International Truck of the Year (IToY), to najstarszy i zarazem najbardziej prestiżowy konkurs w którym udział biorą ciężarówki. Tym artykułem rozpoczynamy cykl poświęcony prezentacji laureatów wszystkich jego edycji.
Autorem pomysłu na konkurs, którego celem miał być wybór najlepszej ciężarówki roku był brytyjski dziennikarz Patrick M. Kennett. Jedynym podobnym przedsięwzięciem był wówczas konkurs o tytuł Car of the Year, ale ten organizowany od 1964 r. plebiscyt ograniczał się wyłącznie do samochodów osobowych. Idea organizacji nowego plebiscytu spodobała się wydawcy popularnego na wyspach magazynu „Truck” – Adrew Franklowi. Pierwsza edycja konkursu który miał wyłonić najlepszą ciężarówkę roku nosiła nazwę „Lorry of the Year 1977” (rok później zmieniono jego nazwę na obowiązującą do dziś – International Truck of the Year). Jurorami plebiscytu oprócz Patricka M. Kennetta, byli dziennikarze motoryzacyjni z Niemiec, Holandii, Danii, Belgii i Szwecji.
Komisja konkursowa pierwsze miejsce i tytuł „Lorry of the Year 1977” przyznała brytyjskiej ciężarówce Seddon Atkinson 200. Pojazd co prawda nie był nowością – debiutował na rynku już dwa lata wcześniej, ale jurorzy docenili samochód za nowoczesny design i rozwiązania konstrukcyjne. Seddon Atkinson serii 200 na tle ówczesnych brytyjskich ciężarówek średniej ładowności prezentował się bardzo korzystnie. W odróżnieniu od konkurentów oferowanych przez Forda i Leylanda, Seddon Atkinson miał nowoczesną mocno przeszkloną kabinę o modnym „pudełkowatym” kształcie (podobną kabinę miał MAN 280, który zwyciężył rok później). Nisko umieszczony stopień wejściowy i podłoga kabiny były ważnymi atutami w dystrybucji i zastosowaniach komunalnych. Do zalet serii 200 zaliczyć także należy odchylaną kabinę – co w ówczesnych ciężarówkach nie należało jeszcze do standardu. W porównaniu do poprzednich modeli tej marki, w nowej ciężarówce znacznie zredukowano poziom hałasu w kabinie. Było to zasługą zarówno nowych materiałów wygłuszeniowych, jak i silnika amerykańskiej firmy International (do której od 1974 r. należał Seddon Atkinson). Poza rodzimą Anglią, i sąsiednią Szkocją i Irlandią, nagrodzona ciężarówka nie znalazła zbyt wielu klientów. Niewielka liczba tych pojazdów – głównie ze specjalistycznymi komunalnymi zabudowami – trafiła do Australii, Nowej Zelandii i Hong Kongu. Ogółem w latach 1975–1982 wyprodukowano 5,7 tys. egzemplarzy serii 200.
Na początku lat 80-tych amerykański International Harvester sprzedał firmę Seddon Atkinson hiszpańskiemu koncernowi ENASA – producentowi ciężarówek Pegaso (marka Seddon Atkinson została utrzymana). W 1990 r. właścicielem ENASA-y zostało IVECO, które przejęło zakłady produkcyjne i sieć dealerską Seddon Atkinson. Od tego czasu na wyspach brytyjskich równolegle sprzedawane są pojazdy obu marek, przy czym ciężarówki Seddon Atkinson bazują na nieznacznie zmodyfikowanych modelach IVECO (zmienione są m.in. przednie atrapy). Ciężarówki marki Seddon Atkinson nie są obecnie produkowane w wersji „kontynentalnej” z kierownicą po lewej stronie.
Autor: Marek Rutka