Mobilność przyszłości – Automechanika 2018

Na stoisku ZF Aftermarket pokazano e.GO Mover – pierwszy elektryczny pojazd wyposażony w systemy ZF, który pokazuje działanie autonomicznej koncepcji mobilności dla miast (przewóz osób i towarów) i jest gotowy do produkcji seryjnej (fot. K.Biskupska)

W dniach 11−15 września 2018r. w centrum wystawienniczym we Frankfurcie nad Menem odbyła się 25. edycja międzynarodowych targów techniki motoryzacyjnej Automechanika – najważniejszej i największej imprezy branżowej tego typu, gromadzącej wystawców związanych głównie z rynkiem części zamiennych i wyposażenia warsztatowego.

Na odbywających się w cyklu dwuletnim targach swoją ofertę zaprezentowała rekordowo duża liczba wystawców – ponad 5000 (więcej niż w 2016 r. – 4843), zajmując powierzchnię ok. 315 tys. m2. Z Polski przyjechało 185 wystawców – o 19 firm więcej niż w edycji z 2016 r. Targi odwiedziło 136 tys. osób ze 181 krajów, z czego ok. 63% stanowili goście z zagranicy. Warto podkreślić, że z Polski było aż 3427 osób. Dla ułatwienia znalezienia polskich wystawców po raz pierwszy przygotowany został anglojęzyczny katalog on-line „Exhibitors from Poland”. Połączony został z aplikacją dostępną na wszystkie urządzenia mobilne. Zamysłem pomysłodawcy i wykonawcy, Urszuli Kałużnej, redaktor naczelnej exspace.pl, było ułatwienie odwiedzającym z zagranicy zlokalizowania polskich firm.

Polska firma Fristom zaprezentowała swój najnowszy produkt – 7-funkcyjną, hybrydową, tylną lampę zespoloną Kingpoint FT-500, która pozwala na użycie obu rodzajów źródeł światła – paneli ledowych lub żarówkowych (fot. K.Biskupska)

Ofertę wystawienniczą podzielono na grupy tematyczne, były to m.in.: części zamienne i podzespoły, wyposażenie warsztatów samochodowych, akcesoria, oprogramowanie komputerowe oraz systemy mobilne, wyposażenie myjni, sprzęt i materiały do obsługi klimatyzacji samochodowej, infrastruktura oraz stacje ładowania pojazdów elektrycznych, elektroniczne części zamienne, zarządzanie i rozwiązania cyfrowe, elektromobilność i alternatywne źródła napędu oraz systemy bezpieczeństwa.

W myśl tegorocznego hasła „Get more − be part of it” Schaeffler wraz ze swoimi markami Luk, INA, FAG zabrał odwiedzających w podróż do warsztatu przyszłości. Przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości zaprezentowano kluczowe rozwiązania dla systemu przeniesienia napędu, silnika i podwozia. Na stoisku eksperci techniczni zademonstrowali na żywo, w jaki sposób za pomocą okularów VR przeprowadzić wymianę dwumasowego koła zamachowego i łańcucha rozrządu. Także w przypadku marki REPXPERT Schaeffler skupił się na rozwiązaniach przyszłości. Na stanowisku za pomocą tabletów można było łączyć się z portalem REPXPERT, gdzie użytkownik mógł w łatwy i szybki sposób znaleźć odpowiednie części zamienne i uzyskać wsparcie w zakresie profesjonalnej naprawy (fot. K.Biskupska)

Po raz pierwszy w tym roku obecni byli wystawcy z branży oponiarskiej, a to za sprawą współpracy, jaką organizatorzy Automechaniki nawiązali z Messe Essen, administratorem targów oponiarskich Reifen. O tej decyzji, na mocy której wszystkie wydarzenia pod marką Automechaniki będą od 2018 r. wzbogacone o nową sekcję produktową (opony), głośno mówiło się podczas targów. Ostatecznie przeniesienie marki targów Reifen z Essen do Frankfurtu nie przyniosło spodziewanych efektów. Z powodu braku wspólnych działań z niemieckim związkiem oponiarskim 90% wystawców targów Reifen podjęła decyzję o udziale w odbywających się na przełomie maja i czerwca br. targach oponiarskich w Kolonii.
Dla odwiedzających targi we Frankfurcie przygotowano wiele pokazów tematycznych, m.in. demonstrację działania systemu kontroli ciśnienia w oponach, ustawiania geometrii kół, badania luzu przegubów, badania hamulców, regulacji reflektorów oraz zasady prawidłowego przechowywania opon czy ich profesjonalnej naprawy. Wszystko przy użyciu nowoczesnego sprzętu działającego w sieci.

