Kongres MOVE 2023 – International Mobility Congress odbył się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich i poświęcony był elektromobilności i przyszłości motoryzacji. Prelegenci podkreślali, że do osiągnięcia sukcesu zeroemisyjności niezbędna jest tania i czysta energia oraz dostęp do energii odnawialnej. W rozmowach ze stroną rządową mówiono także o konieczności wprowadzenia programów wsparcia i specjalnych rozwiązań po to, aby zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego.
Kongres MOVE, w tym roku mocno wychodził poza zagadnienia związane z motoryzacją. Paneli dyskusyjne poświęcone były kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnej walki ze zmianami klimatu. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich kluczowych gałęzi przemysłu – motoryzacyjnego, energetycznego i paliwowego. Kongres odbył się w pierwszym dniu targów Poznań Motor Show.
Obecni na kongresie przedstawiciele rządu, zapowiadali współpracę. Minister Ireneusz Zyska mówił, że przemysł motoryzacyjny to 8% polskiego PKB i ponad 21% eksportu polskiego przemysłu. „Nie chcemy, aby firmy które dzisiaj produkują w Polsce silniki, przekładnie hybrydowe, skrzynie biegów, samochody osobowe , dostawcze i autobusy elektryczne znalazły inne miejsce na mapie świata” – zapewniał Minister Zyska. Zapowiedział też rozwiązania legislacyjne, które będą stymulować i dawać preferencje w zakresie inwestycji dla odnawialnych źródeł energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje też nową zaktualizowaną politykę energetyczną Polski do roku 2040. „Chcemy, aby w roku 2030 moc zainstalowana w źródłach odnawialnych w Polsce przekroczyła 50 gigawatów. Chcemy również dążyć do zużycia energii brutto przekraczając 50% w ramach wolumenu całego miksu energetycznego i ta energia ma pochodzić z źródeł odnawialnych”.
Polska jest trzecim krajem Unii Europejskiej jeżeli chodzi o liczbę osób pracujących w sektorze motoryzacyjnym. W samych fabrykach w Polsce pracuje ponad 220 000 osób, a w całym sektorze to jest ponad milion osób. Wyprzedzają nas tylko Niemcy i Francja.
Logistyka i transport na prąd
Rewolucja dotyczy także transportu ciężkiego i logistyki. „Przejście do zeroemisyjności jest postanowione. Najistotniejsze jest to, żeby zachować mobilność społeczeństwa na dotychczasowym poziomie, ale jednocześnie z szacunkiem dla planety. Dotyczy to nie tylko samochodów osobowych, ale też dostawczych i ciężarowych” – mówił Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Claus Wallenstein, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska dodał: „Uważam, że Polska ma bardzo ważną rolę w tej zmianie. 33% transportu w Europie pochodzi z Polski. Potrzebujemy infrastruktury ładowania, potrzebujemy również dostępu do energii oraz odpowiednio niskich cen, aby usatysfakcjonować konsumentów”.
Elektryfikacja flot niesie pewne wyzwania. Klienci flotowi, którzy przechodzą transformację oczekują nie tylko dostarczenia zewnętrznego źródła finansowania, ale także doradztwa i pomocy w uzyskiwania dotacji.
Podczas targów Motor Show w Poznaniu spółka Volkswagen Group Polska prezentowała swoją ofertę elektrycznych pojazdów użytkowych. “W 2030 r. marka Volkswagen planuje osiągnąć 80% udział samochodów elektrycznych w dostawach do klientów w Europie. W roku 2033 Volkswagen zamierza zaprzestać już całkowicie sprzedaży aut z silnikami spalinowymi w Europie” – mówił Sven Stein, członek zarządu spółki Volkswagen.
Pierwsze elektryczne podwozie Scania w Polsce dla VW
Podczas konferencji odbyło się ważne przekazanie: pierwsze w Polsce w 100% elektryczne podwozie do dystrybucji Scania 25P 6×2 z zabudową kurtynową Wecon powiększyło flotę Volkswagen Poznań. Pojazd będzie realizował wahadłowe kursy i dostawy “just-in-time” podzespołów modelu Caddy na trasie między parkiem dostawców w Swarzędzu, a zakładem produkcyjnym w Antoninku i dziennie pokona ok. 200 km. Na terenie zakładu VW zainstalowano stację ładowania o mocy 120 kW, gdzie pojazd można całkowicie naładować w niecałe 40 min. Scania wyposażona jest w 5 baterii o łącznej pojemności 165 kWh, pozwalających na ok. 8 godz. pracy.
Jak powiedziała Agnieszka Olenderek, członek zarządu VW Poznań, niskoemisyjny pojazd wpisuje się w koncepcję logistyki miejskiej przyjaznej mieszkańcom oraz w założenia “Go to zero” czyli dążenie spółki VW Poznań do neutralności klimatycznej. Już teraz zakłady VW zasilane są całkowicie zieloną energią.
„W 2030 r. 50% naszej globalnej produkcji będzie to produkcja samochodów ciężarowych elektrycznych . To oznacza, że więcej niż 60% samochodów sprzedawanych w Europie w 2030 r. będzie elektrycznych” – zapowiedział Wojciech Rowiński, dyrektor generalny spółki Scania Polska. Zapewniał, że spółka jest gotowa pod względem produkcji i opracowania nowych konstrukcji. Wskazał jednak, że nie jest to tylko kwestia podaży ale również popytu. „Wspieramy wszystkie działania, które pomagają te nowoczesne rozwiązania transportowe kupować. Zielona tania energia i infrastruktura ładowania są kluczowymi elementami” – podkreślał.
Deklaracje dot. sieci elektroenergetycznej
Podczas kongresu padła deklaracja, że Polskie Sieci Elektroenergetyczne doskonale rozumieją, że system elektroenergetyczny i sieć elektroenergetyczna będzie krwiobiegiem transformacji elektroenergetycznej zarówno w obszarze ładowania pojazdów elektrycznych, jak i energii potrzebnej do ich budowy, bądź budowy ich komponentów. „Jesteśmy przygotowani do tego, żeby w 2030 r. móc przesyłać ok. 100 terawatogodziny zielonej energii elektrycznej i to niezależnie od tego, jaka będzie nowa polityka energetyczna. Mamy już wykonalne plany i czekamy na to, aż będziemy mogli je realizować” – mówił Maciej Przybylski, dyrektor Departamentu Rozwoju Systemu w PSE .
Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w PKN Orlen dodał: „Do 2030 r. chcemy zainwestować 70 mld zł w rozwój zielonej energii”. Zapewnił też, że PKN Orlen do roku 2030 zamierza wybudować 9 tys. megawatów w źródłach odnawialnych, i niskoemisyjnych. „Chcemy się skupiać na inwestycjach wielkoskalowych. Myślimy o największych źródłach odnawialnych, najbardziej efektywnych czyli morskiej energetyce wiatrowej. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy farmy Baltic Power, którą planujemy oddać w roku 2026 o mocy prawie 1200 megawatów. Planujemy następne farmy wiatrowe do roku 2030. Chcemy również inwestować w jądrowe źródła niskoemisyjne. Do 2030 r. jesteśmy w stanie wybudować pierwszy w Polsce modułowy reaktor o mocy 300 megawatów. Chcemy także inwestować w wodór – w roku 2030 produkcja wodoru powinna wynosić 130 ton rocznie. A w przyszłości myślimy o paliwach syntetycznych”.