Scania w Polsce świętuje 30-lecie działalności

Układ napędowy Scanii Super to „klejnot w koronie” portfolio Scanii. Ma on umożliwić producentowi znalezienie się na czołowej pozycji wśród producentów dążących do stworzenia zrównoważonych rozwiązań w obszarze samochodowego transportu towarowego i stanowić solidny fundament do dalszego wzrostu (fot. Scania)

W roku 2025 Scania obchodzi 30-lecie obecności na polskim rynku. W tym czasie firma odegrała kluczową rolę w kształtowaniu i modernizacji krajowego sektora transportowego.

Utworzenie spółki Scania Polska 3 dekady temu zapoczątkowało bezpośrednią obecność marki na polskim rynku. Przez ten czas Scania wprowadziła w kraju wiele produktów i usług, które przyczyniły się do rozwoju polskiej branży drogowego transportu towarowego.

Początki działalności Scanii w Polsce

Scania oficjalnie rozpoczęła działalność w Polsce w 1995 r., otwierając biuro dystrybucyjne w Warszawie. Był to czas intensywnych zmian w polskiej gospodarce po transformacji ustrojowej, kiedy kraj przechodził z gospodarki centralnie planowanej na wolnorynkową. W 1997 r. Polska uchwaliła nową konstytucję, co umocniło demokratyczne fundamenty państwa i stworzyło stabilniejsze warunki dla inwestycji zagranicznych. W tym samym czasie Scania rozwinęła swoje struktury, zakładając m.in. Scania Finance Polska, centralny magazyn części zamiennych w Kutnie i centrum szkoleniowe w Warszawie.

Kolejnym kamieniem milowym było uruchomienie w 1996 r. produkcji pojazdów Scania serii 4 w fabryce w Słupsku, co oznaczało pierwsze kroki w kierunku lokalnej produkcji i wzmocnienia obecności na polskim rynku. W 1997 r. model Scania serii 4 zdobył prestiżowy tytuł „Truck of the Year”, co dodatkowo podniosło prestiż marki.

Wojciech Rowiński (fot. Scania)

Obchodząc 30-lecie naszej działalności w Polsce, z dumą spoglądamy na wkład Scanii w rozwój i modernizację polskiego transportu. Nasze pojazdy i usługi nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także wyznaczają kierunki na przyszłość, promując zrównoważony i efektywny transport. Kluczowym elementem naszej strategii przez te wszystkie lata jest rozwinięta sieć serwisowa i najwyższa jakość obsługi, które gwarantują naszym klientom pełną dyspozycyjność i niezawodność. Oferowanie maksymalnej dostępności pojazdów i bycie solidnym partnerem to wartości, które pozostają fundamentem naszej działalności” – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scanii Polska SA.

Wejście Polski do UE i dynamiczny rozwój transportu

Wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. miało ogromny wpływ na branżę transportową. Granice zostały otwarte, zlikwidowane zostały bariery administracyjne dla przewoźników. Przed rokiem 2004 przekraczanie granic wiązało się z długimi procedurami celnymi i koniecznością uzyskiwania specjalnych zezwoleń. Po akcesji do UE polscy przewoźnicy zyskali możliwość swobodnego transportu wewnątrz Wspólnoty, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu liczby firm transportowych oraz liczebności polskich flot pojazdów ciężarowych.

W tym czasie, w odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku, Scania intensywnie inwestowała w rozwój usług i technologii. Wprowadzono umowy obsługowo-naprawcze (2002), uruchomiono Szkołę Jazdy Scania (2005) oraz wdrożono system automatycznej zmiany biegów Scania Opticruise (2008), który zrewolucjonizował sposób prowadzenia ciężarówek, eliminując konieczność manualnej zmiany przełożeń.

Jednym z przełomowych momentów dla transportu było także wprowadzenie tachografów cyfrowych w 2006 r., które poprawiły kontrolę nad czasem pracy kierowców, zwiększając bezpieczeństwo na drogach.

Cyfryzacja, rozwój technologii i ekologia

Dekada 2010–2020 przyniosła dalsze zmiany w branży transportowej, a Scania ponownie stanęła na czele innowacji. W 2011 r. wprowadzono system Scania Fleet Management, umożliwiający monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym i optymalizację kosztów operacyjnych. Do tego momentu zarządzanie flotą opierało się na telefonicznych zgłoszeniach kierowców i dokumentacji w obiegu papierowym.

Równocześnie trwała dynamiczna rozbudowa infrastruktury drogowej w Polsce – długość autostrad i dróg ekspresowych wzrosła z około 400 km w 1995 r. do ponad 5000 km w 2025 r. To znacznie poprawiło warunki transportu, zwiększając efektywność przewoźników.

Ekologia stała się kluczowym tematem w transporcie. Scania zaczęła rozwijać technologie układów napędowych zasilanych paliwami alternatywnymi dla transportu międzynarodowego, a w 2020 r. premierę miała pierwsza ciężarówka Scanii z napędem elektrycznym.

Era elektromobilności i cyfrowej transformacji

W 2021 r. premierę miała Scania Super, czyli rozwiązanie wyznaczające nowe standardy w zakresie efektywności paliwowej, wydajności i zrównoważonego rozwoju. Nowoczesny układ napędowy, obejmujący zaawansowany technologicznie silnik z najlepszą w branży sprawnością termiczną na poziomie 50%, ulepszoną skrzynię biegów oraz zoptymalizowaną oś napędową, pozwala na znaczne obniżenie zużycia paliwa i emisji CO₂. W 2024 r. standardowym wyposażeniem pojazdów Scanii stała się cyfrowa tablica wskaźników, poprawiająca ergonomię i komfort pracy kierowcy.

W 2024 r. przełomowym wydarzeniem było przekazanie polskiemu klientowi pierwszego elektrycznego ciągnika Scanii oraz otwarcie pierwszego w Polsce hubu do ładowania ciężarówek elektrycznych w Nadarzynie.

Współtworzenie nowoczesnego rynku transportowego w Polsce

Rozwój marki Scania w Polsce jest ściśle powiązany z transformacją gospodarczą kraju. Od pierwszych lat działalności, poprzez wejście Polski do UE, rozwój infrastruktury drogowej, cyfryzację transportu aż po elektromobilność – każda dekada przynosiła nowe wyzwania i szanse.

Dziś Polska jest jednym z liderów transportu drogowego w Europie, a Scania odgrywa ważną rolę w tej historii. Scania w Polsce jest dostawcą kompleksowych rozwiązań transportowych, m.in. zarządzania flotą, szkoleń kierowców w Szkole Jazdy Scanii, kontraktów obsługowo-naprawczych, 24h serwisu drogowego Scania Assistance, wynajmu krótkoterminowego i długoterminowego oraz usług leasingowych Scania Finance Polska Sp. z o.o. Obecnie sieć Scanii w Polsce tworzy 13 dilerów i 41 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe, a w firmie zatrudnionych jest niemal 1 200 pracowników, w tym niemal 850 pracowników serwisów.

Fot. Scania