Innovation Award
Tradycyjnie już podczas targów przyznano nagrodę Automechnika Innovation Award za najbardziej innowacyjne technologicznie produkty i rozwiązania w branży części zamiennych. Spośród 120 zgłoszonych nominacji jury złożone z 8 ekspertów branży motoryzacyjnej wyłoniło 10 zwycięzców. Warto podkreślić, że w tym roku po raz pierwszy przyznano nagrodę w osobnej kategorii trucks za innowacje w sektorze ciężarowym. Przypadła firmie Knorr-Bremse za Electronic Air Control (EAC), który zapewnia inteligentne sterowanie powietrzem w układzie pneumatycznym pojazdu. Produkt ten otrzymał również nagrodę w konkursie Green Award – jako najbardziej innowacyjny wśród wszystkich zgłoszeń. Ponadto warto wyróżnić nagrodzoną w kategorii części zamienne firmę FIAMM za nową serię akumulatorów powerCUBE do pojazdów użytkowych oraz firmę PE Data, która w kategorii oprogramowanie komputerowe oraz systemy mobilne otrzymała nagrodę za QR.VIN – usługę zamawiania części zamiennych za pomocą odczytu kodu QR z naklejanych na pojazd użytkowy specjalnie wcześniej przygotowanych etykiet.

Nagroda Innovation Award w kategroii Truck Products & Services przypadła firmie Knorr Bremse za system elektronicznego sterowania układem pneumatycznym Electronic Air Control (EAC). Po raz pierwszy w tym rozwiązaniu obsługiwany elektronicznie hamulec postojowy został zintegrowany z systemem EAC. System ten steruje napełnianiem układu hamulcowego i obwodów dodatkowych oraz m.in. zapewnia oszczędność w zużyciu paliwa dzięki inteligentnemu sterowaniu kompresorem (fot. K.Biskupska)

Truck competence
Organizatorzy targów tradycyjnie już duży nacisk położyli na zaprezentowanie wystawców oferujących produkty przeznaczone do pojazdów użytkowych. Ponad 1000 stoisk tych producentów oznaczonych zostało tablicami „Truck Competence”, a dla zwiedzających – właścicieli i pracowników warsztatów, hurtowników oraz menedżerów zarządzających flotami i firmami transportowymi – przygotowano specjalny tematyczny katalog targowy. Zorganizowane zostało sympozjum „Trendy w obsłudze pojazdów użytkowych”, podczas którego głównie zgłębiano to, jak technologia cyfrowa zmienia działalność warsztatów ciężarowych i jakie przynosi korzyści oraz możliwości wykorzystania Augmented Reality (rozszerzonej rzeczywistości, AR) i aplikacji do szkoleń personelu warsztatów. Wystąpienia podczas sympozjum mieli eksperci branżowi, przedstawiciele firm, m.in. Schmitz Cargobull, Mercedes-Benz, ZF, Continental i Bosch.

Jost, producent komponentów do samochodów ciężarowych i przyczep, przedstawił swoje produkty i usługi ze szczególnym naciskiem na prezentację nowej wyszukiwarki części Part Finder dostępnej on-line. To narzędzie – dostępne również w języku polskim – ułatwia warsztatom, dealerom części i klientom wyszukiwanie oryginalnych części zamiennych DCA i osi do naczep Jost. Na zdjęciu – oś naczepowa DCA Airmaster (fot. K.Biskupska)

Stare nowe trendy targowe
Zautomatyzowana jazda i prezentowane przez wielu wystawców nowości z tego zakresu to trend, który mocno wpisał się już w tematykę targów. Zarówno ZF, Bosch, jak i Knorr-Bremse opracowały systemy sterowania, które nie tylko rozpoznają teren, ale których automatyczna analiza i podejmowane działania umożliwiają w pełni zautomatyzowaną jazdę pojazdów użytkowych. Kolejnym istotnym wątkiem tematycznym jest łączność sieciowa i cyfrowa komunikacja między pojazdami, sygnalizacją świetlną, znakami drogowymi i innymi użytkownikami dróg – w realizacji tej wizji bezwypadkowego ruchu drogowego firma Bosch jest niewątpliwie jednym z liderów.

Kolejnym trendem – również dla samochodów dostawczych, ciężarówek i autobusów – są napędy elektryczne. W przypadku pojazdów użytkowych elektryfikacja jest szczególnie przydatna do użytku w mieście, gdyż pojazdy elektryczne to transport lokalny wolny od emisji i hałasu, tak uciążliwych dla mieszkańców.

Zamiana konwencjonalnego napędu na napęd elektryczny, która już ma miejsce w wielu miastach, to również wyzwanie dla serwisów i warsztatów, które powinny być przygotowane i wyposażone w odpowiednie narzędzia i umiejętności. Firma BPW, producent osi, zaprezentowała nową elektryczną oś napędową przeznaczoną do pojazdów dystrybucyjnych o 7,5 t dmc. Według BPW zaproponowany układ napędowy, który składa się z silnika elektrycznego, skrzyni biegów i akumulatora litowo-jonowego o pojemności 40−80 kWh, umożliwia zasięg do 100 km.

