MAN XLION: niech zaryczy lew…

Naczepa kurtynowa Curtain Master M4 to rzeczywiście ekspert na drodze: masa własna od 6140 kg, solidna konstrukcja, zaawansowane systemy mocowania ładunku, bogate wyposażenie standardowe i dodatkowe (fot. K. Biskupska)

Wokół kabiny

Flotowa kabina XLX (długość 2280 mm, szerokość 2440 mm) podczas premiery w 2007 r. została powszechnie uznana za nowy wyznacznik standardów ergonomii i jakości wykończenia, obecnie należałoby ją uznać za klasyczną – producent od jakiegoś czasu zapowiada już kabinę nowej generacji. Ciągnik był wyposażony w tzw. pakiet Aero (owiewka dachowa, osłony boczne, ruchoma tylko boczna klapa z lewej strony) zoptymalizowany pod kątem zastosowań w zestawach z typowymi naczepami.

Zastosowane we wnętrzu materiały wykończeniowe oraz detale dekoracyjne i szarobeżowa kolorystyka sprawiają dobre wrażenie. Przebywając w środku nie sposób nie zwrócić uwagi na praktyczne aspekty architektury wnętrza. Kabinę XLX wyposażono w różnego rodzaju schowki o wielkości i przeznaczeniu wynikających ze znajomości specyfiki ich wykorzystania. Są zatem dwie wysuwane szuflady na drobiazgi w środkowej części deski rozdzielczej, sporych rozmiarów przesuwana lodówka pod leżanką dolną oraz 3 zamykane schowki nad górną krawędzią szyby przedniej i podręczne schowki na drzwiach. Po podniesieniu leżanki do góry uzyskujemy dostęp do dwóch kolejnych schowków (jeden zewnętrzny, tzw. brudny, drugi z dostępem z zewnątrz i wewnątrz).

Codzienne życie kierowcy z pewnością ułatwia niski tunel centralny (100 mm) i odchylane podłokietniki foteli – poruszanie się we wnętrzu kabiny jest bardzo łatwe, a wysokość pozwala na swobodne przyjęcie postawy stojącej (wysokość wnętrza kabiny XLX to 1875 mm). Jeśli chodzi o wygodę kierowcy, warto zauważyć, że pewnym problemem może być brak typowego dla kabin innych marek stolika w okolicach deski rozdzielczej (wysuwanego czy rozkładanego), wykorzystywanego m.in. do przygotowywania posiłków. Nad boczną szybą po stronie kierowcy był za to zamontowany sporej wielkości telewizor.

Leżanki o dużych rozmiarach (szerokość dolnej 790 mm, górnej 705 mm) wyposażone są w stelaże o zróżnicowanych strefach sztywności i wygodne materace. Składają się łatwo, wyposażono je w składane zabezpieczenia chroniące kierowcę przed wypadnięciem oraz pasy mocujące do ściany tylnej w stanie złożonym.

Kokpit kierowcy i wielofunkcyjne koło kierownicy: ergonomia najwyższej klasy (fot. K. Biskupska)

Miejsce pracy kierowcy

Zacznijmy od tego, że zajmowanie miejsca w kabinie TGX, mimo że do pokonania są 3 stopnie, jest bardzo wygodne. Drzwi otwierają się o kąt bliski 90°, podświetlane stopnie mają powierzchnię zapobiegającą poślizgowi, uchwyty rozmieszczono po obu stronach wejścia. Ogrzewany fotel kierowcy z regulowanym podłokietnikiem ma zawieszenie pneumatyczne z możliwościami regulacji, w tym także podparcia lędźwi i pleców. Wielofunkcyjne koło kierownicy ma duży zakres regulacji wysokości i pochylenia z ryglowaniem pneumatycznym. Kierownicę ustawia się, przyciskając wyraźnie opisany i widoczny przycisk na desce rozdzielczej po prawej stronie.