W Holandii przetestują śmieciarki na podwoziu elektrycznych DAF-ów CF

DAF Trucks 6x2 serii CF Electric (fot. DAF Trucks)

Firma DAF Trucks wprowadza elektryczne podwozie 6×2 pod zabudowę serii CF Electric. Pierwsze testy terenowe tych podwozi z zabudowaną śmieciarką odbędą się w holenderskich przedsiębiorstwach komunalnych HVC i ROVA jeszcze w 2019 r. Na początku przyszłego roku całkowicie elektryczną śmieciarkę o napędzie 6×2 wyposażoną w żuraw testować będą kolejne firmy z Eindhoven (Cure) i Rotterdamu. Wszystkie testowane pojazdy mają układ napędowy VDL E-Power, a całkowicie elektryczny system zbiórki odpadów dostarcza VDL Translift.

Ze względu na zerową emisję substancji szkodliwych i niski poziom hałasu emitowany podczas pracy CF Electric jest idealny do miast, zarówno jako pojazd dystrybucyjny, jak i śmieciarka. Do takich zastosowań DAF zaprojektował 3-osiowe podwozie z osią skrętną zapewniającą lepsze właściwości manewrowe jednocześnie podnosząc ładowność pojazdów. Dopuszczalna masa całkowita CF Electric w wersji 6×2 wynosi 28 t. Układ napędowy VDL E-power zapewnia 210 kW mocy i moment obrotowy 2 000 Nm – identycznie jak ciągnik CF Electric. Układ napędowy jest zasilany akumulatorami o mocy 170 kWh (brutto),  wystarczającej na przejechanie typowej trasy odbioru odpadów. Śmieciarki zwykle wracają do bazy co kilka godzin na rozładunek, gdzie elektryczna ciężarówka może doładować akumulatory do 80% pojemności w zaledwie 30 minut.

Podnośniki do załadunku bocznego i żurawie
HVC działa w Holandii Północnej, w regionach Rijnmond i Flevoland, natomiast ROVA  – w środkowych i wschodnich regionach Holandii. Obie firmy korzystają z pojazdów z załadunkiem bocznym. Miasto Rotterdam i firma Cure w Eindhoven będą używać ciężarówek DAF CF Electric wyposażonych w żuraw do odbioru odpadów ze zbiorników podziemnych.

Testy już trwają od końca 2018 r.

Elektryczne pojazdy DAF CF Electric w układzie 4×2 pracują dla kilku holenderskich firm transportowych, m.in. Peter Appel, Simon Loos i Tinie Manders, a także dla sieci supermarketów Jumbo już od końca 2018 r. Przechodzą wyczerpujące testy terenowe, w ramach których transportują towary do i z miejsc przeznaczenia takich jak supermarkety i centra dystrybucji. Niemiecka firma logistyczna Rhenus używa obecnie dwóch pojazdów CF Electric do regionalnego transportu kontenerowego. Dzięki swojej ekonomice oraz wszechstronności zastosowań praktycznych DAF CF Electric otrzymał w tym roku w Niemczech prestiżową nagrodę „Zielonej Ciężarówki”.

DAF Trucks 6×2 serii CF Electric (fot. DAF Trucks)
DAF Trucks 6×2 serii CF Electric (fot. DAF Trucks)