Firmy Mitsubishi Fuso i Hino łączą się w ARCHION z siedzibą w Tokio

Na początku października br. Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (Mitsubishi Fuso) i Hino Motors Ltd. (Hino) ogłosiły nazwę spółki holdingowej ARCHION, która ma rozpocząć działalność 1 kwietnia 2026 r. na podstawie ostatecznej umowy dotyczącej integracji biznesowej zawartej 10 czerwca 2025 r. pomiędzy Daimler Truck AG (Daimler Truck) i Toyota Motor Corporation (Toyota). Siedziba firmy będzie znajdować się w Tokio.

Według oficjalnego komunikatu prasowego, nazwa ARCHION uosabia istotę „łuków”, symbolizujących więź między firmami i ich interesariuszami, a także między sobą. „Eons” symbolizuje kreowanie przyszłości transportu, łącząc ją z lepszym życiem dla przyszłych pokoleń. Razem te koncepcje przekształciły się w ARCHION. Dążąc do „zapewnienia przyszłości mobilności komercyjnej”, ARCHION ucieleśnia wspólne dążenie Hino i Mitsubishi Fuso, Toyoty oraz Daimler Truck do wspierania dobrobytu społeczeństwa poprzez mobilność. Nowa nazwa firmy odzwierciedla zaangażowanie w zwiększanie efektywności biznesowej i wzmacnianie konkurencyjności poprzez integrację, przy jednoczesnym promowaniu bezpiecznych, niezawodnych i przyjaznych dla środowiska pojazdów. Jednocześnie Grupa ARCHION (ARCHION Corporation jako spółka holdingowa, Mitsubishi Fuso i Hino jako spółki operacyjne) dąży do podniesienia wartości mobilności dla społeczeństwa.

Połączone firmy określą możliwości wykorzystania synergii swoich platform pojazdów ciężkich, średnich i lekkich, aby zwiększyć konkurencyjność produktów, poprawić efektywność kosztową i umożliwić szybsze wprowadzanie produktów na rynek. Wykorzystanie modeli obu marek ma zapewnić klientom bogatsze portfolio produktów, przy jednoczesnym zachowaniu cech każdej z nich.

Archion

Obie firmy będą aktywnie dążyć do integracji i usprawnienia funkcji rozwoju, zaopatrzenia, produkcji i logistyki, aby wesprzeć strategię zintegrowanej platformy, znacząco zwiększając efektywność biznesową poprzez optymalną alokację i efektywne wykorzystanie zasobów. Konsolidacja funkcji rozwoju pozwala na ograniczenie powielania inwestycji i umożliwia terminową integrację platform produktowych, budując fundament pod przyszłe innowacje. Dzięki łączeniu wolumenów zakupów możliwe będzie osiągnięcie znacznych redukcji kosztów w szerokim zakresie kategorii zakupów bezpośrednich i pośrednich. Firmy będą również dążyć do dalszego wzrostu efektywności dzięki korzyściom skali uzyskanym dzięki synergii platform.

Optymalizacja zakładów produkcyjnych i sieci logistycznych ma wpłynąć na poprawę kosztów, jakości i terminów realizacji zamówień. Pod względem produkcji, do końca 2028 r. pięć japońskich zakładów produkujących ciężarówki zostanie skonsolidowanych w trzech lokalizacjach: fabryce Kawasaki (Kawasaki, prefektura Kanagawa), fabryce Koga (Koga, prefektura Ibaraki) i fabryce Nitta (Ota, prefektura Gunma). Zakład Hino w Hamurze zostanie przeniesiony do Toyota Motor Corporation. Działalność fabryki Mitsubishi Fuso w Nakatsu zostanie skonsolidowana w fabryce Kawasaki.

Wykorzystując kapitał technologiczny i korzyści skali sieci Toyoty i Daimler Truck, Grupa ARCHION będzie rozwijać wiodące na rynku produkty we wszystkich segmentach pojazdów zeroemisyjnych. W szczególności w obszarze wodoru, Grupa ARCHION będzie czerpać z połączonego doświadczenia i współpracy Toyoty i Daimler Truck. Bazując na opisanych powyżej synergiach, dwie odrębne marki FUSO i HINO będą wzajemnie zwiększać swoją wartość poprzez zdrową konkurencję na rynku.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski

Fot. Daimler Truck