Iveco i CNR badają wpływ biometanu na środowisko w celu dekarbonizacji sektora

Wszystkie modele samochodów ciężarowych Iveco dostępne są w wersjach zasilanych biogazem: bioCNG lub bioLNG (fot. Iveco)

Analiza przeprowadzona przez włoską Krajową Radę ds. Badań Naukowych (CNR) we współpracy z Iveco potwierdza, że bioCNG jest optymalnym rozwiązaniem jako paliwo wykorzystywane w pojazdach do zbiórki odpadów.

Firma Iveco wsparła badanie przeprowadzone przez Instytut Zanieczyszczenia Atmosfery włoskiej Krajowej Rady Badawczej (CNR) w celu oceny wpływu na środowisko stosowania sprężonego biometanu pochodzącego z frakcji organicznej stałych odpadów komunalnych (OFMSW), porównując go z tradycyjnymi paliwami (olejem napędowym i sprężonym gazem ziemnym) stosowanymi w pojazdach wykorzystywanych do zbiórki odpadów na obszarach miejskich.

Punktem odniesienia dla badania był rynek włoski, charakteryzujący się powszechną siecią stacji tankowania CNG ze względu na dużą liczbę pojazdów napędzanych metanem – jedną z najwyższych w Europie. Przeprowadzona analiza była analizą Well-to-Wheel, tj. analizą, która bierze pod uwagę wpływ produkcji i wykorzystania paliwa, bez uwzględniania budowy lub utrzymania zakładów i infrastruktury, w celu uzyskania czystego porównania samych paliw. W analizie zbadano udział wychwytywania CO2 w łańcuchu produkcyjnym oraz udział koszyka energetycznego wykorzystywanego do zasilania różnych procesów przemysłowych.

Wyniki badania ujawniają potencjalnie decydującą rolę sprężonego biometanu w dekarbonizacji sektora transportu i redukcji zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich. W rzeczywistości, w analizowanym sektorze, sprężony biometan (bioCNG) może prowadzić do redukcji emisji gazów cieplarnianych nawet o 96% w porównaniu z olejem napędowym oraz do redukcji emisji szkodliwych dla człowieka tlenków azotu nawet o 72%. Te znaczne redukcje mogą z pewnością przyczynić się do osiągnięcia celów neutralności węglowej i zrównoważonego rozwoju określonych na poziomie europejskim.

Spośród wszystkich przeanalizowanych scenariuszy, najlepsze wyniki uzyskano przy założeniu, że wszystkie etapy łańcucha produkcji sprężonego biometanu, a więc od zagospodarowania OFMSW (organicznej frakcji stałych odpadów komunalnych) do fermentacji beztlenowej, uszlachetniania, wychwytywania CO2, sprężania biometanu i tankowania pojazdów, odbywały się w tym samym miejscu, zasilając wszystkie procesy energią wytwarzaną ze spalania biogazu wytwarzanego również na miejscu.

Giandomenico Fioretti, head of alternative propulsion business development w Iveco powiedział: „W Iveco zawsze wierzyliśmy w korzyści płynące z biometanu, dojrzałego technologicznie surowca dla całej naszej gamy i wielu misji naszych klientów. Badanie przeprowadzone przez CNR dodatkowo potwierdza, że wykorzystanie bioCNG jest rozwiązaniem zrównoważonym środowiskowo i może generować wysoce pożądaną gospodarkę o obiegu zamkniętym, wydobywając wartość z odpadów i materii organicznej, aby zapewnić paliwo do samej zbiórki odpadów, bez uszczerbku dla zdolności pojazdów do realizacji misji”.

Wszystkie modele samochodów ciężarowych Iveco dostępne są w wersjach zasilanych biogazem: bioCNG lub bioLNG (fot. Iveco)