W ciągu najbliższych pięciu lat Mercedes-Benz wyda pół miliarda euro na rozwijanie swojego programu „adVANce”. W jego wyniku ma powstać Vision Van – dostawczak inteligentny, napędzany energią elektryczną i naszpikowany nowymi technologiami. Prototyp samochodu zaprezentowano na początku września 2016 r. podczas specjalnego pokazu w Stuttgarcie.
Vision Van ma być rozwiązaniem idealnie dopasowanym do cyfrowo-internetowych czasów, w których żyjemy. Z analiz socjologicznych wiadomo, że do 2030 r. ponad 2/3 światowej populacji będzie mieszkać w miastach i korzystać z internetu, na potęgę kupując różne produkty i zamawiając gotowe posiłki. A to oznacza, że szybka dostawa w ciasnych miejskich uliczkach okaże się dla kurierów wyzwaniem przyszłości.
Dlatego dla Vision Vana zaprojektowano zautomatyzowaną przestrzeń ładunkową, która sama będzie wybierać i podawać kierowcy odpowiednią przesyłkę. Elementem wyposażenia będą też drony dostawcze, które drogą powietrzną dostarczą przesyłkę klientowi. Kurier w tym czasie dostarczy inną paczkę osobiście. Mercedes wylicza, że automatyzacja rozładunku i wykorzystanie drona skrócą czas potrzebny na ostatni etap dostawy o ponad 50%.
Pojazd wyposażono w napęd elektryczny o mocy 75 kW, a jego zasięg – zależnie od zastosowań – waha się od 80 do 270 km. Jest bezemisyjny i niemal bezgłośny. Dzięki temu może być użytkowany nawet wtedy, gdy obowiązują ograniczenia ruchu, np. do nocnych dostaw w dzielnicach mieszkalnych. Zarządzanie procesem logistycznym ułatwi spedytorowi system telematyczny, zbierający i analizujący dane na temat podróży, obecnej lokalizacji oraz ładunku.
W ramach programu „adVANce” Mercedes pracuje też nad automatyzacją serwisu swojej floty. W niedalekiej przyszłości komputer będzie zgłaszał potrzebę nowej części dla danego pojazdu, realizował pobranie jej z magazynu, a robot przeprowadzi ekspresową wymianę. Etapy pośrednie, takie jak weryfikacja stanu magazynowego, ręczne zamawianie elementów i konieczność zaopatrzenia samochodu przez mechanika, nie będą już potrzebne.
Nad wcieleniem w życie założeń „adVANce” pracuje osobna, nowa jednostka w Mercedesie, zakorzeniona w środowisku start-upów.
W ciągu sześciu miesięcy osiągnęliśmy najlepsze wyniki w historii Mercedes-Benz Vans. To zapewnia nam doskonałe podstawy do wzmacniania pozycji naszego oddziału aut użytkowych w przyszłości – powiedział Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans podczas Van Innovation Campus w Stuttgarcie, dodając: Zmieniamy auta dostawcze w inteligentne, skomunikowane centra informacji na kołach. Jak dotąd nasze podejście nie ma sobie równych w sektorze pojazdów użytkowych.