Przyszłość transportu według Boscha

Bosch Servotwin poprawia efektywność i komfort jazdy w ciężkich pojazdach użytkowych (fot. Bosch)
Bosch Servotwin poprawia efektywność i komfort jazdy w ciężkich pojazdach użytkowych (fot. Bosch)

Na targach Bosch zaprezentował również kompaktową wideokamerę stereo (stereo-video camera, SVC), która stanowi pojedynczy czujnik dla wielu systemów wspomagania kierowcy w lekkich pojazdach użytkowych. Rejestruje ona otoczenie i wolne miejsce przed pojazdem w trzech wymiarach, zapewniając widok 3D, który rozciąga się na ponad 50 m. Oba bardzo czułe czujniki obrazu rozpoznają kolory i mają rozdzielczość 1280×960 pikseli. Kamera wspomaga systemy automatycznego hamowania awaryjnego. SVC przekazuje również informacje potrzebne do inteligentnego sterowania reflektorami, ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu, a także działania asystenta utrzymywania pasa lub prowadzenia po pasie oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych.
Z kolei system kamer bliskiego zasięgu Boscha umożliwia kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych parkowanie i manewrowanie bez kolizji. Kamera cofania zapewnia kierowcy wierny obraz bezpośredniego otoczenia. Cztery kamery bliskiego zasięgu stanowią razem podstawę dla systemu multikamer. Są one zainstalowane po jednej z przodu, z tyłu i w każdym z dwóch lusterek bocznych. Z kątem widzenia 192° każda rejestruje całe otoczenie pojazdu. Dzięki specjalnej technologii wizualizacji urządzenie zapewnia wyświetlanie obrazu w 3D.
Miejsce wokół pojazdu ciężarowego mogą „obserwować” też stworzone przez Boscha czujniki ultradźwiękowe, śledzące otoczenie pojazdu w odległości do czterech metrów. W ten sposób kierowca może dostrzec ewentualne przeszkody i określić np. w trakcie manewrów pojazdu stale zmieniającą się odległość od tych przeszkód. Informacje z tych czujników przekazywane są do systemów wspomagania parkowania.

Układy kierownicze
Rozwiązania w zakresie układów kierowniczych to kolejne produkty zaprezentowane przez Boscha w Hanowerze. Elektrohydrauliczny układ kierowniczy Servotwin zapewnia wspomaganie zależne od prędkości jazdy, z aktywnym powrotem koła kierownicy i pozwala zaoszczędzić paliwo w porównaniu z układami wyłącznie hydraulicznymi. Servotwin tłumi skutecznie drgania i zapewnia kierowcy dobry kontakt z jezdnią. Dzięki elektronicznemu interfejsowi układ kierowniczy jest jednocześnie podstawą dla funkcji wspomagania kierowcy, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu lub kompensacja podmuchów bocznych.
Z kolei elektrohydrauliczny układ skrętu osi tylnej eRAS (electric Rear Axle Steering System) pozwala w pojazdach ciężarowych z trzema lub więcej osiami skręcać dodatkowo oś tylną, wleczoną lub pchaną. W ten sposób promień skrętu staje się mniejszy i zmniejsza się zużycie opon. Układ eRAS składa się z dwóch podzespołów: siłownika z czujnikiem przemieszczenia i systemem zaworów oraz jednostki napędowej. Na podstawie sygnału o kącie skrętu kół osi przedniej, transmitowanego magistralą CAN, układ kierowniczy określa optymalny kąt skrętu dla osi tylnej.

Elektrohydrauliczny układ skrętu osi tylnej eRAS (electric Rear Axle Steering System) pozwala dodatkowo skręcać oś tylną, wleczoną lub pchaną w pojazdach ciężarowych z trzema lub więcej osiami (fot. Bosch)
Elektrohydrauliczny układ skrętu osi tylnej eRAS (electric Rear Axle Steering System) pozwala dodatkowo skręcać oś tylną, wleczoną lub pchaną w pojazdach ciężarowych z trzema lub więcej osiami (fot. Bosch)

Innowacje dla Diesla
Bosch od lat wprowadza liczne innowacje, które zwiększają efektywność silników Diesla w pojazdach użytkowych. Jednymi z najważniejszych są wtrysk common rail oraz system oczyszczania spalin Denoxtronic. Bosch uważa, że silnik Diesla nadal będzie filarem ciężkiego transportu samochodowego, a dzięki technologiom Boscha może stać się jeszcze bardziej ekonomiczny. Ma się to stać za pomocą zelektryfikowanego osprzętu, takiego jak pompy cieczy chłodzącej i hydrauliczne. Ważną rolę odgrywać będzie też hybrydyzacja, czyli możliwość włączenia silnika elektrycznego w układ napędowy, co pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa pojazdów ciężarowych nawet o 6%. Zaawansowany układ wtryskowy common rail Boscha nadaje się do silników o pojemności od 4 do 17 l i mocy wynoszącej do 635 kW (864 KM) w segmencie pojazdów samochodowych oraz do 850 kW (1156 KM) w segmencie pojazdów do użytkowania poza drogami publicznymi.