Kwietniowe targi bauma zgromadziły liczne grono przedstawicieli szeroko rozumianej branży budowlanej. Wśród nich nie mogło zabraknąć producentów pojazdów wykorzystywanych w transporcie nienormatywnym.
Transport maszyn w sektorze rolniczym oznacza załadunek, rozładunek i przewożenie pojazdów kołowych o różnych rozmiarach opon i rozstawach osi. Ponieważ operacje te są często wykonywane kilka razy dziennie, bardzo ważny staje się sprawny i bezpieczny załadunek i rozładunek. O przydatności pojazdu do tego typu zadań decydują często innowacyjne i praktyczne detale.
W ofercie naczep niskopodwoziowych firmy Broshuis znajduje się 2-osiowa rozsuwana naczepa niskopodwoziowa typu AGRI (oznaczenie 2ABD-SL2 AGRI), specjalnie zaprojektowana do przewożenia maszyn rolniczych różnego typu. Pojazd porusza się na sztywnych osiach (Gigant) o nośności 12 t, wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne i hydrauliczny układ skrętu. Odpinana łabędzia wraz z balkonem wsparta jest na dwóch belkach – odległość między nimi wynosi 510 mm, co pozwala na swobodne umieszczenie na pokładzie np. przyczepy z dyszlem. Sztywna belka środkowa (obniżony pokład) o długości 6375 mm i szerokości 950 mm może być wydłużona o 4700 mmw odstępach co 500 mm, minimalny prześwit to . Belka ma wysokość 300 mm, swobodna wysokość utworzonego przez nią pokładu to 400 mm. W tylnej części znajduje się wózek jezdny o długości 2925 mm – wysokość pokładu to 930 mm
Dzięki specjalnej konstrukcji wnęk na koła, na naczepę Broshuis AGRI można załadować maszyny o rozstawie osi od 1480 mm do 2740 mm. Położenie tych wnęk jest płynnie regulowane – mogą one być umieszczone w dowolnym punkcie naczepy, tym samym precyzyjnie dostosowane do rozstawu osi przewożonego pojazdu. Wnęki można również obrócić – zmienia się wtedy ich głębokość, co pozwala na przewożenie pojazdów o mniejszym prześwicie.
Zamiast typowych pierścieni mocujących o wytrzymałości 10 t zastosowano nakrętki M24 pozwalające na mocowanie pierścieni typu RuD. Z boku znajdują się 4 wysuwane wsporniki do rozsuwania pokładu. Techniczne obciążenie siodła to 18 t. Masa własna pojazdu w wersji standardowej wynosi 11,5 t, ładowność pojazdu to 24,5 t.
Opracował: Dariusz Piernikarski