Solaris i Politechnika Poznańska pracują nad systemem wsparcia kierowcy

Fot. Solaris

Firma Solaris w konsorcjum z Politechniką Poznańską rozwija zaawansowany system wsparcia kierowców autobusów miejskich, głównie elektrycznych. W ostatnich tygodniach w ramach projektu przed Stadionem Miejskim w Poznaniu przeprowadzone zostały testy, dzięki którym autobus elektryczny będzie w stanie precyzyjnie wskazać kierowcy, jak zadokować pantograf pod stację ładowania.

System, nad którym wspólnie pracują inżynierowie Solarisa oraz poznańskiej Politechniki, ułatwi kierowcy autobusu wykonywanie prostych i złożonych manewrów – jazdę przód-tył czy parkowanie, ale będzie też nieocenionym wsparciem w wykonywaniu precyzyjnych czynności, np. przy dokowaniu pantografu do stacji ładowania, co szczególnie w przypadku pojazdów przegubowych może nastręczać niemałych trudności. Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa pasażerów i kierowców autobusów w ruchu miejskim, a ponadto będzie pomocny dla przewoźników podczas manewrów na terenie zajezdni. Nowy system zapewni także optymalne zużycie energii przez pojazd.

W ostatnich tygodniach w ramach wspólnego projektu o akronimie ADAS (Advanced Driver Assistance System – Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy) przed Stadionem Miejskim w Poznaniu zostały przeprowadzone testy, które pozwoliły zoptymalizować system wsparcia kierowcy w autobusie Solaris. Na potrzeby badań Biuro Rozwoju Solarisa zaprojektowało i zamontowało mobilny maszt ładowarki pantografowej, który umieszczono na placu przed stadionem. Firma Solaris dostarczyła także autobus z zainstalowanym systemem, zaprojektowanym i dostarczonym przez Politechnikę Poznańską. Dzięki zaawansowanemu urządzeniu autobus potrafi rozpoznawać maszt ładowarki, a przez to – będzie umiał precyzyjnie wskazać prowadzącemu pojazd, gdzie zadokować pantograf pod stację ładowania.

Dzięki oprogramowaniu, nad którym pracuje konsorcjum, pojazd będzie jednocześnie dokonywać samolokalizacji i tworzyć mapę swojego otoczenia – po to, aby móc wykrywać na niej innych uczestników ruchu drogowego. Co więcej, system oparty jest o sieć neuronową, dzięki czemu będzie potrafił rozpoznawać zadane mu obiekty w różnych warunkach atmosferycznych. Dane przesyłane z czujników systemu ADAS zostaną przeanalizowane, aby jak najlepiej wykorzystać i dostroić działanie oprogramowania. Testy pozwolą również sprawdzić działanie algorytmów podczas dokowania pojazdu pod stację i zoptymalizować ich wartości.