Rampa do odśnieżania na każdym MOP-ie – systemowe rozwiązanie Ministerstwa Infrastruktury

Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Rampa do odśnieżania na każdym MOP-ie, przygotowaliśmy systemowe rozwiązanie” — zapowiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podczas spotkania z Inspekcją Transportu Drogowego, które odbyło się przy udostępnionej właśnie rampie na MOP Widoma w Małopolsce.

Nagromadzony śnieg i lód na naczepach jest bardzo niebezpieczny dla innych użytkowników dróg, gdyż podczas jazdy może się zsunąć na jadący z tyłu samochód. Kierowcy ciężarówek są zobowiązani zatem do jego usuwania z zestawów.

Usuwanie śniegu z naczep jest zadaniem niełatwym, zwłaszcza dla starszych kierowców i może skończyć się urazem. Dlatego wychodzimy z inicjatywą budowy specjalnych ramp ułatwiających odśnieżanie naczep. Rampy są budowane w miejscach obsługi podróżnych (MOP) na sieci dróg szybkiego ruchu. Na dziś mamy 13 takich ramp, z których 8 powstało w ciągu ostatnich 10 miesięcy. Planujemy budowę kolejnych 50, przede wszystkim w południowej i wschodniej części kraju” – poinformował Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Warto dodać, że Europie rampy dostępne są m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Estonii i Słowenii.

Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Kwestia budowy ramp na nowo powstających MOP-ach jest już uregulowana systemowo. Od 2021 r. w każdym postępowaniu przetargowym na dzierżawę MOP-u o funkcji komercyjnej, były zapisy o możliwym stworzeniu infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Od 2024 r. jest to już wymóg dla każdego nowego dzierżawcy miejsca obsługi podróżnych.

Rampy do odśnieżania

Wspomniane rampy, to urządzenia do ręcznego, samodzielnego odśnieżania zestawów ciężarowych i takie preferuje GDDKiA, z uwagi na ich mniejszą awaryjność. W przeciwieństwie do ramp automatycznych wyposażonych w szczotki mechaniczne lub dmuchawy (taka rampa znajduje się tylko na MOP Woźniki Zachód na A1).

Koszt jednej rampy do ręcznego odśnieżania wraz z infrastrukturą towarzyszącą to ok. 350 tys. zł, a na budowę 17 następnych w najbliższych miesiącach GDDKiA przeznaczyła ok. 5,6 mln zł. Stosowne programy inwestycji zostały podpisane w ostatnich dniach. W dalszej kolejności planowana jest budowa kolejnych 20 ramp, dla których przygotowywane są plany inwestycyjne.

W sumie do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.

Zima się zbliża

GDDKiA utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Wszystkie te drogi trzeba utrzymać zimą w możliwie najwyższym standardzie. Zadba o to kilka tysięcy pracowników firm wyłonionych w przetargach, którzy będą mieli do dyspozycji ok. 2800 pojazdów w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.

źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Fot. Ministerstwo Infrastruktury