Ekoenergetyka i bp pulse łączą siły by sprostać jednemu z najważniejszych wyzwań związanych z elektryfikacją pojazdów ciężarowych: zapewnieniu niezawodnych i wydajnych rozwiązań w zakresie nocnego ładowania pojazdów elektrycznych.
Obecnie mało jest publicznych punktów szybkiego ładowania dla ciężarówek. Aby wesprzeć transport długodystansowy, rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) wymaga od państw członkowskich UE zainstalowania punktów szybkiego ładowania co 60 km wzdłuż głównych korytarzy do 2030 r. Współpraca bp pulse i Ekoenergetyki ma na celu wsparcie w wypełnieniu tej luki, zapewniając infrastrukturę nocnego ładowania niezbędną dla przyszłości elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Możliwe rozwiązania i wymagana infrastruktura
Elektryczne ciężarówki ładują się głównie wg trzech scenariuszy, z których każdy wymaga określonej infrastruktury.
– Pierwszym z nich jest ładowanie docelowe w centrach logistycznych podczas rozładunku lub załadunku, gdzie wymagana jest duża moc 150-400 kW przez krótki czas bezczynności od 30 minut do 2 godzin. Chłodzone cieczą satelity, dostarczające ciągły prąd 500 A i osiągające moc 400 kW, są tutaj idealne.
– Drugi to ładowanie na autostradach, dostosowane do ustawowych przerw na odpoczynek trwających 30-45 minut na postojach ciężarówek. Aby sprostać przyszłym przepisom, ten scenariusz będzie wymagał rozwiązań hubowych zapewniających ponad megawat mocy (MCS), takich jak te zaprezentowane przez Ekoenergetykę na wydarzeniu IAA Transportation 2024.
– Trzeci to ładowanie nocne, najczęstszy scenariusz, w którym ciężarówki ładują się przez 6-8 godzin w zajezdniach lub na przystankach publicznych z mniejszą mocą, około 50-150 kW. Wyzwaniem jest dopasowanie tej infrastruktury do istniejących parkingów, przy jednoczesnym uwzględnieniu wielu ciężarówek, zapewniając łatwość użytkowania, niezawodność i odporność na warunki atmosferyczne.
„Zorganizowanie nocnego ładowania dla dużych flot e-trucków, zwłaszcza na publicznych parkingach wzdłuż sieci transportowej TEN-T, stanowi poważne wyzwanie dla elektryfikacji transportu ciężkiego. Podczas gdy infrastruktura ładowania stale się rozwija, obecna dostępność pozostaje wyzwaniem dla niektórych operatorów flot. Wspólnie z bp pulse jesteśmy zaangażowani w pomoc w wypełnianiu tych luk poprzez dostarczanie wydajnych rozwiązań o dużej mocy” – mówi Maciej Wojeński, współzałożyciel i członek rady nadzorczej Ekoenergetyka-Polska S.A.
„Opracowanie bezpiecznych, niezawodnych, wydajnych przestrzennie i skalowalnych rozwiązań do nocnego ładowania e-ciężarówek będzie stanowić podstawę przyszłej oferty bp dla klientów i sieci e-ciężarówek w całej Europie” – dodaje Nigel Head, European EV Truck Dyrektor bp pulse.
Infrastruktura Ekoenergetyki optymalizuje przestrzeń za pomocą systemu zwijaczy sufitowych, umożliwiając automatyczne ładowanie nocne bez wpływu na miejską sieć energetyczną. Doświadczenie w zarządzaniu nocnym ładowaniem autobusów elektrycznych na dużą skalę bezpośrednio przekłada się na potrzeby sektora e-trucków, w którym wydajna, zajmująca mało miejsca i niezawodna infrastruktura jest niezbędna dla operatorów flot.
Dekarbonizacja i cele Europejskiego Zielonego Ładu
Elektryfikacja transportu ciężkiego ma kluczowe znaczenie dla redukcji emisji i osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu, ponieważ transport odpowiada za 25% emisji gazów cieplarnianych w UE. Transport generuje 5% PKB UE i daje pracę ponad 6 mln osób, co podkreśla jego znaczenie gospodarcze. Przewiduje się, że do 2030 r. flota elektrycznych samochodów ciężarowych w Europie osiągnie prawie 3,5 mln jednostek w ramach scenariusza ustalonych polityk (STEPS) lub ponad 4 mln w ramach scenariusza ogłoszonych zobowiązań (APS). Oczekuje się, że sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych wzrośnie z obecnego znikomego udziału do ponad 9% w STEPS i 13% w APS do 2030 r., co pokazuje rosnące przesunięcie w kierunku elektryfikacji. Presja na dekarbonizację napędza ten wzrost, a przepisy UE mają na celu zmniejszenie emisji CO2 o 15% do 2025 r. i 45% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z lat 2019-2020. Głównym wyzwaniem jest jednak brak wystarczającej infrastruktury ładowania.