Konkursowi zwycięzcy roku 2016

Międzynarodowy Pick-up Roku

Międzynarodowy Pick-up Roku 2016, czyli Nissan NP300 Navara (fot: Nissan)
Międzynarodowy Pick-up Roku 2016, czyli Nissan NP300 Navara (fot. Nissan)

Nowy Nissan NP300 Navara uzyskał tytuł Międzynarodowego Pick-upa Roku 2016. Wprowadzany właśnie na rynek pick-up Nissana, zdobywając w ocenie jury 80 punktów, pokonał takich rywali, jak Mitsubishi L200 (47 punktów) i Ford Ranger (39 punktów). W ramach plebiscytu nowy NP300 Navara przeszedł rygorystyczne testy, w trakcie których oceniano jego sprawność terenową, osiągi oraz stosunek wartości do ceny. Pick-upy testowano także pod względem przydatności jako narzędzie pracy, porównując m.in. ich parametry uciągu.

Jurorzy docenili model NP300 Navara za doskonale prezentujące się nadwozie i wnętrze, znakomite właściwości jezdne na drogach utwardzonych, sprawność terenową, mocny silnik (2.3 dCi) oraz dużą ładowność. Ta prestiżowa nagroda uświetniła 80-lecie obecności Nissana w segmencie pick-upów. Rygorystyczne testy, przeprowadzone przez jurorów plebiscytu, potwierdziły solidność i innowacyjność nowego NP300 Navara – powiedział Philippe Guérin-Boutaud, wiceprezes Nissana i dyrektor działu samochodów użytkowych.

Nowy NP300 Navara oferuje komfort jazdy i kulturę pracy na miarę crossovera przy jednoczesnym utrzymaniu wyjątkowej sprawności terenowej, wytrzymałości i ładowności, z których słynęła Navara poprzedniej generacji. Nissan jest dobrze znany europejskim klientom jako producent wytrzymałych i mocnych samochodów terenowych oraz crossoverów. Nowy NP300 Navara łączy w sobie największe atuty tych dwóch segmentów. To przełomowy pick-up – solidny jak samochód terenowy oraz elegancki i oszczędny jak crossover – komentował Ponz Pandikuthira, dyrektor działu samochodów użytkowych w Nissan Europe. – Tytuł Międzynarodowego Pick-upa Roku przyznany przez jury złożone z najbardziej doświadczonych europejskich dziennikarzy zajmujących się tematyką samochodów użytkowych to prawdziwy zaszczyt dla firmy. Dziękujemy jurorom za tę nagrodę i mocną rekomendację dla nowego i znakomitego produktu, jakim jest nowy Nissan NP300 Navara.

W solidnej konstrukcji podwozia samochodu wprowadzono wiele nowych rozwiązań, w tym m.in. 5-drążkowe zawieszenie tylne w wersji Double Cab, znacznie poprawiające komfort jazdy. Liczne technologie pokładowe – w tym system kamer 360° (AVM) i system automatycznego hamowania awaryjnego (FEB) – sprawiają, że samochód jest funkcjonalny i przyjemnie się prowadzi.

Produkcja nowego Nissana NP300 Navara rozpoczęła się w listopadzie tego roku w fabryce w Barcelonie. Samochód będzie dostępny w salonach sprzedaży w całej Europie od stycznia 2016 r.

Międzynarodowy Autokar Roku

Autokar Iveco Magelys Pro zdobył tytuł International Coach of the Year 2016 (fot: Iveco)
Autokar Iveco Magelys Pro zdobył tytuł International Coach of the Year 2016 (fot. Iveco)

Nagrody International Bus of the Year i International Coach of the Year przyznawane są co dwa lata przez dziennikarzy reprezentujących europejskie wydawnictwa branżowe. Biorący udział w konkursie dziennikarze zwracają uwagę zarówno na praktyczną stronę, jak i ogólną koncepcję pojazdów. W tym roku 22-osobowe jury doceniło autokar Iveco Magelys Pro, który zdobył tytuł International Coach of the Year 2016. Doceniono szczególnie innowacyjne rozwiązania zastosowane w nowym modelu, daleko wykraczające poza «srebrny uśmiech» (będący charakterystycznym elementem stylistycznym nowych autobusów Iveco), a także wysiłki producenta zmierzające do optymalizacji efektywności kosztowej autobusu przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego komfortu.

Konkurentami w walce o tegoroczny tytuł w czasie Coach Euro Test, które odbyły się w połowie czerwca w bułgarskim Plovdiv, były następujące modele: Neoplan Skyliner, Setra S 516 HDH, Sunsundegui SC7, Temsa HD12 i VDL Futura MD. Dodajmy, że Iveco nagrodzono ostatni raz tytułem International Coach of the Year w 1995 r. za autokar EuroClass HD.

W swoim tegorocznym przemówieniu Stuart Jones, przewodniczący konkursowego jury, powiedział: Jury było pod szczególnym wrażeniem zespołu napędowego z normą Euro VI, jaki zastosowano w modelu Magelys Pro. Może on poszczycić się wieloma innowacyjnymi funkcjami. Producent skupił się na optymalizacji kosztowej pojazdu i aktywnym obniżeniu całkowitego kosztu posiadania (TCO) dla operatorów.

Pamiątkową statuetkę (nagrodę oficjalnie wręczono podczas październikowych targów Busworld w Kortrijk) odebrał Sylvain Blaise, szef Iveco Bus. „Jesteśmy dumni z faktu, iż Magelys wyszedł zwycięsko z serii wymagających testów i zdobył prestiżowy tytuł Międzynarodowego Autokaru Roku 2016. Jest to mocny sygnał dla całej branży i przede wszystkim operatorów flotowych, że nasz pojazd ma wszystkie cechy niezbędne do tego, aby na rynku europejskim zrobić udaną karierę” – tak przyznanie tytułu skomentował Sylvain Blaise.
Iveco Magelys napędzany jest 9-litrowym silnikiem FPT Cursor 9 o mocy 400 KM (294 kW), który w wersji Euro VI ma o 10% niższe spalanie niż jego poprzednik w wersji Euro V. W celu spełnienia normy emisji Euro VI w silniku zastosowano system redukcji katalitycznej Hi-SCR, przez co w rezultacie nie jest wymagane użycia recyrkulacji spalin (EGR).

Projektując wnętrze Magelysa, konstruktorzy zadbali o jego bardzo dobre doświetlenie światłem dziennym. Jest to jedna z charakterystycznych cech najnowszych autokarów Iveco, w których montuje się duże, panoramiczne szyby przednie oraz wysoko zachodzące na dach szyby boczne (na szerokość pierwszego fotela). Rozwiązanie to zapewnia o 35% większą widoczność dla pasażerów przy zachowaniu prawie identycznego komfortu termicznego w porównaniu z dotychczas oferowanymi rozwiązaniami. Magelys został również wyposażony we wszystkie wymagane systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Zatem znajdziemy w nim: ABS, ASR, EBS i ESP. Zgodnie z najnowszymi regulacjami prawnymi autokar wyposażono też w system ACC (adaptacyjny tempomat, umożliwiający zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu) oraz LDWS (system kontroli ostrzegający przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu). Na koniec dodajmy, że rodzina autokarów Magelys występuje w trzech długościach: 12,20 m, 12,80 m i 13,80 m (6×2) oraz dwóch wysokościach: HD – 3,62 m i HDH – 3,81m.

Opracowała: Renata Pawliszko