Automechanika Frankfurt 2022: międzynarodowy rynek motoryzacyjny powraca

fot. K.Biskupska

Nowa formuła i bogaty program targów Automechanika Frankfurt 2022 zostały bardzo dobrze przyjęte przez międzynarodowych profesjonalistów z branży motoryzacyjnej. Na tę najważniejszą i największą imprezę branżową rynku części zamiennych i wyposażenia warsztatowego przybyło 78 tys. odwiedzających ze 175 krajów.

W 19 halach wystawienniczych oraz na terenach otwartych swoje produkty prezentowały 2804 firmy z 70 krajów. Wystawców było zauważalnie mniej niż w 2018 r. Z powodu zbrojnej agresji Rosji na Ukrainę w targach nieobecne były firmy z Rosji i Białorusi, a z powodu Covid-19 z Chin. Za to udział wzięła rekordowa liczba wystawców z Polski – 153 firmy.

Po przerwie spowodowanej pandemią tegoroczna edycja i zadowolenie nie tylko organizatorów imprezy, ale i samych wystawców oraz ich międzynarodowych klientów napawa optymizmem, że targi te to nadal dobry kierunek do spotkań i prowadzenia biznesu.

SAF-Holland i nowość – identyfikacja części zamiennych za pośrednictwem NFC. Wystarczy przyłożyć smartfon z zainstalowaną aplikacją producenta do piasty osi, by otrzymać numer seryjny, kompletną listę części zamiennych i wszystkie dane techniczne dotyczące osi (fot. K.Biskupska)

Silny międzynarodowy udział wystawców jasno pokazały, że międzynarodowy rynek motoryzacyjny z chęcią powrócił do Frankfurtu. Uczestnicy w pełni wykorzystali również nowe możliwości networkingowe, aby w końcu spotkać się osobiście i nawiązać nowe kontakty biznesowe.
Jak wynika z przeprowadzonych podczas targów ankiet, obszary zainteresowań odwiedzających pokrywały się z tym, co zaoferowali organizatorzy, a mianowicie tematami dotyczącymi warsztatów samochodowych i sprzedawców detalicznych: rosnącą cyfryzacją, regeneracją zupełną (remanufacturing), alternatywnymi systemami napędowymi, a w szczególności elektromobilnością. Po raz pierwszy w ofercie znalazło się ponad 350 wydarzeń, w tym m.in. bezpłatne warsztaty dla profesjonalistów z branży motoryzacyjnej. Dużo mówiło się także o działach firm i produkcji części zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju (sustainability).

Haldex – producent hamulców i zawieszeń – pokazał m.in. produkty swojej drugiej marki Grau: klocki hamulcowe, siłowniki hamulców oraz wchodzące na rynek pod koniec roku tarcze hamulcowe (fot. K.Biskupska)

W nurcie przemian
Ciekawym wydarzeniem zorganizowanym pierwszego dnia targów było spotkanie CEO Breakfast (śniadanie prezesów), na którym zaprezentowali się dyrektorzy generalni kluczowych graczy na rynku aftermarket. W formie czatu moderowanego przez profesjonalistów Formuły 1, Mikę Häkkinena i Marka Gallaghera, wymieniano interesujące spostrzeżenia dotyczące zmieniającej się branży. Tłem do dyskusji było zgodne przekonanie uczestników, że w tych burzliwych czasach branża związana z serwisami i dystrybucją części zamiennych potrzebuje świeżych pomysłów, gdyż celem jest zapewnienie wszystkim możliwości korzystania w przyszłości z najbezpieczniejszej, najbardziej zrównoważonej i przyjaznej dla klimatu mobilności.

Dużym zainteresowaniem odwiedzających cieszył się również wyodrębniony obszar tematyczny Innovation 4 Mobility (innowacje dla mobilności), gdzie prezentowano najnowocześniejsze rozwiązania wpisujące się w bieżące trendy motoryzacyjne, takie jak technologia akumulatorów trakcyjnych, alternatywne systemy napędowe, wodór i ogniwa paliwowe, technologia solarna, e-commerce i pojazdy połączone.

