Ekoenergetyka i bp pulse łączą siły w zakresie nocnego ładowania pojazdów elektrycznych

Fot. Ekoenergetyka

Ekoenergetyka i bp pulse łączą siły by sprostać jednemu z najważniejszych wyzwań związanych z elektryfikacją pojazdów ciężarowych: zapewnieniu niezawodnych i wydajnych rozwiązań w zakresie nocnego ładowania pojazdów elektrycznych.

Obecnie mało jest publicznych punktów szybkiego ładowania dla ciężarówek. Aby wesprzeć transport długodystansowy, rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) wymaga od państw członkowskich UE zainstalowania punktów szybkiego ładowania co 60 km wzdłuż głównych korytarzy do 2030 r. Współpraca bp pulse i Ekoenergetyki ma na celu wsparcie w wypełnieniu tej luki, zapewniając infrastrukturę nocnego ładowania niezbędną dla przyszłości elektrycznych pojazdów ciężarowych.

Możliwe rozwiązania i wymagana infrastruktura

Elektryczne ciężarówki ładują się głównie wg trzech scenariuszy, z których każdy wymaga określonej infrastruktury.

– Pierwszym z nich jest ładowanie docelowe w centrach logistycznych podczas rozładunku lub załadunku, gdzie wymagana jest duża moc 150-400 kW przez krótki czas bezczynności od 30 minut do 2 godzin. Chłodzone cieczą satelity, dostarczające ciągły prąd 500 A i osiągające moc 400 kW, są tutaj idealne.

– Drugi to ładowanie na autostradach, dostosowane do ustawowych przerw na odpoczynek trwających 30-45 minut na postojach ciężarówek. Aby sprostać przyszłym przepisom, ten scenariusz będzie wymagał rozwiązań hubowych zapewniających ponad megawat mocy (MCS), takich jak te zaprezentowane przez Ekoenergetykę na wydarzeniu IAA Transportation 2024.

Trzeci to ładowanie nocne, najczęstszy scenariusz, w którym ciężarówki ładują się przez 6-8 godzin w zajezdniach lub na przystankach publicznych z mniejszą mocą, około 50-150 kW. Wyzwaniem jest dopasowanie tej infrastruktury do istniejących parkingów, przy jednoczesnym uwzględnieniu wielu ciężarówek, zapewniając łatwość użytkowania, niezawodność i odporność na warunki atmosferyczne.

„Zorganizowanie nocnego ładowania dla dużych flot e-trucków, zwłaszcza na publicznych parkingach wzdłuż sieci transportowej TEN-T, stanowi poważne wyzwanie dla elektryfikacji transportu ciężkiego. Podczas gdy infrastruktura ładowania stale się rozwija, obecna dostępność pozostaje wyzwaniem dla niektórych operatorów flot. Wspólnie z bp pulse jesteśmy zaangażowani w pomoc w wypełnianiu tych luk poprzez dostarczanie wydajnych rozwiązań o dużej mocy” – mówi Maciej Wojeński, współzałożyciel i członek rady nadzorczej Ekoenergetyka-Polska S.A.

„Opracowanie bezpiecznych, niezawodnych, wydajnych przestrzennie i skalowalnych rozwiązań do nocnego ładowania e-ciężarówek będzie stanowić podstawę przyszłej oferty bp dla klientów i sieci e-ciężarówek w całej Europie” –  dodaje Nigel Head, European EV Truck Dyrektor bp pulse.

Infrastruktura Ekoenergetyki optymalizuje przestrzeń za pomocą systemu zwijaczy sufitowych, umożliwiając automatyczne ładowanie nocne bez wpływu na miejską sieć energetyczną. Doświadczenie w zarządzaniu nocnym ładowaniem autobusów elektrycznych na dużą skalę bezpośrednio przekłada się na potrzeby sektora e-trucków, w którym wydajna, zajmująca mało miejsca i niezawodna infrastruktura jest niezbędna dla operatorów flot.

Dekarbonizacja i cele Europejskiego Zielonego Ładu

Elektryfikacja transportu ciężkiego ma kluczowe znaczenie dla redukcji emisji i osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu, ponieważ transport odpowiada za 25% emisji gazów cieplarnianych w UE. Transport generuje 5% PKB UE i daje pracę ponad 6 mln osób, co podkreśla jego znaczenie gospodarcze. Przewiduje się, że do 2030 r. flota elektrycznych samochodów ciężarowych w Europie osiągnie prawie 3,5 mln jednostek w ramach scenariusza ustalonych polityk (STEPS) lub ponad 4 mln w ramach scenariusza ogłoszonych zobowiązań (APS). Oczekuje się, że sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych wzrośnie z obecnego znikomego udziału do ponad 9% w STEPS i 13% w APS do 2030 r., co pokazuje rosnące przesunięcie w kierunku elektryfikacji. Presja na dekarbonizację napędza ten wzrost, a przepisy UE mają na celu zmniejszenie emisji CO2 o 15% do 2025 r. i 45% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z lat 2019-2020. Głównym wyzwaniem jest jednak brak wystarczającej infrastruktury ładowania.