Powstaje nowy gracz na rynku pojazdów szynowych

Na zdjęciu od lewej: Solange Olszewska - właścicielka i prezes zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A. i Peter Spuhler - prezes zarządu i właściciel firmy Stadler

1 stycznia 2017 r. firmy Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler powołają spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która w zakładzie w Środzie Wielkopolskiej będzie produkować i lakierować pudła tramwajów.

Montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie w zakładach Solarisa w Wielkopolsce oraz w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. Spółka Solaris Tram planuje zwiększenie wydajności dlatego też obecna powierzchnia produkcyjna w Środzie Wielkopolskiej zostanie podwojona. Oznacza to nie tylko utrzymanie istniejących, ale także utworzenie nowych miejsc pracy. Solaris wnosi do spółki joint venture całą swoją wiedzę, doświadczenie i kompetencje w obszarze pojazdów szynowych – zarządzanie, zespół inżynierów, sprzedaż, zakupy oraz serwis posprzedażowy.

W przetargach na dostawę tramwajów dla Krakowa i Poznania Solaris i Stadler wystąpiły już jako konsorcjum. Obie strony nowej spółki joint venture będą wspólnie składać oferty w kolejnych przetargach.
Utworzenie przedsięwzięcia joint venture wzmocni pozycję obu firm na rynku – zarówno w Polsce, jak i w Europie. W przyszłości tramwaje Solarisa będzie można spotkać w wielu kolejnych europejskich miastach. Dla Stadlera krok ten stanowi możliwość rozszerzenia dotychczasowej owocnej działalności w Polsce i dalszego umacniania swojej pozycji. Przedsiębiorstwa zyskają również na wzajemnym dzieleniu się wiedzą technologiczną.

Przypomnijmy firma Solaris to czołowy europejski producent autobusów, trolejbusów i tramwajów, obecna rynku pojazdów szynowych od 2009 r. Dostarczyła tramwaje do Poznania i Olsztyna oraz do Jeny i Brunszwiku w Niemczech, a obecnie realizuje kontrakt na dostawę 41 tramwajów do niemieckiego Lipska. Stadler Polska natomiast od 10 lat jest jednym z wiodących producentów i największym eksporterem pojazdów szynowych w Polsce. Do końca listopada br. zakład w Siedlcach wyprodukował 320 pociągów, będących w eksploatacji w wielu krajach europejskich.