Mercedes-Benz Unimog prezentował swoje możliwości na targach InnoTrans

Fot. Mercedes-Benz Trucks Polska

Unimog w wersji szynowo-drogowej jest pojazdem wielozadaniowym, imponującym osiągami i ekonomicznym w eksploatacji. Swoich zalet dowodził w Berlinie na międzynarodowych targach InnoTrans, poświęconych technice transportowej. W dniach od 20 do 23 września w sektorze plenerowym Mercedes-Benz Special Trucks prezentował przekrój oferty Unimogów. Za podwozie bazowe służył Unimog U 423 z 4-cylindrowym silnikiem Euro VI o mocy 170 kW (231 KM).

Unimog – do niemal wszystkich prac w miejskiej sieci szynowej
Klienci mają wybór. Gama oferowanych modeli Unimoga oraz opcji wyposażenia i zabudów jest bardzo szeroka, przez co łatwo można skonfigurować pojazd albo wąsko wyspecjalizowany do określonych zadań, albo też uniwersalny. Jedno i drugie jest możliwe bez rezygnowania z wysokich osiągów. Przykładem opcji uniwersalnej jest wielofunkcyjny pojazd roboczy z kilkoma wymiennymi zabudowami przeznaczony dla zakładów komunikacji miejskiej. Może on służyć jako nośnik narzędzi lub jako ciągnik szynowy – przydaje się wtedy sprzęgło hydrokinetyczne i hydrostatyczny napęd jezdny EasyDrive, będące na wyposażeniu Unimoga U 423. Takim pojazdem można np. odholować uszkodzony tramwaj.

Stosownie do pory roku i zapotrzebowania, Unimoga szynowo-drogowego można uzbrajać różnymi zabudowami, by wykonywać nim dodatkowe zadania. Konfiguracja zaprezentowana na targowej ekspozycji obejmuje żurawia i skrzynię ładunkową firmy Palfinger, podnośnik koszowy firmy ZWEIWEG, opryskiwarkę do torowisk firmy DAMMANN, pług śnieżny firmy Kahlbacher, wysięgnik czołowy MULAG z głowicą koszącą lub wycinarką skrajni, a także szynowo-drogową przyczepę firmy ZWEIWEG. Do napędzania osprzętu służą: mechaniczny przedni wałek przekaźnikowy, przystawka odbioru mocy od silnika, a także instalowana fabrycznie dwuobwodowa hydraulika robocza. Nośnikiem narzędzi zatem można wykonywać rozliczne prace, związane z konserwacją infrastruktury, pielęgnacją torowisk i pasów zieleni czy zimowym utrzymaniem dróg. Dzięki szynowemu mechanizmowi prowadzącemu z obrotnicą firmy ZAGRO, specjalizującej się w pojazdach szynowo-drogowych i technice manewrowej, opisywany pojazd jest w stanie pokonywać łuki torowe o promieniu krzywizny nawet 17 metrów. Z tak bogatym wyposażeniem Unimog może się podjąć niemal każdego zadania.

Oczyszczanie szyn mocą czterech obwodów hydraulicznych
U 423 ze stałym napędem na wszystkie koła, używany do przyjaznego dla środowiska i ekonomicznego czyszczenia miejskich sieci szynowych – to z kolei przykład specjalizacji. Wykorzystuje się wtedy oba obwody hydrauliki roboczej Unimoga oraz obwody III i IV fabrycznej hydrauliki siłowej VarioPower. Kombinacja wszystkich tych czterech obwodów jest niezbędna, gdyż jednocześnie pracować musi kilka urządzeń roboczych pobierających dużą moc. Do odbiorników tych należą: wysokociśnieniowa pompa wodna, która wytwarzając ciśnienie do 500 barów pozwala skutecznie usuwać z szyn rowkowych nawet mocno przywarte osady; system filtrujący, który w ekologiczny sposób uzdatnia zassaną brudną wodę; oraz szczotki do czyszczenia główki szyny. Niską roboczą prędkość jazdy, dostosowaną do stopnia zanieczyszczenia szyny, 13,8-tonowy pojazd uzyskuje przy pomocy biegów roboczych w pełni sychronizowanej przekładni nawrotnej.

Kolejna zaleta, przemawiająca za Unimogiem w takim zastosowaniu, to jego zdolność do szybkiego przechodzenia między szosą a torami, dzięki której pojazd w krótkim czasie dociera z zajezdni na miejsce robót – albo na składowisko odpadów, by opróżnić zbiornik z nieczystościami. Czynnikiem podnoszącym wydajność roboczą pojazdu jest też recykling brudnej wody, odbywający się w zabudowie francuskiej firmy CMAR, wyspecjalizowanej w Unimogu i pojazdach szynowo-drogowych. Dzięki tej technologii pojazd nie tylko staje się bardziej ekologiczny, ale także zyskuje większy zasięg kilometrowy, a więc i lepszą wydajność roboczą.

