Przyszłość transportu według Boscha

Do autobusów Bosch przygotował nowe systemy infotainment (informacyjno-rozrywkowe), które dają kierowcom autobusów możliwość importowania do systemu różnego rodzaju treści multimedialnych przez szeroką gamę interfejsów, a następnie odtwarzanie ich na monitorach. Z kolei rozrywkę każdemu pasażerowi z osobna zapewnić może Coach Media Router. System ten umożliwia zarówno dostęp do wi-fi, jak i funkcję przesyłania strumieniowego filmów, muzyki i czasopism.

Jazda zautomatyzowana
Firma Bosch jest bardzo zaangażowana w rozwój jazdy wspomaganej i zautomatyzowanej. Producent zaprezentował w Hanowerze VisionX – koncepcyjny samochód przyszłości, który wykorzystuje nowatorskie rozwiązania technologiczne oraz informacje z sieci w celu zapewnienia bezpieczniejszej i bardziej oszczędnej jazdy. O koncepcji tej napiszemy więcej w jednym z kolejnych wydań „Samochodów Specjalnych”.

Kamera wielofunkcyjna MPC 2.5 zaprojektowana specjalnie do pojazdów użytkowych precyzyjnie lokalizuje obiekty znajdujące się w otoczeniu pojazdu (fot. Bosch)
Kamera wielofunkcyjna MPC 2.5 zaprojektowana specjalnie do pojazdów użytkowych precyzyjnie lokalizuje obiekty znajdujące się w otoczeniu pojazdu (fot. Bosch)

W tym numerze skupimy się na przedstawieniu urządzeń, dzięki którym możliwa jest jazda wspomagana i zautomatyzowana. Bardzo ważne w tym zakresie są przeróżne kamery i czujniki. Jednym z nich jest kamera wielofunkcyjna MPC 2.5 zaprojektowana specjalnie do pojazdów użytkowych. Jej zintegrowany system przetwarzania obrazu precyzyjnie identyfikuje, klasyfikuje i lokalizuje obiekty znajdujące się w otoczeniu pojazdu. Kamera umożliwia realizowanie szeregu funkcji wspomagających pracę kierowcy, m.in. predykcyjnego systemu hamowania awaryjnego (obowiązkowy w całej UE od jesieni 2015 r. we wszystkich samochodach ciężarowych o dmc. > 8 t). Kamera ta rozpoznaje również znaki drogowe i wyświetla je na ekranie w zestawie wskaźników, a także jest niezbędna w różnych typach asystentów pasa ruchu, np. w przypadku systemu LDW (Lane Departure Warning).

Tylny czujnik radarowy średniego zasięgu (MRR rear) umożliwia kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych monitorowanie tzw. martwego pola z boku i po skosie z tyłu pojazdu (fot. Bosch)
Tylny czujnik radarowy średniego zasięgu (MRR rear) umożliwia kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych monitorowanie tzw. martwego pola z boku i po skosie z tyłu pojazdu (fot. Bosch)

Innym produktem jest przedni czujnik radarowy średniego zasięgu (MRR front) przeznaczony do lekkich pojazdów ciężarowych. Czujnik ten wysyła fale modulowane częstotliwością w zakresie 76–77 GHz, dzięki czemu precyzyjnie wykrywa obiekty przed pojazdem, określa ich szybkość, jak również zmianę położenia względem własnego pojazdu. Na bazie MRR front Bosch może realizować funkcje wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat ACC i predykcyjny system hamowania awaryjnego.

W ofercie dostępny jest też tylny czujnik radarowy średniego zasięgu (MRR rear). Pozwala on kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych monitorować tzw. martwe pola z boku i po skosie z tyłu pojazdu. Dwa czujniki umieszczone są na obu końcach tylnego zderzaka.