światła mijania, co zwiększa bezpieczeństwo, ponieważ następuje automatyczne wyłączenie wybranych segmentów świateł drogowych LED, gdy samochód zbliża się do innych pojazdów. Korekta świateł następuje wtedy, gdy kamera i radar wykryją inne pojazdy lub gdy kamera wykryje zmiany w natężeniu światła wokół pojazdu.
Do innych funkcji zwiększających bezpieczeństwo należy tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), który ustawia maksymalną prędkość, aby ułatwić zapobieganie niepożądanemu przyspieszeniu, a także udoskonalony tempomat adaptacyjny (ACC), który działa w całym zakresie prędkości, nawet do 0 km/h.
Standardowe wyposażenie nowych samochodów ciężarowych stanowi obecnie elektronicznie sterowany układ hamulcowy (EBS) konieczny do działania takich funkcji, jak układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji z funkcją hamowania awaryjnego oraz układ stabilizacji toru jazdy. Opcjonalnie dostępny jest aktywny układ kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa, jak układ monitorowania pasa ruchu i wspomaganie stabilności.
Nowe Volvo FH16 wyposażono także w system rozpoznawania znaków drogowych, które są wyświetlane na wyświetlaczu zestawu wskaźników. Ponadto właściciel Volvo FH16 może wykorzystać szeroki zakres połączonych usług w zakresie zarządzania flotą i utrzymania gotowości eksploatacyjnej, dzięki czemu może zmaksymalizować wykorzystanie swoich pojazdów.
Moc ujarzmiona
Dzięki połączeniu 16-litrowego silnika o mocy do 750 KM, lepszej zwrotności, najnowszej technologii bezpieczeństwa i większego wspomagania pracy kierowcy nowe Volvo FH16 zapewnia doskonałą wydajność podczas najbardziej wymagających zadań transportowych.
Volvo FH16 napędza silnik D16K zgodny z Euro VI Step D, dostępny w 3 wersjach regulacyjnych. Z silnikiem współpracuje zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift o 12 przełożeniach z pakietami oprogramowania dla różnych obszarów zastosowania. I-Shift z biegami pełzającymi pozwala łatwo rozpocząć pracę z ciężkimi ładunkami, poruszać się z minimalną prędkością i zużywać paliwo efektywnie przy prędkościach przejazdowych. Dzięki potężnym osiągom Volvo FH16 można łatwo utrzymać wysokie średnie prędkości jazdy nawet w najbardziej pagórkowatym terenie. Układ I-See optymalizuje prędkość i zmiany biegów zgodnie z topografią pokonywanej trasy.
Aby manewrowanie z dużymi ładunkami było mniej skomplikowane, skrętne osie pchane i wleczone mają zwiększone kąty skrętu, co poprawia zwrotność i zmniejsza zużycie opon. Opcja unoszenia jednej z osi w układzie tandem zapewnia przyczepność przy zachowaniu nośności dwóch osi oraz manewrowości i efektywności paliwowej jednej. Na potrzeby szczególnie wymagających operacji przygotowano nową oś zespoloną z zawieszeniem mechanicznym o nośności 38 t. Opcjonalnie FH16 można wyposażyć w przednie osie z zawieszeniem pneumatycznym, które mają nośność do 10 t, co zapewnia większą elastyczność i ładowność.
Volvo daje sobie radę z zadaniami, które oczywiście mogą wykonać inne pojazdy, ale robi to ze znacznie mniejszym wysiłkiem. Można wybrać przełożenia osi napędowej, które obniżają prędkość obrotową silnika i zużycie paliwa przy prędkości przelotowej. Zmniejszeniu zużycia paliwa sprzyja również wykorzystanie osi typu tandem z pojedynczą redukcją – tak wyposażone FH16 jest w stanie pracować w zestawach do 100 t dmc.
Opracował Dariusz Piernikarski