Potencjał bieżnikowania

Zanim opona zyska tzw. kolejne życie, czyli zostanie zabieżnikowana warstwa starego, zużytego bieżnika, musi zostać usunięta (fot. R.Pawliszko)

O karkas należy dbać również dlatego, że po pierwsze – coraz częściej za jego złomowanie nakładane są wysokie opłaty utylizacyjne, po drugie – firmy wykorzystujące zużyte opony do produkcji elementów gumowych (jak wycieraczki, dywaniki gumowe) lub używające złomu oponiarskiego jako paliwa w cementowniach nie narzekają na brak dostępnego surowca, stąd też nie są tak bardzo zainteresowane przyjmowaniem nowego materiału. Jest to wynik nadpodaży opon, których karkasów nie można poddać bieżnikowaniu. Są to w zdecydowanej części tanie opony chińskie, których duża ilość w ostatnich latach została importowana do Polski.
W firmie Marangoni, która jest jednym z globalnych dostawców zarówno maszyn do bieżnikowania, jak i materiałów do bieżnikowaia w technologii na zimno i na gorąco, zaobserwowaliśmy ciekawą zmianę na rynku. Wszyscy wiemy, że import tanich opon azjatyckich nie ułatwia pracy firmom zajmującym się bieżnikowaniem. Mimo to od kilku lat widzimy wzrost zainteresowania oponami bieżnikowanymi klasy premium. W 2013 r. wprowadziliśmy na rynek bieżniki pierścieniowe Ringtread Blackline produkowane z najlepszych, ale i najdroższych surowców. Mimo wysokiej ceny sprzedaż tych bieżników rośnie, a klienci pytają o nowe wzory bieżnika i rozmiary. Okazuje się, że bieżnikownie dysponujące nowoczesnymi urządzeniami do kontroli karkasów (szerograf) oraz bieżnikami klasy premium są w stanie wykazać przewagę ekonomiczną takich opon nad tanimi oponami azjatyckimi – mówi Marek Wrażeń, menedżer sprzedaży Marangoni Retreadings Systems Deutschland GmbH.

Bieżnik regionalny Ringtread Blackline RDR-HM3 firmy Marangoni (fot. Marangoni)

Z tego względu odpowiednie dbanie o karkas, który będzie się nadawał do bieżnikowania, jest dla wielu firm opłacalne. Po pierwsze – firma transportowa odsprzedająca dobry karkas otrzymuje za niego wynagrodzenie, po drugie – oszczędza na braku opłat utylizacyjnych.

Zarządzanie od A do Z
W przypadku usługi ContiCasingManagement firmy Continental służącej do zarządzania karkasami (serwis ContiCasingManagement jest częścią programu Conti360° Fleet Services) cały proces rozpoczyna się od odbioru opon po zakończeniu okresu ich eksploatacji. Następnie specjaliści Continental zajmują się oceną techniczną opony, czyli przeprowadzają jej szczegółową kontrolę – sprawdzają jej wiek, liczbę napraw, a także uszkodzeń w obszarze rzeźby bieżnika, boków opony oraz stopki i warstwy butylowej. Tak dokładna analiza pozwala ocenić, czy dany produkt nadaje się do ponownego użycia, czyli bieżnikowania. Takie podejście pozwala również zagwarantować, że jakość opony bieżnikowanej będzie porównywalna z jakością opony nowej. Jeśli zużycie karkasu jest zbyt duże, wówczas opona zostaje oddana do utylizacji bądź recyklingu.

Jeszcze sprawniej
W celu usprawnienia przepływu informacji i zleceń między użytkownikiem końcowym (klientem) a usługodawcą firma Goodyear opracowała aplikację mobilną eCasing Mobile pomagającą w bardziej sprawnym zarządzaniu zużytymi oponami. Bezpłatna aplikacja (dostępna w wersji na urządzenia zarówno z systemem operacyjnym Android, jak i iOS) zapewni użytkownikom wygodniejszy i szybszy dostęp do systemu eCasing z urządzeń mobilnych.

eCasing to opracowany przez Goodyear internetowy system zarządzania osnowami opon do pojazdów użytkowych. Jest wykorzystywany w całej Europie nie tylko przez Goodyeara i  partnerów odpowiedzialnych za bieżnikowanie oraz sprzedawców, ale także przez floty pojazdów ciężarowych, autobusów i autokarów.
Wprowadzając nową mobilną aplikację, zwiększyliśmy wszechstronność zastosowań systemu zarządzania bieżnikowaniem eCasing. Typowe przykłady transakcji w  systemie eCasing to bieżnikowanie i zwrot osnów należących do flot lub wymiana osnów na opony bieżnikowane. Wprowadzenie mobilnej wersji systemu eCasing zwiększy atrakcyjność naszej oferty bieżnikowania – powiedział Grégory Boucharlat.