Etap badawczy projektu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) „Misja Zerowa Emisja” został zakończony. W czasie trwającego 6 tygodni projektu (od 3 grudnia 2018 do 14 stycznia 2019) elektryczny e-Crafter i jego konwencjonalny odpowiednik dostarczyły w Warszawie ponad 46 t towarów do klientów sieci Ikea oraz sklepu H&M. Obecnie prowadzona jest analiza porównawcza zebranych danych pod kątem całkowitych kosztów eksploatacji (TCO).
Za opracowanie metodologii badania, wspólnie z PSPA, odpowiada Przemysłowy Instytut Motoryzacji, który zajmuje się także agregacją i analizą danych. „W ramach badania analizie będzie podlegać wiele parametrów eksploatacyjnych pojazdów, w tym m.in. czas jazdy, przebyty dystans, średnia prędkość, profil przyspieszeń, liczba tankowań i ładowań, a także zużycie energii lub paliwa. Do ich pozyskania wykorzystaliśmy m.in. przeznaczony lokalizator GPS, który działał przez cały czas pracy pojazdów” – powiedział Tomasz Detka z PIM-u.
Celem badania jest sprawdzenie czy logistyka w miastach może być przyjazna środowisku i jednocześnie efektywna ekonomicznie dla firm. „Wyniki zostaną zawarte w raporcie, którego upublicznienie planujemy w ramach Kongresu MOVE (28–29 marca 2019 r.), podczas targów motoryzacyjnych Poznań Motor Show 2019” – zapowiada Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Urządzenia pomiarowe do badania zapewniła firma Alphabet, a wsparcie technologiczne koncern energetyczny Engie. Swój wkład w badanie ma również producent infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce, firma GARO, która zapewniła ładowarki.
„To pierwsze tego typu badanie porównawcze, któremu poddane zostały nasze dwa samochody dostawcze. Wykonały one wiele kursów, dostarczając towary do setek odbiorców. Nie znamy jeszcze szczegółowych wyników badań, ale już teraz mogę powiedzieć, że pod względem technicznym oba pojazdy, czyli e-Crafter i Crafter, spisały się bardzo dobrze i stanęły na wysokości zadania. Jestem przekonany, że wykorzystanie nowego e-Craftera w dostawach miejskich może przyczynić się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji z ruchu kołowego do atmosfery. Model ten jest cichy i komfortowy” – mówi Patryk Grzeczka, Volkswagen Samochody Użytkowe.