Przyszłość transportu według Boscha

Komponenty układu i moduły mogą być łączone w różnych kombinacjach, aby spełnić specyficzne wymagania producenta silnika. Układ obejmuje smarowane olejem i paliwem pompy wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze dla różnych instalacji, a także zoptymalizowane kolektory paliwa i sterowniki nowej generacji.

Zelektryfikowany napęd
Inżynierowie Boscha opracowali równoległy system hybrydowy o mocy 120 kW do ciężkich pojazdów użytkowych. Pozwala on na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 6%. Może być stosowany w pojazdach o dmc. od 26 do 40 t, jak również w zastosowaniach poza drogami publicznymi. Napęd elektryczny jest zintegrowany z układem przeniesienia napędu (oszczędność miejsca) pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, dzięki czemu nie jest potrzebna dodatkowa przekładnia. System może wspomagać silnik spalinowy, odzyskiwać energię, pozwala na jazdę wybiegiem, jak również na jazdę elektryczną. Z systemem można zintegrować funkcję start-stop, co daje kolejne możliwości oszczędności paliwa, zwłaszcza w ruchu miejskim.
Dzięki większej mocy system hybrydowy Bosch do lekkich pojazdów ciężarowych działający z napięciem 48 V lepiej wykorzystuje odzyskaną energię niż aplikacje oparte na konwencjonalnym poziomie napięcia. Ponadto możliwa jest jazda wybiegiem i tym samym oszczędzanie paliwa. Jako zamiennik dla tradycyjnego generatora napędzanego paskiem 48-woltowa maszyna systemu rekuperacji (boost recuperation machine, BRM) pozwala na komfortowe uruchamianie silnika. Rozrusznik-generator z napędem pasowym daje się łatwo zintegrować z istniejącym układem napędowym. Maszyna BRM, jako generator o wysokiej sprawności, przetwarza energię hamowania w energię elektryczną, która może być następnie wykorzystywana przez inne odbiorniki energii elektrycznej lub do wspomagania momentu obrotowego (funkcja boost).
Kluczową rolę w redukcji zużycia paliwa i niższej emisji spalin odgrywa też turbodoładowanie. Oprócz zmniejszenia tarcia i zwiększenia sprawności termodynamicznej za pomocą zoptymalizowanych komponentów firma Bosch Mahle Turbo Systems (BMTS) pracuje nad rozwojem turbosprężarek o zmiennej geometrii (VTG) dla silników pojazdów użytkowych. Nacisk w rozwijaniu konstrukcji jest przede wszystkim położony na osiągnięcie wysokiego stopnia sprawności termodynamicznej w całym zakresie regulacji geometrii dolotu i na poprawę solidności wykonania całego układu.

System common rail do pojazdów użytkowych opracowany przez Boscha pomaga spełnić obecne i przyszłe wymagania dotyczące jazdy po drodze, jak i zastosowań pozadrogowych (fot. Bosch)
System common rail do pojazdów użytkowych opracowany przez Boscha pomaga spełnić obecne
i przyszłe wymagania dotyczące jazdy po drodze, jak i zastosowań pozadrogowych (fot. Bosch)

Elektrycznie na budowie
Napęd elektryczny to nie tylko przyszłość pojazdów samochodowych – to również przyszłość maszyn stosowanych poza drogami publicznymi. Bosch oferuje nie tylko różne komponenty do elektrycznych napędów, ale również kompletny układ napędowy do zastosowań pozadrogowych. System ten jest odpowiednio połączony z akumulatorem energii i może być wykorzystany do napędu różnych odbiorników, nie tylko w układzie napędowym pojazdu. Ponieważ wymagana przestrzeń montażowa oraz interfejsy są podobne do układów hybrydowych szeregowych opartych na układach hydrostatycznych, można je stosować przy niewielkich kosztach dodatkowych.
Systemy WHR (tzw. system waste-heat recovery, WHR) pozwalają odzyskać energię z ciepła odprowadzanego przez spaliny w układzie wydechowym. Obecnie większość energii pierwotnej powstającej w jednostce napędowej jest tracona. Część tej energii można odzyskać przy wykorzystaniu cyklu termicznego zasilanego parą wodną. System ten zmniejsza zużycie paliwa w pojazdach użytkowych nawet o 4%.

Opracowała Renata Pawliszko