MSPO 2024: Scania i Celtech dostarczą 288 cystern paliwowych dla Wojska Polskiego

Cysterna paliwowa dystrybutor CD-10S (Fot. K. Biskupska)

W ramach kontraktu dla Wojska Polskiego, firmy Scania Polska i Celtech dostarczą w sumie 288 cystern paliwowych w dwóch wersjach: CD-10 czyli podwozie XT 6×6 z zabudową cysterną oraz model CD-27 Kayman, a dokładniej ciągnik siodłowy 6×4 z dystrybutorem paliwa i naczepą cysterną.

Sprawny transport paliw jest kluczowy dla zapewnienia sukcesu operacji wojskowych. Cysterny paliwowe stanowią nieodzowny element w strategii logistycznej każdej armii, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności i elastyczności operacyjnej wojska.

Cysterna paliwowa dystrybutor CD-10S (Fot. Scania Polska)

Jednym z pojazdów przygotowanych przez Scania Polska i Celtech dla wojska jest cysterna paliwowa z dystrybutorem paliwa na podwoziu Scanii P460 6×6 ze zbiornikiem paliwa o poj. 10 000 l, o podwyższonej mobilności terenowej.

Cysterna paliwowa dystrybutor CD-10S (Fot. K. Biskupska)

Scania XT w wersji terenowej ma osłony chroniące elementy konstrukcyjne narażone na uszkodzenia podczas jazdy w terenie. Dlatego filtry mostów zostały umieszczone w górnej części podwozia, co zapobiega ich urwaniu podczas najechania na kamień. W pojeździe zastosowano również stalową osłonę silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego oraz zderzak stalowy o wytrzymałości 20 t.

Kolejnym ważnym elementem konstrukcyjnym są prześwity pojazdu, umożliwiające poruszanie się po przeszkodach drogowych. Cysterna ma również jedne z najwyższych na rynku parametrów kąta natarcia i zejścia. Parametry kąta podjazdu cysterny sięgają min. 22 stopni. Scania została wyposażona w układ hamowania z kontrolą zjazdu i EBS Offroad.

Cysterna paliwowa dystrybutor CD-10S (Fot. K. Biskupska)

Układem napędowym pojazdu jest 13-litrowy silnik Euro 3 o mocy 460 KM z 14-biegową skrzynią automatyczną, skrzynią rozdzielczą i mechanizmami różnicowymi na każdej osi, co sprawdza się podczas pracy w terenie.

Cysterna paliwowa dystrybutor CD-10S (Fot. Scania Polska)

Zbiorniki o łącznej pojemności 630 l umożliwiają przejechanie dużego dystansu na jednym tankowaniu. W jednostce napędowej mogą być wykorzystywane różne rodzaje paliwa, w tym FAME, biosiesel do 100%, RME (uwodornione lub nie) oleje roślinne lub zwierzęce. Serwisowanie układów napędowych jest proste, a rekomendowana częstotliwość wymian olejowych wynosi 30 tys. km, co ogranicza liczbę zatrzymań serwisowych.

Cysterna paliwowa dystrybutor CD-10S (Fot. K. Biskupska)

Dwuosobowa kabina

Dwuosobową kabinę CP20L wyposażono w leżankę. Kierowca ma zapewnioną dużą widoczność. Kabina spełnia wymagania wytrzymałościowe (ew. zderzenia lub dachowanie). Komfort i bezpieczeństwo jazdy zapewniają urządzenia montowane w cywilnych modelach Scania do transportu długodystansowego. Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego zapewnia ledowe oświetlenie.

Pojazdy zostały wyposażone w oświetlenie do jazdy w zaciemnieniu i kolumnach oraz jazd przy użyciu systemów noktowizji. Pojazdy mogą poruszać się w strefach skażonych i są wyposażone w system filtro-wentylacji kabiny.

Cysterna paliwowa dystrybutor CD-10S (Fot. K. Biskupska)

Pojazd Kayman CD-27 do transportu paliwa

Drugim modelem przygotowanym przez firmy Scania Polska i Celtech dla Wojska Polskiego jest Kayman CD-27, składający się z ciągnika siodłowego 6×4 z dystrybutorem paliwa i naczepy cysterny o pojemności 27 000 l. Samochód ma niemal identyczne wyposażenie jak pojazdy w konfiguracji 6×6.

Ciągniki z naczepami są przeznaczone do dostaw paliwa na duże odległości i tankowania sprzętu bojowego. Wyposażono je w systemy umożliwiające poruszanie się w większości po drogach asfaltowych i utwardzonych oraz odpoczynek w kabinie.

W dłuższej perspektywie, inwestycja w nowoczesne i niezawodne cysterny paliwowe może przynieść znaczące oszczędności kosztów operacyjnych, zarówno poprzez efektywniejsze wykorzystanie paliwa, jak i zmniejszenie ryzyka utraty zasobów.

Cysterna paliwowa dystrybutor CD-10S (Fot. Scania Polska)