Elektryczny minibus firmy Automet z Sanoka zadebiutował na tegorocznych targach Busworld w Kortrijk (zdjęcia). Prace nad Automet MiniCity Electric rozpoczęły się dwa lata temu i były odpowiedzią na zapytania klientów. Producent wykorzystał nadwozie i podwozie Mercedesa Sprintera – przeróbki były jednak tak duże, że minibus nie może wykorzystywać znaczka Mercedes-Benz.
Co ważne, już w 2018 r. pierwszy elektryczny minibus wyruszy na polskie drogi. Zostanie on dostarczony gminie Wągrowiec. Automet jako jedyna firma złożyła ofertę na dostawę elektrycznego minibusa i wygrała przetarg. Zakupiony autobus będzie wykorzystywany do komunikacji w centrum miasta oraz będzie realizował przewozy osób niepełnosprawnych.
Automet Electric o dmc. 5,5 t jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 150 kW. Pojazd zasilany jest przez baterie litowo-jonowe o pojemności do 90 kWh, co pozwala na uzyskanie zasięgu operacyjnego do 200 km. Minibus może pomieścić 22 osoby (13–19 miejsc siedzących i 3–9 miejsc stojących). Sprawdzi się w małych miastach, na ulicach o małym natężeniu ruchu, w sytuacjach, gdzie duży autobus nie jest konieczny.
Nadwozie minibusa to konstrukcja szkieletowa zbudowana w oparciu o ramę podwozia. Podłużnice ramy wykonano z prostokątnych profili grubościennych z wkomponowanymi fragmentami ramy pojazdu bazowego.
Dodajmy, że firma Automet została założona w 1990 r. przez Józefa Leśniaka. Początkowo był to warsztat mechaniczno-stolarski. Obecnie Automet Group zatrudnia 200 osób i zajmuje się m.in. zabudową autobusów i wykańczaniem ich wnętrz, produkcją foteli samochodowych i linii produkcyjnych. Większa część produkcji Autometu (80%) jest eksportowana. Samochody zabudowane w Sanoku jeżdżą po ulicach Węgier, Słowacji, Słowenii, Francji, Szwecji i Niemiec, a także krajów Bliskiego Wschodu.