Phillips Poland i nowość: złącze do tylnej burty załadunkowej Liftgates Connectors i gniazda do niej (górne zdjęcie). Na dolnym zdjęciu też nowość: wideokonektory do kamer cofania Trailer OpticVue (k.Biskupska)

Innovation Award 2022
Podczas targów Automechanika we Frankfurcie rozstrzygnięto konkurs Innovation Award 2022 na najbardziej innowacyjne tegoroczne rozwiązania w branży aftermarket. Firmy z motoryzacyjnego rynku wtórnego mogły zgłaszać swoje innowacje w następujących kategoriach: E-Mobility (elektromobilność), Data & Connectivity (dane i łączność), Workshop & Service Solutions (rozwiązania warsztatowe i obsługowe), Parts & Technology Solutions (części zamienne i rozwiązania technologiczne), Body & Paint (nadwozie i lakierowanie), Car Wash & Care (mycie i pielęgnacja pojazdów), Accessories & Customization (akcesoria i dopasowanie) oraz Commercial Vehicles (pojazdy użytkowe). Nagrody Innovation Award 2022 zostały przyznane w każdej z tych 8 kategorii. Dodatkową nagrodę Green Award przyznano produktowi uznanemu za szczególnie zrównoważony.

Zwycięzcy zostali wybrani spośród łącznie 133 kandydatów. Zgłoszone produkty i rozwiązania zostały ocenione przez międzynarodowy panel 14 ekspertów. Brano pod uwagę różne kryteria, w tym stopień innowacyjności, opłacalność, łatwość obsługi, funkcjonalność, znaczenie dla rynku wtórnego, bezpieczeństwo i jakość, a także wkład w ochronę środowiska i zrównoważony rozwój.
Green Award – „Zielona Nagroda” trafiła do firmy GelKoh za LiBa®Rescue, system ratowania samochodów elektrycznych, który jest odporny na temperaturę do 1500°C i działa podobnie jak koc gaśniczy. LiBa®Rescue utrudnia rozgrzanemu akumulatorowi podpalenie innych substancji łatwopalnych w pojeździe poprzez ograniczenie dopływu tlenu, co pozwala zapobiec całkowitemu zniszczeniu pojazdu.

Wymienimy jedynie kilku laureatów Innovation Award ze względu na ich powiązania z segmentem pojazdów użytkowych. W kategorii elektromobilność zwyciężyła firma Autel Europa z szybką ładowarką prądu stałego Maxicharger DC FAST o maksymalnej mocy wyjściowej 240 kW, przeznaczoną do akumulatorowych pojazdów elektrycznych. W kategorii części zamienne i rozwiązania technologiczne laureatem została firma Knorr-Bremse z systemem redukcji momentu hamowania. Rozwiązanie to pomaga obniżyć emisję CO2, zmniejsza zużycie paliwa i poziom emisji drobnych cząstek stałych poprzez zmniejszenie zużycia klocków hamulcowych. W przyszłości w układ ten będzie można doposażyć wszystkie dostępne na rynku układy hamulcowe Knorr-Bremse.

W kategorii części zamienne i rozwiązania technologiczne laureatem InnovationAward2022 została firma Knorr-Bremse z systemem redukcji momentu hamowania (fot. Knorr-Bremse)

W kategorii pojazdy użytkowe nagrodzono firmę ZF Aftermarket za nowatorski system wspomagający skręt i zmianę pasa ruchu. Rozwiązanie przewyższa inne systemy dzięki temu, że wykorzystany system czujników to połączenie radaru z czujnikami optycznymi. Poprawia to niezawodność systemu i jego zdolność do identyfikacji obiektów w martwym polu pojazdu. W złych warunkach pogodowych, gdy kamera nie jest w stanie dostarczyć wiarygodnych informacji, sygnał z czujników radarowych staje się dodatkowym źródłem informacji.