Na stoisku ZF Aftermarket (przypomnijmy, że integracja ZF Services i TRW Aftermarket nastąpiła 18 miesięcy temu) odbyła się m.in. światowa premiera Electric Blue – nowej generacji klocków hamulcowych obniżających poziom hałasu w pojeździe elektrycznym. Przedstawiono też znaną już klientom platformę telematyczną Openmatics, skierowaną do firm zarządzających flotami autobusów i pojazdów użytkowych (fot. K.Biskupska)

Praca w warsztacie przyszłości
Wystawcy prezentowali rozwiązania przyszłości, które sprawią, że działanie warsztatów będzie jeszcze bardziej wydajne (np. Bosch Connected Repair – inteligentne połączenie sieciowe urządzeń diagnostycznych w warsztatach) oraz usługi dla warsztatów i partnerów biznesowych, np. dotyczące regeneracji komponentów, szkoleń i koncepcji warsztatów. Nie zaskakiwały informacje o wdrażanych strategiach cyfrowych, m.in. nowych funkcjonalnych portalach i interaktywnych stronach internetowych firm, umożliwiających e-katalogowanie produktów oraz pomagających w wyszukiwaniu części (dopasowanie części według numeru VIN lub numeru rejestracyjnego pojazdu).

Prezentowano aplikacje na smartfony i tablety do szkoleń i instruktażu w zakresie serwisu i napraw pojazdów ciężarowych, a także do zamawiania części zamiennych on-line. Odwiedzający mogli też zapoznać się z usługami telematycznymi do zarządzania flotami pojazdów użytkowych, dzięki którym możliwa jest zdalna diagnostyka i monitorowanie technicznych parametrów pojazdów i ładunków. Prezentowane były systemy pozwalające operatorom flot na wczesne wykrycie usterek systemu pokładowego oraz optymalizację harmonogramów obsług samochodu, a także technologie poprawiające bezpieczeństwo, efektywność i łączność pojazdów użytkowych.

Kolejna edycja targów Automechanika Frankfurt odbędzie się w dniach 8–12 września 2020 r.

Autor i zdjęcia: Katarzyna Biskupska

Tradycyjnie jak podczas każdej edycji targów przeprowadzana jest kampania pod hasłem „Frankfurckie targi przeciwko podrabianym produktom” – jest to inicjatywa na rzecz ochrony praw autorskich wystawców targowych. Według danych organizatorów „podróbki” stanowią około 6% światowego handlu i generują wielomilionowe straty w firmach produkujących oryginalne produkty. Na zdjęciu produkt oryginalny i podróbka (fot. K.Biskupska)
Firma TMD Friction zaprezentowała nową w Europie markę klocków i tarcz hamulcowych Nisshinbo, przeznaczoną do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych produkowanych w krajach azjatyckich. Na stoisku prezentowano również popularne na aftermarkecie marki, jak Textar oraz Don (zdjęcie) – specjalizujące się w pojazdach użytkowych (fot. K.Biskupska)
Rozszerzona Rzeczywistość – AR – cyfrowo uzupełnia rzeczywistość o przydatne dodatkowe informacje, takie jak materiały wideo, zdjęcia i objaśnienia. Bosch opracował rozwiązanie AR, które otwiera nowe możliwości dla sektora szkoleniowego, np. dla pracowników warsztatów. To kolejna oszczędność czasu – średnio o 15%. Za to nowe podejście do organizacji szkoleń warsztatowych Bosch otrzymał w tym roku nagrodę Automechanika Innovation Award 2018 (fot. K.Biskupska)
Na stoisku Waeco prezentowano wyposażenie warsztatowe do obsługi klimatyzacji, a wśród nich m.in. ASC 7400G – stację do serwisowania klimatyzacji na dwutlenek węgla (CO2). Kluczowym elementem bezpieczeństwa użytkowania tego modelu jest automatyczna kontrola powietrza w pomieszczeniu warsztatu. Jeśli zmierzone wartości przekraczają dopuszczalne wartości o maksymalnie 2%, jednostka serwisowa klimatyzacji wyłączy się automatycznie (fot. K.Biskupska)
Firma Highway International (reprezentująca część koncernu AVA Quality Cooling) pokazała m.in. chłodnice firmy TitanX przeznaczone na pierwszy montaż do samochodów ciężarowych (zdjęcie) oraz inne produkty o szerokim zastosowaniu w samochodach ciężarowych, m.in. układy recyrkulacji spalin (EGR), zbiorniki wyrównawcze, sprzęgła wiskotyczne czy kondensatory, a także ofertę do pojazdów off-road (fot. K.Biskupska)