Fot. Mercedes-Benz Trucks Polska

Prace na wysięgniku koszowym możliwe nawet bez podpór
Również szynowo-drogowy Unimog z szynowym mechanizmem prowadzącym i podnośnikiem koszowym dostarczanym przez firmę ZAGRO bije rekordy użyteczności. Taka konfiguracja dedykowana jest do prac montażowych, konserwacyjnych i naprawczych przy napowietrznych sieciach trakcyjnych. Zabudowa jest tak skonstruowana, że umożliwia wykonywanie prac i nawet jazdę szynową z wysuniętym koszem z prędkością roboczą do 5 km/h przy zachowaniu pełnego zasięgu bocznego i bez podpór. Dzięki temu czasy przezbrajania między etapami pracy skracają się, co dodatkowo podnosi ekonomiczne walory pojazdu. Zastosowana tu zabudowa posiada maksymalną wysokość roboczą 8,5 m, zasięg boczny 6,3 m oraz zakres wychylania 180 stopni.

Przy takiej konstrukcji pojazdu uwidaczniają się zalety bezstopniowego hydrostatycznego napędu jezdnego EasyDrive. Korzystając ze zdalnego sterowania hydrostatycznym napędem jezdnym, operator może z podnośnika koszowego pozycjonować Unimoga z dokładnością centymetrową. Dzięki temu wygodniej przeprowadza się inspekcję napowietrznych linii trakcyjnych. Szynowy mechanizm prowadzący z rolkami przegubowymi umożliwia jazdę na łukach o promieniu nawet 40 metrów. Z myślą o pracach w tunelu pojazd ten wyposażono także w przeciwpożarową instalację alarmowo-gaśniczą w komorze silnika.

Pojazd manewrowy Unimog – opłacalna alternatywa
Szynowo-drogowy pojazd manewrowy U 423 jest wręcz nieodzowny we flotach zakładów przemysłowych, które korzystają z bocznicy kolejowej. Model ten cechuje się krótkim rozstawem osi wynoszącym 3000 milimetrów – w zestawieniu z pojazdami wyłącznie szynowymi jest w pracach manewrowych ekonomiczny, zużywając stosunkowo niewiele paliwa. Unimog może przy tym operować masą ciągnioną do 1000 ton. Niezbędną siłę ciągu daje sprzęgło hydrokinetyczne, dzięki któremu ruszanie z miejsca odbywa się bez początkowych szarpnięć – przy czym sprzęgło nie zużywa się. Wykorzystując całkowicie zsynchronizowaną przekładnię nawrotną Unimog może jechać na szynach do przodu i do tyłu z prędkością do 50 km/h. Adaptacja podwozia Unimoga do manewrów w podwójnej eksploatacji szynowo-drogowej jest dziełem inżynierów z firmy ZWIEHOFF. W zakresie techniki kolejowej wyposażenie Unimoga zawiera szynowy mechanizm prowadzący, wagonowy układ hamulcowy firmy KNORR-BREMSE, podnoszony drąg manewrowy oraz zdalne sterowanie radiowe. Z takim wyposażeniem prace manewrowe odbywają się bardzo sprawnie.

Unimog, rocznik modelowy 2022: wzrost komfortu i jeszcze większe bezpieczeństwo
Ponadto w najnowszym roczniku modelowym wszystkie typoszeregi Unimoga posiadają szereg technicznych innowacji służących głównie komfortowi jazdy i bezpieczeństwu. Pracę ciężkim osprzętem montowanym z przodu znacząco ułatwia elektrohydrauliczny komfortowy układ kierowniczy. Działa on z intensywnością uzależnioną jest od prędkości jazdy, a służy zmniejszeniu siły niezbędnej do obracania kierownicą przy małej prędkości oraz w pojeździe zatrzymanym. To duży plus z punktu widzenia kierowcy. Dobremu samopoczuciu kierowcy służy także nowy „fotel klimatyzowany”, który zwłaszcza podczas upału, dzięki przemyślanemu systemowi wentylacji, zmniejsza fizyczną uciążliwość pracy i tym samym sprzyja koncentracji. Dla zapewnienia jeszcze lepszej ochrony osobom znajdującym się w pojeździe, kabinę Unimoga wyposażono w dodatkowe wzmocnienia podpodłogowe oraz w nowe konsole rurowe na słupku A.

Nowe pakiety wyposażeniowe, a w nich ważne funkcje związane z bezpieczeństwem
Aktualny rocznik modelowy wyróżnia się również zaletami ekonomicznymi. Do Unimoga oferowana jest szeroka i atrakcyjna gama wyposażenia. Klienci biznesowi oraz reprezentujący sektor publiczny mają już teraz do wyboru trzy pakiety, w których zebrano podstawowe opcje wyposażeniowe – atrakcyjniejsze cenowo, niż przy zamawianiu oddzielnym. Pakiet oświetlenia, zawierający reflektory bi-ksenonowe oraz diodowe światła do jazdy dziennej, światła drogowe i reflektory robocze, stwarza znakomite warunki oświetleniowe zarówno podczas jazdy szosowej, jak i w trakcie pracy osprzętem. Gdy eksploatacja odbywa się w warunkach słabej widoczności, przydają się elementy wyposażenia wchodzące w skład pakietu bezpieczeństwa. Należy do nich m.in. system wizyjny z kamerą przednią i tylną, sygnalizator cofania oraz duża zintegrowana tablica wskaźników z ekranem o przekątnej 12,7 centymetra, z monitorem i funkcją wideo. Natomiast pakiet zimowy obejmuje m.in. wodny układ ogrzewania, podgrzewaną szybę przednią i podgrzewane fotele, dzięki którym pracownicy o każdej porze roku wykonują swoje zadania najlepiej, jak to możliwe.

Fot. Mercedes-Benz Trucks Polska