
Czy wyznaczanie kierunków w branży jest trudne? Jakie są najważniejsze szanse i zagrożenia?
Wyznaczanie kierunków w branży stawia przedsiębiorstwo przed wieloma trudnymi wyzwaniami, które pod każdym względem należy uznać za pożądane. Dzięki temu firma zarówno u stałych, jak i nowych klientów ma zakotwiczenie jako innowacyjna i mogąca rozwiązywać problemy. Zajmujący się problematyką gospodarczą amerykański profesor Oren Harari powiedział kiedyś: „Światło elektryczne nie pojawiło się w wyniku stałego doskonalenia świec”. Zgodnie z tym stwierdzeniem przed nami staje konieczność poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, aby dzięki nim w najlepszy sposób zaspokajać potrzeby naszych klientów. Do tego niezbędne jest codzienne kreatywne i nietypowe myślenie naszych współpracowników oraz odważne kwestionowanie założeń lub istniejących schematów myślenia.
Na ile w branży naczepowej jesteśmy świadkami przemian tak widocznych w samochodach ciężarowych: chodzi o cyfryzację, łączność i coraz większe znaczenie usług okołoproduktowych? Na ile Krone śledzi te przemiany?
Łączność to obecnie obejmujące wszystko słowo-klucz w teraźniejszości logistycznej, gdy mamy na myśli przyszłe możliwości. Wszystkie podmioty w łańcuchu transportowym są zobowiązane do wzajemnego współdziałania i komunikacji z partnerami. Ten intensywny dialog dzięki partnerstwom i wzajemnym powiązaniom jest obecny w branży logistycznej od lat, jednak dzięki rozwiązaniom cyfrowym pozyskujemy obecnie nową jakość. Codziennie zadajemy sobie pytanie, jak możemy sprawić, aby nasze portfolio naczepowe stało się jeszcze bardziej efektywne.
Mamy przy tym na myśli nie tylko technologię środków transportu, ale zawsze całość procesów realizowanych przez naszych klientów. Telematyka odgrywa tu decydującą rolę. Systemy takie jak rejestratory temperatury czy nasz system nadzorujący otwarcie drzwi Door Protect są rozwiązaniami już sprawdzonymi. Na IAA przedstawiliśmy inne rozwiązania, jak na przykład system telematyczny Telematics Smart Collect oraz inteligentny system monitoringu przestrzeni ładunkowej. Gdybyśmy chcieli nieco przesadzić, można by powiedzieć, że po biurze bez papieru nadchodzi naczepa bez papieru. Komunikacja, wymiana informacji między spedytorem, kierowcą i dyspozytorem może odbywać się za pośrednictwem sieci WLAN – to istotnie upraszcza procesy. Ważna dokumentacja, taka jak dokumenty przewozowe, świadectwa, dokumenty dotyczące warunków przechowywania czy inne informacje są dostępne w postaci cyfrowej. W przypadku uszkodzenia możliwy staje się na przykład bezpośredni dostęp do katalogów części zamiennych. W tym kontekście pracujemy nad stałą ekspansją naszych możliwości obsługowych w ramach Krone Service Welt (czyli Świat Serwisu Krone – przyp. red.).
Serdecznie dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Dariusz Piernikarski