W kategorii pojazdy użytkowe nagrodą Innovation Award 2022 wyróżniono firmę ZF Aftermarket za nowatorski system wspomagający skręt i zmianę pasa ruchu (fot. ZF Aftermarket)
Fot. K.Biskupska

Refleksja po targach
Po wizycie na targach można stwierdzić, że Automechanika wyjaśniła dwie rzeczy. Po pierwsze, nawet w coraz bardziej cyfrowym świecie wszystko sprowadza się do ludzi. Osobista rozmowa, odwiedzenie stoiska, przejście przez hale wystawiennicze, a nawet uścisk dłoni – żadnego z tych doświadczeń nie da się zastąpić. Po drugie, transformacja branży nadal przyspiesza. Dziedziny takie jak usługi cyfrowe dla warsztatów i alternatywne systemy napędowe są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek i jako forum dla tych obszarów motoryzacji, specjalistyczna wiedza i tym samym targi Automechanika będą w przyszłości odgrywały jeszcze ważniejszą rolę.

Można podsumować, że restart Automechaniki zakończył się pełnym sukcesem. W tym roku wiele elementów bardzo dobrze ze sobą współgrało, wiele nowych wydarzeń, jak format „śniadania prezesów”, okazały się hitem. Targi Automechanika Frankfurt powracają do swojej dotychczasowej formuły i będą odbywać się co 2 lata. Kolejna edycja odbędzie się w dniach 10–14 września 2024 r.

Autor: Katarzyna Biskupska

Firma Schaeffler Aftermarket promowała m.in. Schaeffler One Code – nowe oznakowanie opakowań produktów LuK, INA lub FAG kodem QR, które po zeskanowaniu smartfonem lub bezpośrednio w aplikacji REPXPERT dostarcza niezbędnych informacji o częściach i szczegółów dotyczących rozwiązania naprawczego (fot. K.Biskupska)
BOSCH i KTS 900 Truck, urządzenie diagnostyczne do pojazdów użytkowych, rolniczych i maszyn budowlanych. Produkt znany i chętnie wybierany przez serwisy niezależne, tu z najnowszą aktualizacją oprogramowania (fot. K.Biskupska)
JOST i m.in. elektryczne nogi podporowe Modul E-Drive, które opuszczają się automatycznie po naciśnięciu jednego przycisku (fot. K.Biskupska)
Horpol− producent lamp samochodowych i 6-funkcyjna LEDowa lampa zespolona tylna MAVIC, model LZD 2651 (fot. K.Biskupska)
WESEM i lampy LED BAR ze światłem pozycyjnym, również do ciężarówek – na rynku od 2023 r. (górne zdjęcie).Pokazano również dodatkowy reflektor FERVOR, w pełni LED, w nowych wersjach kolorystycznych obudowy i ramki (fot. K.Biskupska)
Autopart i akumulator Galaxy Gold Extreme VR do samochodów ciężarowych wyposażonych w dodatkowe urządzenia zużywające energię elektryczną, np. platformy załadunkowe. Odporny na wibracje i wstrząsy dzięki zastosowaniu separatora Glassmat i klejeniu pakietów (fot. K.Biskupska)
PTS WAŚ i tylna lampa serii W247-W252, pierwsza lampa zespolona, która umożliwia pokazanie logo firmy (zgodnie z przepisami rzecz jasna) i też pierwsza, która ma jednolity czerwony klosz, przez który emitowane są 3 kolory światła (czerwony, żółty i biały). Cechą użytkową, tak przydatną kierowcom, jest możliwość wymiany klosza, mimo że to lampa zespolona i wodoodporna. Na zdjęciu górnym − lampa naczepowa, dolnym – do pojazdów (fot. K.Biskupska)
Fristom i lampa LED model FT- 700 LED, przeznaczona do wszelkiego rodzaju przyczep, lawet oraz naczep, wyposażonych w instalację o napięciu 24 V, dostępna w dwóch wersjach z lampą rogową (fot. K.Biskupska)
Herth+Buss i aplikacja Product Detector, zwycięzca Innovation Award w kategorii Data &Connectivity. Aplikacja umożliwia szybką i łatwą identyfikację poszukiwanej części zamiennej po jej zeskanowaniu do aplikacji i szybkie jej zamówienie (fot. K.Biskupska)