Automechanika 2024: Shell demonstruje koncepcyjny pojazd Starship 3.0 Hybrid

Fot. Shell

Shell zaprezentował na targach Automechanika Frankfurt 2024 najnowszą koncepcyjną ciężarówkę Starship 3.0 Hybrid.

Pojazd Starship 3.0 Hybrid, to nowy koncepcyjny samochód ciężarowy stworzony przez firmy Shell i FAW Trucks – wiodącego chińskiego producenta samochodów ciężarowych.

Pojazd wyposażono w napęd hybrydowy FAW (FAW Advanced Hybrid Power), a napędza go paliwo Shell Bio-Diesel dla dalszej redukcji emisji CO2.

Odwiedzający targi Automechanika Frankfurt mogli przekonać się, w jaki sposób dostępne obecnie technologie mogą zwiększyć wydajność transportu, obniżyć zużycie paliwa i zmniejszyć emisję CO2 w miarę zmiany na nowsze, bardziej ekologiczne źródła energii.

Fot. Shell

Starship Truck jest innowacyjny w następujących czterech obszarach:

Aerodynamicznie zoptymalizowana konstrukcja: pojazd wyposażono w pakiet aerodynamiczny dla zminimalizowania oporu powietrza i poprawy stabilności ciężarówki (pakiet aerodynamiczny z tyłu naczepy). Te ulepszenia powodują, że ciężarówka Starfield Concept ma znacznie niższy opór powietrza niż porównywalne modele, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Wysoka oszczędność paliwa: zastosowanie opon o niskim oporze toczenia, zaawansowanej technologii smarowania Shell i specjalnego oleju napędowego Shell wpływają na niższe zużycie paliwa ciężarówki.

Niska emisja dwutlenku węgla i ochrona środowiska: olej napędowy Shell Renewable Diesel zasosowano w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Ponadto instalacja paneli słonecznych zapewnia zieloną energię elektryczną i zmniejsza zużycie energii przez silnik. Shell dostarcza również nadający się do recyklingu biopolieteropoliol Garrity do stosowania w produkcji foteli samochodowych, co zmniejsza ogólny ślad węglowy.

Inteligentny: koncepcyjny samochód ciężarowy Starship został wyposażony w inteligentny kokpit FAW Trucks, który integruje szereg funkcji, takich jak inteligentna jazda L2, inteligentna konserwacja, widok otoczenia 360 stopni i inteligentna dystrybucja mocy. Ponadto elektroniczne lusterko wsteczne i elektroniczne lusterko martwego pola skutecznie poprawiają bezpieczeństwo jazdy.

Fot. Shell

Pojazdy ciężarowe są odpowiedzialne za około jedną czwartą emisji CO2 z transportu drogowego w UE – przy czym emisje te nadal rosną [1].

Aby sprostać wymaganiom zmieniających się norm emisji spalin, operatorzy flot muszą znaleźć odpowiednie sposoby na szybką dekarbonizację i poprawę efektywności energetycznej.

Dlatego też Shell angażuje się we wspieranie dekarbonizacji sektora transportu drogowego, a Starship 3.0 Hybrid jako platforma, gdzie zastosowano innowacje w zakresie m.in. aerodynamiki i inteligentnych systemów, to przykład tego zaangażowania.

Model Shell Starship 3.0 Hybrid wykorzystuje wnioski wyciągnięte z poprzednich modeli Starship 1.0 i Starship 2.0 i ma parametry specjalnie dostosowane dla chińskich flot transportowych o dużej ładowności.

Fot. Shell

Od kwietnia do czerwca 2024 r. koncepcyjna ciężarówka wykonała demonstracyjny przejazd przez Chiny, którego analiza zostanie opublikowana jeszcze w bieżącym roku. Na targach Automechanika Frankfurt pojazd został zaprezentowany po raz pierwszy w Europie.

[1] European Environment Agency. “Reducing greenhouse gas emissions from heavy-duty vehicles in Europe.”

Fot. Shell